Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, November 20, 2008

Terbalik kod (terup 400)

Sebenarnya kisah ‘Tegur-Menegur’ semalam ada sambungannya. Namun sekali lagi ‘gadget’ Demang buat hal. Dia dah tak mahu berkomunikasi dengan laptop Demang. Entah apa yang dirajukkan, Demang pun tak tau. Maka kali ini Demang bawa tajuk baru, tapi mungkin berguna apabila kita menyambung topik ‘Tegur-Menegur’ itu nanti.

Tajuk ini agak penting. Sila buat nota sikit sebab ia akan berkait dengan keluarga, masyarakat, dan negara. (Ewah, macam kuliah pulak).

Masa di kampung dulu, salah satu aktiviti masa lapang kami ialah berkumpul ramai-ramai dan bermain terup. Salah satu permainan terup yang paling popular ialah ‘terup 400’. Demang tak tahu nama lain bagi permainan ini. Kami bermain pada waktu malam kerana waktu pagi kebanyakan daripada kami menoreh getah dan waktu petang kami bersukan.

Jangan tak tahu; kampung Demang pernah jadi johan bola tampar negeri Pahang padahal permainan ini biasanya didominasi oleh bukan Melayu.

Untuk menyertai permainan ‘Terup 400’ kita tidak memerlukan wang walau sesenpun. Modal utama ialah kecekapan strategi, ketahanan mental dan sanggup mengawal emosi. Manakan tidak, pihak yang kalah akan diaibkan melalui ‘kutukan berbisa’ dan sindiran yang memerahkan telinga.

Sebagaimana permainan lain, faktor nasib baik pun penting jugak.

Permainan ini berlangsung secara berpasangan, iaitu biasanya dua lawan dua. Tidak semua 52 daun terup itu digunakan. Sebelum permainan, daun-daun terup dipilih dan yang tak digunakan akan diketepikan.

Daun terup yang paling bernilai ialah daun TIGA dan daripada empat keping daun 3 itu, 3 Spade lah yang paling hebat. Kalau daun 3 Spade ini ‘diturunkan’ maka muka pemain lawan akan berkerut sambil melepaskan keluhan berat.

Namun permainan tetap permainan. Kata orang, ‘the best win’. Maka strategipun bermula.

Permainan ini adalah secara berpasangan dan yang uniknya, walaupun berpasangan tetapi mereka tidak boleh berbincang secara lisan bagi mengatur strategi. Namun sebagai manusia yang berakal, para pemain akan berinteraksi melalui isyarat pula.

Sebagaimana permainan terup yang lain, setiap pemain akan mendapat bilangan kad yang sama banyak dan akan ‘menurunkan’ kad satu persatu, mengikut giliran. Peserta yang menurunkan kad ‘paling kuat’ akan berpeluang menjadi orang pertama menurunkan kad pada pusingan seterusnya sehinggalah kesemua kad di tangannya habis.

Namun, jika ada pemain yang yakin bahawa mereka mempunyai daun terup yang hebat-hebat dan pasti memenangi permainan itu maka mereka boleh mengumumkan kemenangan mereka lebih awal sambil menyebut perkataan ‘KOD’, dan permainan dihentikan serta merta dengan penuh debaran.

Maka semua pemain akan menurunkan kesemua daun dan diperiksa adakah ‘keyakinan’ pemain yang menyebut KOD tadi berasas. Jika betul, maka tersenyum lebarlah sipemain itu. Namun seringkali juga berlaku kesilapan teknik. Dalam kes begini biasanya pemain yang terlebih ‘confident’ tersebut akan menganalisis apakah kesilapan yang berlaku.

Malah jika kurang hemat, perbalahan dan salah menyalah pun berlaku.

Kesilapan KOD ini dipanggil ‘TERBALIK KOD’ yang sama maksud dengan ‘backfire’ atau istilah ‘boomerang’. Kesan ‘Terbalik Kod’ ini kadangkala membawa implikasi hingga ke pagi. Pihak yang kalah akan menjadi ‘hamba’ kepada pemenang.

Dalam percakapan harian orang Melayu, istilah ‘terbalik kod’ memang lumrah digunakan namun tak ramai yang tahu asal-usul istilah tersebut. Ada yang menafsirkannya sebagai ‘baju coat’ yang dipakai terbalik. Dalam masyarakat Melayu, itu tandanya nak kena loteri!

Sebenarnya, permainan ‘terup 400’ melibatkan latihan komunikasi yang penting. Dalam teori, komunikasi terbahagi kepada dua iaitu komunikasi verbal (lisan) dan komunikasi non verbal. Komunikasi non verbal melibatkan isyarat, gerak badan, mimik muka dan sebagainya.

Samada verbal atau non verbal, ia pasti akan melibatkan dua pihak iaitu ‘penghantar’ (sender) dan ‘penerima’ (receiver). Setiap idea yang berada dalam minda seseorang yang akan dihantar kepada orang lain akan ditukar kepada kod tertentu. Proses ini dipanggil ‘encode’ Si penerima akan menukar semula kod-kod ini agar difahami. Proses ini dipanggil ‘decode’. Antara keduanya itu sudah tentulah terdapat ‘medium’ atau perantaranya. Iaitu suara atau sebarang isyarat. (dalam bab ini, Demang dapat A- masa buat degree dulu. Kira ok lah tu).

