Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, December 7, 2014

Gerakan Islam di Malaysia

Pagi ini Demang berada di SM Imtiaz ulul albab Melaka sempena temuduga pelajar baru untuk tingkatan 1, 2015 . Demang hadir kerana diminta meninjau pandangan serta pendapat ibu bapa calon pelajar 2015 di sebalik niat dan hasrat mereka menghantar anak ke sini.

Demang bukan nak bercerita tentang sekolah yang berkonsep ulul albab ini (tahfiz) ataupun pemiliknya iaitu Zahid Hamidi sebaliknya tentang hasil temubual secara formal Demang dengan beberapa ibu bapa.

80% daripada ibu bapa yang Demang temui mempunyai anak lain di sekolah tahfiz di tempat lain. Ada juga calon daripada pelajar sekolah agama swasta semasa di sekolah rendah.

Semua ibu bapa atau 'salah seorang' daripada mereka adalah profesional dan selebihnya usahawan berjaya.

Sementara itu pagi ini juga Demang sepatutnya hadir mesyuarat penubuhan alumni sekolah menengah agama di Temerloh. Melalui pertubuhan tersebut sahabat-sahabat lama Demang itu akan menyalurkan bantuan dan sokongan pada pihak sekolah bagi meningkatkan kualiti lepasan sekolah tersebut.

Demang bawa kedua-dua perkara di atas kali ini adalah bagi mengingatkan semula pemimpin sekarang atau bakal pemimpin tentang realiti yang sedang berlaku di negara kita.

Alunannya telah bermula lama dengan gelombang-gelombang kecil yang mengusik bibir pantai. Demang percaya riak-riak tersebut sedang menyatu dan bergerak semakin pantas. Yang kita tidak tahu ialah bilakah ombak tersebut akan menjelma menjadi tsunami.

Demang tidak tahu berapa banyak sekolah agama dan maahad tahfiz di seluruh negeri Melaka dan di seluruh negara. Yang nyata, memang sangat banyak dan ia sentiasa bertambah.

Pertambahan bukan sahaja berlaku pada kuantiti pelajar daripada sekolah-sekolah sedia ada bahkan maahad-maahad baru muncul macam cendawan tumbuh. Maklumlah, ramai pelajar yang mengubah diri mereka menjadi pengajar, daripada anak murid menjadi tuan guru.

Jika kita lihat pula di luar, telah ramai individu profesional dan ikon masyarakat yang bukan sahaja berlatar belakang pendidikan agama malah bergelar alhafiz. Antaranya Dr Zainal USM seorang doktor gigi (kalau Demang tidak silap) dan Dr Muhaiya yang amat terkenal itu adalah pakar mata.

Mereka ini bukan sahaja sedang memberi kefahaman pada masyarakat terhadap Islam bahkan mereka sedang membina masyarakat baru yang mengharapkan Islam menjadi teras dalam segala aspek kehidupan.

Justeru Demang ingatkan para pemimpin terutama yang berada dalam UMNO bahawa jika anda gagal berada bersama gerakan Islam maka bersedialah untuk keluar daripada arus perdana. Dengan kata lain, anda sudah tidak diperlukan lagi.

Kepada pemimpin PAS, kalian boleh terus berjuang selagi tidak meletakkan kemenangan kerusi sebagai tujuan utama atau berangan-angan untuk menubuhkan kerajaan sendirian.

Kepada Perdana Menteri, anda boleh terus kekal di situ selagi anda faham realiti ini dan bergerak bersamanya. Untuk itu, semak semula siapa di sekeliling anda kini dan bantu mereka yang tidak berkenaan itu mencari kerja lain.

Itupun jika anda masih ingin menjadi Perdana Menteri.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)