Ijazah pertama saya dan isteri ialah pendidikan prasekolah. Maknanya, kalau nak buat bisnes lain kami boleh buka sekolah tadika.
Ramai tak perasan, bisnes untuk prasekolah lebih luas pasarannya berbanding buka universiti. Sebabnya, hampir semua anak manusia akan masuk tadika manakala hanya segelintir yang masuk universiti.
Teori saya, jika buka tadika untuk orang kaya, sasaran tak ramai tapi boleh caj mahal². Mereka tak kesah dengan bayaran asalkan kualiti kemudahan yang disediakan tip top. Ada duit, apa ada masalah. Kan?
Sebaliknya jika buka tadika yang yurannya di bawah rm200 pelanggan yang datang ialah golongan berpendapatan rendah dan sederhana.
Kesannya, pihak pengurusan akan menghadapi banyak masalah berkaitan wang. Ada yang bayar lewat dan akan komplen apabila ada bayaran tambahan.
Sebab itu ramai pengusaha produk enggan mensasarkan produk mereka pada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.
Caranya mudah, iaitu letakkan harga mahal pada produk. Dengan itu hanya orang yang berpendapatan tinggi sahaja mampu beli. Buat iklan di saluran yang audiensnya orang banyak duit.
Jual sikit tapi untungnya banyak.
Malah dengan menetapkan harga yang mahal orang ramai akan menganggap produk tersebut sangat berkualiti. Dengan itu mereka sanggup ketepikan sebahagian dari budget keluarga untuk beli produk tersebut.
Saya sedar teori dan persepsi ini sebelum saya meneruskan usaha keluarga mengeluar dan memasarkan minyak morha. Saya pernah buat master dalam bisnes administrasi (mba di utem), sempat 3 daripada 6 semestar kemudian berhenti bagi memberi lebih tumpuan pada pemasaran minyak morha.
Alaa.. Kalau bill gates tak habis buat degree apa salahnya saya tak tamat master? 😅
Namun saya tetap memilih sasaran pasaran pada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.
*Kenapa bayar lebih untuk kualiti yang sama?* Biasa dengar kata² tu, kan?
Kita boleh lihat ada produk dijual pada harga rm50 (50ml) sedangkan minyak morha dijual rm28 (60ml) dengan menawarkan kegunaan dan khasiat yang sama. Bahkan ramai yang kata minyak morha lebih baik.
Malah minyak morha 15ml cuma berharga rm10 sebotol. Kami juga keluarkan pek 10ml dan beri percuma kepada yang nak cuba dan kepada golongan tak berkemampuan.
Oh ya. Kalau minyak morha tidak berkesan manakan mampu bertahan lebih 40 tahun di pasaran dengan rekod jualan ulangan yang cukup tinggi? Semuanya dengan izin Allah).
Kami kekalkan kualiti sama seperti produk lain namun dalam masa yang sama kami berusaha mengekalkan harga paling munasabah untuk golongan sasaran supaya semua orang dapat gunakan dengan senang hati.
Saya gembira apabila orang sapu minyak morha di jari, terus melekat di hati.
Cheguman, morha
No comments:
Post a Comment