Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Friday, June 24, 2016

Bolehkah bayar zakat tak melalui pusat zakat?

Minggu lepas warga media sosial diviralkan dengan satu mesej kononnya persoalan dari seorang bukan Islam iaitu kenapakah masih ada orang Islam yang miskin sedangkan kutipan zakat berjuta-juta setiap tahun?

Maka seperti biasa ramailah yang melatah. Sebagaimana lazimnya berlatah, si pelatah akan menyebut sesuatu tentang orang lain. Kalau orang Kedah melatah maka yang terlontar ialah perkataan seperti 'anu pak hang', 'anu mak hang' dan sebagainya.

Oleh kerana isu berkaitan zakat maka yang dihamun para netters ialah pusat zakat.

Persoalannya, benarkah jika masih ada orang Islam yang miskin maka itu kerana kesalahan urus tadbir zakat? Apa pula peranan dan tanggungjawab kita yang kadangkala berjiran dengan keluarga miskin?

Kononnya sipenyoal adalah orang bukan Islam. Adakah dia tahu bahawa wang kutipan zakat bukan hanya untuk orang fakir dan miskin sahaja? Ada 8 asnaf yang berhak menerima zakat.

Berikut lapan golongan asnaf yang layak menerima wang zakat sebagaimana firman Allah swt dalam surah at Taubah ayat 60 bermaksud:

“Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanya untuk orang-orang fakir dan orang-orang miskin dan amil-amil dan muallaf yang dijinakkan hati-hati mereka dan hamba-hamba yang hendak memerdekakan dan orang-orang berhutang dan untuk (dibelanjakan pada jalan Allah dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan”.

Maka ringkasannya:
1. Fakir.
2. Miskin.
3. Amil.
4. Muallaf.
5. Riqab.
6. Gharimin.
7. Fisabilillah..
8. Ibnus Sabil.

Pembahagian zakat di atas bukan direka oleh manusia bahkan ia merupakan perintah Allah swt. Lihat petikan ayat al-Quran di atas. Jika kita rasa ia tidak baik maka itu adalah kerana kita yang gagal memahami hikmah di sebalik perintah Allah. Jangan sampai kita secara tidak sedar mempertikai perintah Allah taala. Nauzubillah.

Kenapa begitu mudah terpesona dan keliru apabila diprovok?

Dalam pada itu ada pula yang dengan bangganya mengaku mereka sudah tidak percaya pada pusat zakat dan menyerahkan sendiri zakat kepada orang miskin.

Ia tidak salah tetapi perlu diingat bahawa bukan hanya golongan fakir dan miskin sahaja berhak menerima zakat. Ada enam lagi asnaf yang berhak ke atas wang itu. Jika majoriti individu orang Islam menyerahkan sendiri zakat kepada golongan tersebut maka bagaimana dengan enam asnaf lain?

Sementara itu, adakah individu pembayar zakat itu mempunyai senarai semua asnaf fakir dan asnaf miskin? Tidakkah nanti akan berlaku sebahagian orang miskin menerima zakat daripada beberapa pihak manakala ada pula yang langsung tidak terserempak dengan pembayar zakat?

itu baru dua asnaf. Ingat, kita ada lapan asnaf yang berhak ke atas wang zakat!

Mahu tidak mahu kita kena akui bahawa pemusatan kutipan dan agihan wang zakat memang perlu!

Persoalan baru Demang ialah kenapa orang bukan Islam tersebut mempersoalkan hal ehwal orang Islam? Adakah ia ikhlas untuk membantu, atau kerana jahil? Atau secara sengaja mahu orang Islam saling mempersalah antara satu sama lain dan seterusnya merosakkan sistem yang dibina ribuan tahun?

Apabila kita mengaku menjadi pengikut Muhammad SAW maka diri kita adalah muslim dan mukmin. Sebagai muslim kita memperakui dua kalimah shahadah bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, seterusnya mengamalkan 4 rukun lain iaitu solat, membayar zakat, berpuasa, dan menunaikan haji.

Manakala sebagai mukmin kita mempunyai enam kepercayaan tanpa berbelah bahagi.

Lima rukun Islam berupa aturan (sistem) yang wajib dituruti dengan sempurna. Jika cicir salah satunya maka apa akan jadi?

Maka Demang buat andaian, percubaan orang bukan Islam tersebut mempersoalkan kutipan zakat adalah bertujuan merosakkan salah satu sistem dalam Islam. Ia adalah usaha menggugat kepercayaan sesama Islam dan akhirnya apabila tiada lagi kepercayaan maka sistem akan runtuh.

Orang kafir adalah wakil syaitan dan antara modus operandi syaitan ialah menimbulkan rasa was-was dalam hati manusia.

Kenapa kita mudah terpengaruh?

Akhir kata Demang ingin lontarkan satu persoalan pada sikafir tersebut. Semua orang tahu bahawa kaum cina menguasai ekonomi di Malaysia. Bahkan dalam ranking 10 individu terkaya di Malaysia, sebahagian besar adalah daripada kaum cina. Soalannya, jika demikian kuat ekonomi orang cina kenapa masih ada orang cina yang berada dalam kemiskinan?

Sebelum mempertikaikan institusi zakat orang Islam, pergilah pertikaikan taikun-taikun kaum anda yang hanya tahu membesarkan perut sendiri dan kaum kerabat mereka sahaja.

Kepada pusat zakat, pertingkatkanlah kualiti perkhidmatan kalian dan berusahalah membantu dengan hati yang ikhlas.

Monday, June 13, 2016

Melayu makan cekodok bukan kek

Kalaupun bukan cekodok, bingka aka bingkang pun boleh. Yang jelas kek bukanlah makanan orang melayu.

