Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Friday, December 8, 2017

Maha pemberi

Saya suka dia bukan sebab duit tapi sebab dia bagi saya duit.

Sama atau berbeza? Saya kata, ia berbeza.

Bagi duit pada orang bukan semudah seluk poket dan hulur pada orang.

Pertama, nak dapatkan duit bukan mudah. Kadang² terpaksa berkorban. Pengorbanannya itu yang saya hargai.

Kedua, orang yang diberi biasanya seseorang yang istimewa. Contohnya faktor persaudaraan atau kerana simpati. Perlu ada sebab yang cukup kuat untuk memberikan orang lain wang. Sikap menjaga silaturrohim dan sifat simpati itu yang saya kagumi.

Ketiga, ada pihak lain yang menyuruh. Ertinya beliau seorang yang taat dan patuh pada perintah.

Daripada ketiga² faktor di atas, saya lebih tertarik pada yang ketiga. Kita selalu nampak pada benda atau perkara yang kita terima dan juga pada pengantaranya. Kita selalu lupa pada pemberi sebenar iaitu Allah. Segala²nya daripada Allah jua. Yang lain hanya pengantara.

Cheguman morha.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)