Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, April 1, 2009

Berita Terkini: Berita Harian-Celcom-Waadat

BH 01/04: Abdullah Badawi mempengerusikan mesyuarat Kabinet yang terakhirnya di Putrajaya, bermula 10 pagi tadi dan dijangka tamat 12.30 tengah hari.

BH 01/04:Shahrir serah surat letak jawatan Menteri pada mesyuarat Kabinet hari ini yang berkuat kuasa Rabu depan.

BH 01/04: Mahkamah Tinggi menetapkan esok untuk mendengar permohonan Nizar mendapatkan perintah bahawa beliau masih Menteri Besar Perak yang sah.

BH 01/04:Yang di-Pertuan Agong berkenan istiadat angkat sumpah jawatan Najib sebagai PM pada Jumaat ini, jam 10 pagi di Istana Negara: KSN

Di atas tadi ialah empat berita ringkas Berita Harian yang dihantar melalui talian Celcom ke HP Demang hari ini. Lamgganlah. Cuma RM5 sebualan dan bulan pertama PERCUMA.

Berita pertama dan kedua memperlihatkan sikap wira sebenar yang rela melepaskan jawatan demi kestabilan politik negara.

Siapakah yang sedia mengakui kesilapan sendiri? Malah biasanya kita hanya nampak kesilapan orang lain. Pak Lah pun manusia juga. Beliau sendiripun percaya bahawa dirinya tidak bersalah. Namun demi negara, beliau akur dengan kehendak majoriti rakyat. Mudahkah melepaskan kuasa tertinggi ketua eksekutif?

Begitu juga Shahril yang Demang tidak tahu di mana silapnya sehingga beliau ditolak dalam pemilihan UMNO baru-baru ini. Namun beliau akur dengan keputusan ahli.

Dalam tradisi UMNO, situasi begini bukan kali pertama berlaku. Semaklah sejarah negara. Bermula dengan Dato' Onn Jaafar yang menarik diri setelah keinginannya bercanggah dengan kehendak
majoriti ahli UMNO, hinggalah perletakan jawatan Tun Dr Mahathir yang menyedari betapa beliau dianggap 'membawa masalah' pada kestabilan politik negara. Tun tidak meletak jawatan kerana beliau yakin beliau melakukan kesalahan. Sebaliknya beliau meletak jawatan kerana ramai yang menuduh beliau bersalah.

Malangnya ada pemimpin yang tidak mahu berkorban begitu walaupun baru-baru ini ada orang yang sanggup bersumpah bahawa tuduhan yang dibuat benar-benar berlaku. Sumpah tersebut bukan sekadar tuduhan sebaliknya satu pengakuan dari orang yang terlibat.

Beratus tahun dahulu Tun Tuah juga menghadapi situasi yang hampir sama.dan beliau juga bertindak menghindar diri dari memberontak. Beliau tunduk pada takdir dan tidak sekali-kali mahu menimbulkan huru-hara sedangkan beliau sangat mampu untuk ‘lawan tetap lawan’.

Namun berita ketiga amat bertentangan. Nizar tersingkir dari tampuk pemerintahan negerinya dan keputusan tersebut diperkenan Sultan. NIzar membantah dan mencari jalan bagi mendapatkan semula kedudukannya. Beliau tidak peduli bagaimana cara yang perlu dilakukan asalkan matlamatnya menjadi MB semula tercapai.

Berita terakhir adalah berita yang ditunggu-tunggu oleh majoriti rakyat Malaysia. Demang percaya, kebanyakan dari persepsi berupa perasaan tidak puas hati rakyat terhadap kerajaan akan beransur lenyap.
Demang melihat pihak pembangkang amat gusar dengan keadaan ini. Manakan tidak, bukan sahaja Najib, Zahid adalah bekas rakan karib Anwar yang lebih kenal Anwar berbanding kebanyakan penyokong Anwar.

Bagaimana dengan Ezam? Ezam adalah mimpi ngeri bagi Anwar.

5 comments:

PemudaGagasan said...

Salamz...

Segalanya kerana kuasa

Kuasa bermakna wang

dan wang adalah RAJA

hahahaha

Cheguman said...

Pemuda Gagasan,
Memang betul...

Kita cuma ada tarikh lahir dan tidak dinyatakan tarikh mati. Harta, Takhta, dan wanita (kecuali isteri) akan ditinggal pergi...

Jumayatara said...

Cakap politik lakunan politik penulisan politik manusia politik hidup politik manusia hipokrit


No to Oral sex.Hargai bibir yang berdoa.

Panglima Perang Cyber said...

Tambah sikit PG :

Kuasa adalah Wang.

Wang adala Raja.

Raja adalah Karpal.


Slogan Karpal : Singh is King


kwang kwang kwang...

p/s : chegu - saya juga baru daftar dengan celcom On BH tadi...menarik offer dia dan saya cadang try sebulan utk dptkan berita terkini..

Tak sangka kehendak saya sama dengan kehendak chegu... Ada chemistry kot hehehe


salam perjuangan...

Cheguman said...

Panglima,
Satu perjuangan, satu akidah, tu sebab selalu ada persamaan dan kehendak.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)