Minyak Morhabshi (Add by Morha Mart)

yang istimewa

Tuesday, July 8, 2014

Kau senang le cakap

Kau senang la cakap:
"Kalau gagal, jangan salahkan orang lain
Kena salahkan diri sendiri"
Kau senang la cakap
Masa Inggeris perintah dulu kau duduk dekat lombong
Dekat lombong ramai pekerja lombong
Pekerja lombong banyak duit
Kau buka kedai, kau jual apapun laku
Aku pula duduk di kampung
Di kampung hanya ada sayur mayur
Takde negara yang nak import kangkung

Kau senang la cakap
Aku Melayu malas
Berniaga pun tak reti
Kau buka kedai runcit kat kampung
Aku pun buka kedai runcit kat kampung
Kau senang la cakap
Kau dapat harga borong dengan kawan kau kat bandar
Aku pun cuba beli cara borong dengan kawan kau kat bandar


Kau senang la cakap, dia kawan kau
Di kampung memang ramai pengguna
Pengguna tapi bukan pembeli
Pembeli tapi takde duit
Maka mereka dipanggil penghutang

Hasil pun takde
Harap tanam padi pun harga murah
Jual hasil kampung banyak mana?
Kau senang la cakap
Pelanggan kau orang ada duit
Kau buka kedai di kampung

Beli hasil kampung dari orang kampung
Orang kampung ambil sahaja barang runcit dari kedai kau, tukar dengan hasil tanaman kampung
Jual barang runcit kat orang kampung
Bukan takat hutang runcit
Buat kenduri anak pun berhutang
Anak sakit pun berhutang
Nak buat haji pun berhutang
Kalau hutang dah menimbun, orang kampung gadai tanah pada kau



Kau senang la cakap
Kau ada kawan di bandar
Kau boleh pinjam duit dia
Dia bagi pinjam duit kat kau
Kau bagi pinjam duit kat orang kampung
Orang kampung pun tak boleh jual hasil kampung kat aku dan tak boleh lah beli barang runcit dari kedai aku
Akhirnya kedai aku bangkrap


Kau senang la cakap:
"Kalau gagal, jangan salahkan orang lain
Kena salahkan diri sendiri"

3 comments:

Anonymous said...

Tuii tu... bangsa cina mmg x lehh dipercayai....

Anonymous said...

Tuii tu... bangsa cina mmg x lehh dipercayai....
umno LG X LEHH DIPERCAYAI !!!!

Demang said...

Kau senang le cakap... kau cina. Ha3x..

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)