Malangnya, dalam proses yang murni ini ada satu lagi aspek yang sering mengganggu komunikasi antara kita. Itulah yang kita panggil ‘PERSEPSI’. Persepsi inilah yang dipertengkarkan sampai tegang urat leher. Dijadikan alasan untuk bergaduh sampai lebam biji mata. Dan kadang-kadang boleh berakhir dengan pembunuhan dan peperangan.

Persepsi adalah dibentuk melalui pengalaman, latarbelakang, situasi setempat, jantina dan sebagainya. Bagi orang Melaka, ‘hawau’ dan ‘celake’ diterima sebagai sesuatu yang mesra, namun bergantung kepada siapa yang mengucapkannya dan kepada siapa diucapkan. Malah ‘kod-kod’ seperti binawe, menate, haram jadah, barua dan sebagainya ada masanya melambangkan kemesraan dalam masyarakat Melayu.

Jika dua sahabat lama bertemu, maka itulah ‘kod-kod’ yang mereka keluarkan. “Barua, hang. Haram jadah. Langsung tak dengaq habaq. Aku ingat dah mampuih.” Anehnya sipenerima akan tersenyum lebar. Itulah uniknya persahabatan yang mampu menafikan teori adab berkomunikasi.

Barangkali ‘terup 400’ dah hampir pupus di kampung kami. Sekarang sudah ada gadget komunikasi dan permainan yang serba canggih. Jika bermain ‘terup 400’ pun, mungkin ramai yang boleh menipu. Boleh guna SMS untuk berhubung dengan pasangan yang duduk berhadapan, atau boleh terus guna ‘video call’ untuk tunjukkan daun terup masing-masing melalui skrin sambil merancang strategi.

Barangkali kita jangan terlalu beremosi dengan memori silam. Kita boleh teruskan permainan terup 400 dengan strategi baru. Pasangan pemain boleh berbincang dan mengatur strategi secara verbal dan juga melalui ICT. Yang kalah tidak lagi dijadikan ‘hamba abdi’ atau digantung telinganya. Sebaliknya kita bantu mereka utk mencapai kejayaan bersama.

Tidak perlulah berkongsi sama rata. Tidak perlu dibahagi sama banyak harta yang ada. Yang penting masing-masing diberi peluang mengikut keperluan dan kemampuan. Jika tidak cukup, kita perbesarkan kek ekonomi agar pembahagian nanti jadi lebih besar. Jangan kita lupa, dalam setiap proses ada pahala dan dosa. Bukan semua perlu dinilai dengan wang semata-mata.

Apabila mempertahankan fahaman dan keyakinan, perlu kita sedar itu adalah persepsi kita sahaja. Manusia selalu tertipu dengan fatamorgana. Bebayang panas kita sangkakan lopak air. Jangan terlalu yakin, walaupun kita memang yakin; takut nanti TERBALIK KOD!!!

Wallahu'alam.

1 comment:

Panglima Perang Cyber said...

Salam Jemputan

Seruan untuk sertai Team Blogger Negara Malaysia ( TBNM )!

Saya baru sahaja meletakkan komen di beberapa blog untuk mengajak dibuat team blogger barisan hadapan negara.

Ia satu inisiatif saya bagi merapatkan saf dan hubungan sesama blogger yang tidak senang dengan blogger yang menggunakan sumber palsu fitnah dan gosip di dalam penulisan mereka.

Cara berhubung dimaksudkan dengan mengguna Yahoo Messenger.

Senarai mereka yang menyertai team ini akan diletakkan di dalam blog masing masing.

Nama team ini mungkin boleh diletak Blogger Malaysia atau apa shj yg sesuai nanti

Setiap ahli akan menziarahi blog ahli lain dan saling bekerjasama memberi komen dan pendapat tentang sesuatu isu atau masalah dan pandangan yang berlaku atau disentuh oleh team kita.

Begitu juga jika ada blog yang dilihat tidak mengamalkan etika sebagai blogger terhormat maka kita akan gerakkan team ini bagi menegur beramai ramai tindakannya demi mengelakkan kesan yang buruk terhadap negara kita.

Objektif utama :

1. Mengumpulkan blogger2 pembela negara
2. Mempromosi blog blog team di blog ahli team.
3. Memberi komen pandangan setiap artikel yang ditulis oleh team blogger.
4. Melawan pandangan songsang terhadap usaha murni kerajaan serta mengkritik tindakan yang dirasakan tidak sesuai dibuat oleh kerajaan dengan berhikmah dan mauizah hasanah.
5. Mengeratkan hubungan antara blogger utk pengaliran info maklumat terkini.
6. Memastikan agama bangsa dan negara dikuatkan dengan team blogger harapan negara Malaysia ini..


Di harap dapatlah kiranya add email saya untuk Yahoo Messenger bagi memulakan gerakan membina rangkaian blogger negara Malaysia ini.

Email : panglimaperangcyber@yahoo.com

Dijadualkan malam ni Khamis Malam Jumaat, Bertarikh 20 Nov 2008 bersamaan 22 Zulkaedah 1429 tepat jam 9 malam satu pertemuan maya kali pertama akan dibuat.

Moga ramai blogger akan datang dan juga peminat blogger turut hadir sama..

Demi untuk Agama Bangsa dan Negara!


Yang Berblog :

Panglima Perang Cyber
Http://penembak-tepat.blogspot.com

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)