Minyak Morhabshi (Add by Morha Mart)

yang istimewa

Monday, February 17, 2014

Kenapa orang gila selalu sihat?

Baru-baru ini Demang terima satu mesej whatsapp.

Demang boleh faham jika ia hanya gurauan. Namun ada beberapa perkara yang perlu diambil kira setiap kali kita menerima sesuatu pernyataan. 

Paling penting, kita perlu bersikap kritis.

Baca dulu kenyataan yang dihantar dan ulasan Demang menyusul di bawah sekali.

"Kenapa Orang Gila Selalu Sihat?
Pernahkah anda berfikir, mengapa orang gila selalu sihat? Apa rahsianya? Beberapa kali kita berusaha memikirkan mengapa orang gila tidak pernah sakit? Tidak pernah kita melihat sekali pun ada orang gila berurut di pinggir jalan, meminum ubat, memakai koyok, atau bahkan sakit gigi sekalipun. Jawabannya adalah KERANA MEREKA TIDAK PERNAH STRESS !!!"

"Orang gila tidak pernah sakit kerana mereka tidak pernah stress. Mereka tidak pernah berfikir macam-macam. Makanan apa pun mereka makan. Tidak seperti kita. Sudah ada ayam goreng, masih mencari sate kambing. Sudah ada soto ayam, masih mencari pizza, hotdog, dan sebagainya. Sedangkan orang gila tidak pernah minta makanan macam-macam. Makanan apapun asal namanya makanan tetap mereka makan. Bahkan nasi basi pun mereka makan."

"Kedua, orang gila itu selalu qona'ah. Mereka itu redha. Menerima apa pun pemberian Allah kepadanya. Tidak pernah menuntut macam-macam. Tidak seperti kita. Sudah diberi basikal masih minta motor. Sudah punya motor, masih minta kereta. Rumah sudah mewah, masih lagi rasa ada yang kurang. Akhirnya beli ini beli itu, renovasi ini renovasi itu. Akhirnya hutang sana sini untuk membiayai hal2 tersebut. Jadi bila hutang sudah menggunung, jatuh sakitlah dia.
Orang gila itu entah punya pakaian ataupun tidak, mereka relax saja. Kalau mengantuk, ya tidur saja. Mereka tidak perlu tikar, apalagi tilam empuk atau springbed. Sedangkan ada diantara kita yang tidak boleh tidur di atas tikar. Sebab sudah terbiasa tidur di springbed. Tidur tanpa AC juga tidak boleh."

"Orang gila jarang sakit juga adalah kerana mereka selalu bahagia. Buktinya mereka kelihatan selalu tersenyum. Betul kan? Orang yang selalu tersenyum pasti hatinya bahagia dan tenteram. Everything is running well! Semuanya berlalu dengan baik-baik saja."

"Tidak pernah ada masalah. Kalaupun ada masalah, dia menganggap itu sebagai hiburan yang menyenangkan. Makanya dia senantiasa tersenyum."

"Jd, kalau anda semua ingin selalu sihat jadilah "orang gila". Maksudnya, hiduplah dengan qona'ah, redha, tidak perlu ada keinginan macam-macam dan selalulah tersenyum. Mudah-mudahan anda sihat selalu walaupun selalu dan terus tersenyum."

Komen Demang:

Statemen 1:
Kenapa Orang Gila Selalu Sihat?
(Kritis: Selalu sihat, bukannya sentiasa sihat)

Statemen 2:
Tidak pernah kita melihat sekali pun ada orang gila berurut di pinggir jalan, meminum ubat, memakai koyok, atau bahkan sakit gigi sekalipun.
(Kritis: Tak berubat tak bermakna tak sakit)

Statemen 3:
Orang gila tidak pernah sakit kerana mereka...
(Kritis: tadi kata selalu sihat. Skrg dah kata 'tidak pernah sakit').

Statemen 4:
tidak pernah stress. Mereka tidak pernah berfikir macam-macam. (Betul ke org gila tak fikir macam-macam?)

Zaman ini zaman fitnah. Justeru kita perlu bijaksana setiap kali menerima sebarang info agar kita tidak terlibat sama dalam menyebarkan fitnah atau berita palsu.

Dalam Islam, matlamat tidak menghalalkan cara.

1 comment:

Anonymous said...

Sebab orang gila tau bahawa dia sakit.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)