Makanya kenapa orang melayu sekarang berfikir soal kek, berebut kek, potong kek, nak agih kek, tagih kek?

Lebih baik buat cekodok atau lempeng. Ramas-ramas pisang, taruk air, kepal-kepal buat cekodok atau tepek-tepek atas belanga jadi peknga aka lempeng.

Seperti biasa, walaupun Demang mulakan dengan cerita cekodok dan kek namun bukan itu intipati utama yang nak disampaikan. Tradisi penulisan Demang, itu hanyalah mukaddimah sahaja. Anda kena lihat yang tersirat.

Idea kek terbukti tak menguntungkan orang melayu. Apatah lagi sejak awal pembahagian kek 30%-40%-30% sudah tidak berlaku adil terhadap orang melayu. Cuma apabila dirasionalkan, ia sekadar lebih baik daripada tiada langsung. Maklumlah ketika merdeka, ekuiti melayu cuma 0.2%.

Bahan untuk buat cekodok tidak mahal dan mudah dicari. Tak perlu simpan dalam buku resepi. Godeh macamanapun ia tetap berasa cekodok atau lempeng. Kalau nak lebih sedap, sediakan kuah atau sambal untuh cicah.

Idea cekodok dan lempeng membolehkan lebih ramai yang merasa. Malah kalau nak makan sampai kenyangpun tak banyak masalah. Cuma tambah tepung. Tak macam kek, bukan boleh ditambah sesuka hati. Bertambah tepung; telur, gula, dan margerin juga mesti ditambah. Silap timbok atau salah bakar, kek bantat atau hangit.

Maksud Demang ialah buatlah sesuatu yang mudah dan sesuai dengan selera melayu. Sebagaimana dalam hal makanan, begitu jugalah ekonomi.

Orang melayu tak reti berniaga dalam bangunan besar. Kalau adapun, tak ramai. Lihatlah bangunan2 MARA yang berderet2 kosong tak beroperasi. Ada satu dua pintu dibuka pun, produk yang dijual boleh dipadankan dengan bilangan jari tangan sahaja. Tak payah tambah jari kaki.

Bukan sahaja kedai produk biasa, kedai makanan melayu juga tidak menarik pelanggan jika dijalankan dalam bangunan besar. Orang melayu lebih genar makan di warung. Kalau disediakan bangunanpun mereka lebih suka lepak di bawah payung. Itupun jika hujan.  Jika tidak, pelanggan melayu lebih gemar terdedah di bawah langit.

Janganlah tunjukkan Demang 2-3 restauran melayu yang berjaya. Lihatlah yang majoritinya.

Demang pernah buka restoran berhawa dingin dan akhirnya terpaksa ditutup tidak sampai setahun selepas itu kerana tidak mampu bersaing dengan gerai dan warung. Majlis bandaran pun bukan seronok sangat melihat restoran begitu. Pelbagai peraturan dikenakan sehingga pengusaha menggelupur dan akhirnya kejang dengan pelbagai surat saman.

Sebelum anda kecam Demang kerana tidak pandai berniaga, Demang cabar anda mulakan sebuah restauran dengan modal RM100k. Mana tau mungkin anda ada bakat atau ilmu yang boleh Demang menuntut pula.

Akhirnya perniagaan pengusaha melayu menjadi sinonim dengan jualan langsung. Bisnes tanpa premis. Pengguna menjadi agen dan menjual pada rakan sekerja, jiran tetangga, dan saudara mara.

Jika demikian, maka apa salahnya sistem sedemikian terus diperkasa?

Jualan langsung tidak semestinya melibatkan produk seperti makanan tambahan, ubatan berasaskan herba, dan pakaian sahaja. Sebenarnya apa sahaja produk boleh dijalankan secara jualan langsung dari agen kepada pengguna atau sering juga disebut dari pengguna kepada pengguna dan dari pengeluar kepada pengguna.

Salah satu produk yang sekarang amat popular dijual secara langsung dari pengeluar kepada pengguna ialah makanan. Ia termasuklah kueh kering, kueh mueh basah, sehinggalah masakan panas sperti mee goreng, nasi ayam, atau juadah berbuka puasa.

Sistem perniagaan begini disemarakkan lagi dengan adanya media sosial yang memudahkan komunikasi dan promosi terus kepada pelanggan.

Tiada bangunan y inggi pencakar langit bukan bermakna negara ridak maju. Apa ertinya kota bermenara hebat jika melayu hidup melarat?

Demang tidak memusuhi orang tengah dan amat sedar kebaikan perkhidmatan yang kelompok ini mampu sediakan. Seharusnya ketiga-tiga pihak ini yakni pengeluar-agen-pengguna bekerjasama.

Kehadiran golongan agen jualan yang menjadi orang tengah meski kelihatan menambah kos namun hakikatnya menjimatkan kos tidak langsung seperti petrol, susut nilai kenderaan, parking dan tenaga manusia.

Marilah kita raikan kecenderongan orang melayu yang suka bersosial melalui sistem jualan langsung. Sekaligus ia mampu menggerakkan ekonomi negara, khususnya orang melayu.

Untuk melengkapkan sistem ini maka Demang kemukakan sistem Kaunter Penghantaran Setempat (KPS) yang bertindak melancarkan lagi sistem penyampaian produk terus ke rumah pengguna tanpa tambahan kos yang ketara.

Jika anda kata ia menambah kos penghantaran, Demang kata ia menjimatkan kos pengiklanan yang jauh lebih mahal dan menggalakkan pembaziran serta seringkali pula tidak patuh syariah.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)