Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Monday, August 29, 2016

Tua sebelum waktunya

Kali ni saya menulis utk org yg biasa2 mcam saya. Bagi  anda yg luar biasa, hal ini mungkin biasa bg anda.

Pagi ni saya dengar lagu shila majid di radio. Entah berapa ratus kali dah dengar lagu ni. Sebenarnya saya bukanlah fav sgt dgn lagu ni. Biasa je.

Saya tak berapa suka sbb lagu ini takde kena mengena dgn saya langsung. Saya takde kawan yg hidupnya setiap hari pergi dan balik kerja dan hari minggu kwn dtg rumah berbual dan malamnya mrk ke disco.

Saya pernah masuk disco masa muda bersama kwn2 bujang. Bagi saya, disco ni tempat paling sesak dan paling serabut dlm dunia. Muzik hingar bingar sampai tak boleh nak bercakap. Org menari terkinja2 dan bagi saya mrk langsung tak faham seni muzik.

Malah sy agak hairan kenapa lagu ni jadi popular. Cuma pagi ni baru saya perasan lagu ni adalah satu nasihat yg agak bagus.

Dia suruh kita berubah. Jgn hidup gitu2 je. Pergi lah berjln ke negeri org... hongkong, paris, las vegas. Cuma dia guna contoh satu golongan yg ber-rutin begitu. Kita?

Tiba2 saya terfikir, bagus jugak klu saya ikut nasihat shila majid ni. Duit? Hmm.... klu nak berubah, kena lah berdoa dan berusaha. Bayangkan betapa sukarnya bagi org biasa macam saya kumpul duit dll utk ke las vegas. Tentu besar momentumnya nanti dan itulah namanya perubahan.

Insya-Allah saya berniat nak buat haji dulu thn dpn. Doakan saya bersama ibu dan isteri.

Cheguman.

Utk menerima mesej berkala spt ini sila save whatsapp saya +60194402211 dan send mesej 'assalamualaikum cheguman. saya nak join mesej motivasi'.

Friday, August 26, 2016

Buruk atau bosan?

Assalamualaikum. Kali ni tak panjang sgt.😎

Kata mereka, keluarlah dari kotak. 📦
Kemudian ada pulak yg kata kena keluar dari kepompong.⚱
Ada yg lbh agresif ajak org melawan arus dan suatu ketika dulu popular dgn konsep anjakan paradigma.📡

Sejauh manakah positifnya🔋 kata2 tu?

Saya ingat lg masa ujian lisan BM (SPM 85) saya ditanya apakah konflik remaja? Saya jwb, pertentangan fikiran antara golongan tua dgn muda.🔫

Sayangnya apabila diminta huraikan, saya cuma dpt lakukan hanya slps keluar dari bilik temuduga. Itupun sekadar dlm kepala.🗿

Beberapa mesej📝 panjang yg mungkin anda telah terima dari saya sblm ini mirip pada provokatif yg mengajak anda menentang arus. Agaknya saya masih belum cukup matang😅. Ye lah. Pemikiran yg menentang arus dan agresif biasanya dilakukan org muda👯. Manusia matang selalunya telah sedar realiti kehidupan dan tau beza fantasi dgn realiti📊.

Air yg mengalir ke hilir adalah fitrah, sistem, dan realiti. Apabila ia menjadi rutin maka akan mengundang bosan. Kebosanan memaksa manusia mencari kelainan. 🔬

Manusia yg bersifat baru memang gemarkan sesuatu yg baru. Kelemahan itu disembunyikan dan akhirnya kita menjatuhkan hukuman bahawa yg lama itu tidak baik🔨. Padahal kita cuma bosan dgn rutin dan apa shj yg bersifat lama. Adakah bosan itu sifat yg baik?

Cuba lihat sejenak di sekeliling anda skrg samada dgn mata atau sekadar imaginasi terhadap sesuatu yg telah lama anda miliki. Adakah ia memang telah menjadi buruk? 📻

Saya percaya anda akan dpt mengkelaskan kpd beberapa kategori:
🕳Lama dan buruk.
☎Lama tapi masih cantik.
📻Lama, klasik serta nostalgik.

Oh ya. Jgn hadkan pada benda shj. Ia mungkin seorg manusia atau lebih tepat lg manusia yg anda sayangi💑.

Skrg buat penilaian semula. kenapakah anda mahukan yg baru? Kerana kualitinya atau kerana kelemahan anda yg mudah bosan?🤔

Kenapa pengusaha kantin sekolah akhirnya ditukar? Kualiti atau bosan? Buku resepi mrk hilang kah?🤒

Kenapa durian musang king begitu popular? Adakah kerana durian pokok di belakang rmh ayah anda yg pernah anda puja suatu ketika dulu sudah bertukar menjadi tawar?👻

Kenapa pula anda membeli kereta baru🏎 dan menjual kereta lama? 🚙

Kenapa guna nama Cheguman atau Demang sedangkan nama Noor Azman itu sudah cukup baik?😅

Kenapa pula saya keluarkan dan jual minyak morhabshi👍 sdgkan sudah byk pilihan di pasaran?

