Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Friday, April 25, 2014

Ada udang di sebalik batu

Demang percaya peribahasa ada udang di sebalik batu sudah acap kita dengar. Setahu Demang ia bermaksud tindakan seseorang berbuat baik kerana sesuatu sebab yang tidak dinyatakan.

'Tidak dinyatakan' tidak bermakna orang tidak tahu. Bagi yang arif, sekilas ikan di air sudah tahu jantan betinanya.

Jika seseorang yang kita kenal benar tetapi jarang mahu bertegur sapa malah kalau berselisih pun nampak sengaja memandang arah lain, tiba-tiba datang ke rumah membawa buah tangan, maka kemungkinan besar ada-lah hajatnya.

Mudah sahaja untuk mengenal kilasan ikan di air. Mula-mula anda perlu sedar apakah kelebihan anda? Adakah anda seorang pegawai di sebuah jabatan atau menantu anda baru sahaja menjadi wakil rakyat? Mungkin juga anda mempunyai anak gadis dan orang itu adalah ayah kepada seorang teruna.

Namun kita tidak perlu bimbang sangat. Udang bukanlah makhluk yang jahat atau berbahaya. Belilah udang sekilo dan bawa pulang. Masaklah apa sahaja: masak lemak, kari, tumis dengan petai, malah digoreng begitu sahaja pun sedap.

Masa kanak-kanak dulu Demang suka menangguk udang di sungai. Hasil tangkapan daripada aktiviti haram tersebut tidak dibawa pulang sebaliknya diselesaikan di tepi sungai sahaja. Udang itu Demang cucuk pada lidi dan dibakar. Anda pasti dapat bayangkan keenakannya.

Demang katakan aktiviti haram kerana jika bapa Demang tahu Demang ke sungai, berjalurlah kesan tali pinggang di tengah belakang.

Apabila meningkat remaja, aktiviti mencari ikan dan udang menjadi lebih seronok. Selain menggunakan pancing, kami ada musim menembak ikan, termasuklah udang galah.

Dengan 'pistol ikan' buatan sendiri berpelurukan sebatang besi tajam, kami memakai cermin khas bagi memudahkan gerakan mengintai mangsa.

Biasanya ikan-ikan besar bersembunyi di bawah batang kayu atau reba. Manakala untuk mencari udang galah, tumpuan Demang ialah di kawasan berbatu.

Benarkah udang suka bersembunyi di sebalik batu? Demang tidak tahu dan Demang cuma berpandukan peribahasa di atas yang diajar guru.

Setakat ini kita tidak nampak sesuatu yang negatif di sebalik batu. Udang adalah rezeki yang patut disyukuri. Justeru jika ada seseorang bersikap ada udang di sebalik batu maka jangan berprasangka buruk padanya sebaliknya layanlah dengan baik.

Barangkali ada hikmah yang bakal menguntungkan kita.

Wallahualam.

3 comments:

Anonymous said...

Udang ketam ular boya kalajengking bahaya demang.kalau kota tahu tujuaan dia senang boleh perangkap dia buat sambal.

Cheguman said...

Ha3x... betul tu

Anonymous said...

lagi sodap
kalau nak dikato..
addo tonyok disebalik somak..
hehe..

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)