Kadang² kita lupa...😅
Ada lelaki datang mintak duit, kita pandang sinis dan geram. Pemalas.
Kita lupa bahawa selain meminta² dia juga boleh merompak duit kita atau mencuri daripada orang lain.😢
Mujur dia cuma meminta.✔
Kita selalu lupa bahawa keputusan yang Allah buat sudah cukup baik dan tak perlu kita merungut. 🦅
Ada leader merungut ejen tidak mahu membayar kos bahan promosi. Memanglah kos tersebut perlu dibayar oleh ejen. Maklumlah, jika semua ejen ambil percuma, teruklah leader. 😇
Namun cuba bayangkan, jika ejen tersebut tiada maka tugas tersebut terpaksa kita lakukan sendiri. Jika tidak sempat maka terpaksa pula keluar belanja untuk upah orang lain. 🤗
Opss... Jangan salah sangka. Saya bukan nak menggalakkan semua ejen buat begitu. Saya cuma menyentuh 1-2 kes terpencil. 💅
Jangan bimbang, ejen yang sengaja ambil kesempatan tak baca mesej panjang begini. Mereka suka shortcut. Itu sebabnya keuntungan merekapun Allah 'cut' & sekat. ✂
Ada dua keadaan ejen enggan membayar kos promosi:
🤞Modal terlalu sempit
✌Menganggap leader yang sepatutnya tanggung
👉🏻Kedua² alasan di atas tidak salah. Namun kita perlu sedar beberapa perkara:
📌Apabila berniaga maka kita perlu dapatkan *modal*. Dari situlah akan datang untung. Ingat formula untung yang saya paparkan dalam mesej sebelum ni?
📌Pengeluarlah orang yang paling awal keluarkan *modal* manakala ejen paling akhir sediakan *modal*.
📌Pembeli tak keluar *modal*. Pembeli bayar produk yang mereka mahu guna. Itu sebabnya mereka juga dipanggil pengguna (consumer = consisten custumer).
👉🏻Cuba perhatikan, orang yang keluarkan paling besar *modal*, itulah orang yang paling besar untung. Orang yang keluarkan *modal* lebih awal, itulah juga orang yang lebih awal kutip untung.
🚰Kata scorpions, what you give you get back.
😎Tak percaya? Mari kita lihat.
👉🏻Siapa lebih kaya, pemilik kedai kereta atau pemilik kilang kereta?
👉🏻Berapakah *modal* untuk membuka kedai kereta? Berapa pula *modal* untuk membina kilang kereta?
Salam pagi ahad. Sekarang, ahad tidak semestinya cuti.
Cheguman morha 😎
No comments:
Post a Comment