Ada 5 soalan di atas dan anda tak perlu bersusah payah mencari 1 jawapan yg boleh diguna utk semua soalan. Biasanya 5 soalan memang perlukan 5 jawapan berbeza. Ini bukan teka teki.💡

Sebenarnya saya boleh menulis dan mengutus mesej📮 kpd anda lbh kerap tapi saya terpaksa bersabar krn tidak mahu anda BOSAN.

Saya percaya, jika kita tiada sifat bosan, mungkin kita sudah lama jadi kaya.

Kannnnn?😎

Saturday, August 20, 2016

Yang menang dan yang kalah

Akhirnya Lee Chong Wei menang atau dlm ayat lainnya, Lin Dan kalah di olimpik rio.

Mahu menangis atau ketawa?

Saya tak anti sukan. Bersukan ni bagus. Riadah. Sihatkan tubuh badan.

Sukan mula menjadi rosak apabila dijadikan pertandingan. Sukan tambah merosakkan lagi apabila ia berbentuk perlawanan, yakni mengalahkan pihak lawan.

Tidak anehkah meraikan kejayaan di atas kekecewaan insan lain tanpa rasa bersalah?

Saya lebih gemar muzik. Semaklah mana2 lagu. Ia memujuk, menghiburkan, dan memberi inspirasi.

Saya ingat lagi kata ustaz Ismail Kamus dlm satu ceramah masa saya remaja; muzik macam pisau. Masa tu saya faham, tapi faham yg sesuai dgn usia saya masa tu la.

Dlm satu hari berapa ramai guna pisau utk buat kerja yg baik2? Berapa ramai dlm kg, dlm daerah, dlm negeri, dlm negara, dan dlm dunia yg guna pisau utk potong sayur & buah utk dijadikan makanan? Berjuta2 org la kan? Mmg itupun gunanya pisau.

Berapa ramai pula yg guna pisau utk cederakan atau bunuh org? Dlm bulan ni berapa ramai org kampung anda kena bunuh dgn pisau?

Secara semulajadi, pisau adalah utk kebaikan sehinggalah manusia sendiri yg menyalahgunakan.

Begitu juga muzik. Klu ada pemuzik yg ambil dadah, itu masalah dia. Klu ada penyanyi yg buka baju masa menyanyi, tu sbb dia rasa bakat dia dlm muzik tak cukup bagus.

Budaya menewaskan pesaing utk muncul juara tak abis dlm sukan je. Ia melarat dlm kehidupan termasuk pendidikan dan perniagaan. Manusia terdidik betapa utk menang kita perlu kalahkan org lain. Klu takde org nak dikalahkan maka diri sendiri dijadikan pencabar.

Saya bukan ustaz tapi saya rasa cara tu bukanlah ajaran Islam. Dlm perang tu lain la. Dah namapun perang.

Dlm Islam ustaz ajar kita buat apa shj kerana Allah. Dlm hubungan sesama manusia kita disuruh menolong, bukan menjatuhkan.

Di balapan, murid2 diajar supaya mengalahkan pelari lain utk menang. Yg berjaya mengalahkan semua pesaing dijulang dan diberi hadiah. Diisytihar sbg juara dan diraikan dgn meriah.

Yg kalah berteleku di tepi gelanggang melayan kecewa. Tak cukup lagi, dikutuk dan dipersenda.

Dlm sukan berpasukan spt bola sepak kanak2 diajar supaya bekerjasama menewaskan pasukan musuh. Kalau boleh, kalahkan mereka seteruk2nya tanpa ampun. Kill or to be killed.

Strategi diatur termasuklah dgn memanipulasi peraturan supaya nampak halal.

Dalam kelas, murid dijanjikan siapa yg dpt nombor 1 akan dpt hadiah. Maka anak2 manusia berlumba lagi dan saling kejar mengejar, bahkan kdg2 melalui tipu muslihat.

Sekali lagi kita bergembira meraikan seorang juara tanpa sedar 29 murid lagi sdg kecewa.

Penyakit dengki khianat pun bercambah. Kita yg menyuburkan.

Slps itu kita sibuk memperbetul keadaan. Padahal lebih buruk dari tikus membaiki labu.

Kita bercakap pasal sharing tapi kita sendiri amat bimbang utk berkongsi.

Kita bukan lg fokus menyelesaikan masalah sebaliknya mencipta masalah dan mengambil upah menyelesaikan masalah yg kita reka.

Dan kita tak malu mengaku sbg juara pembantu manusia.

Salam,
Cheguman.
+60194402211
Facebook.com/noorazmanaminudin

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)