Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Wednesday, October 20, 2010

Layakkah? Melaka MAJU 2010 2010 2010




“Wah, boleh kirim ke?” suatu suara kedengaran bertanya.

“Mana tau kalau ada rezeki..!” jawab yang lain.

Demang memerhatikan sahaja seorang ustazah mengutip keratan kertas daripada beberapa orang guru.

“Eh, yang tak setuju Melaka maju pun teringin jugak?” satu suara lain menyampuk.

Ustaz yang ditegur tersengih-sengih. “Tok Guru kata, bagi gula... kacau. Bagi kain... pakai.”

“Boleh ke main kirim je?” suara yang lain mencelah.

“Sebenarnya, cabutan bertuah tu untuk galakkan orang ramai hadir, bukannya galakkan kutipan kertas cabutan bertuah.” sahut Demang.

“Ah, kalau tak buat cabutan bertuah, siapa yang nak pergi?” satu suara menyindir.

“Memanglah. Sebab kita bukan peduli sangat tentang negeri kita. Nak maju ke, nak mundur ke, atau dok setakat tu je...” Demang dah mula geram. Yang kita suka buat ialah jika kerajaan silap, kita kutuk dan gelakkan. Sumbangan kita? Untuk hadir sebagai tanda sokongan dan penghargaan kepada kerajaan sendiri pun tak mau. Dah la tu... kutuk pulak!

“Betul, betul, betul... kalau pasal bonus, bukan main lagi...” satu suara menyokong Demang.

“Itu tanggungjawab kerajaan.” Seorang guru bergaji RM3 ribu lebih menyampuk.

“Betul. Itu tanggung jawab kerajaan. Ertinya, itu menunjukkan kita mempunyai kerajaan yang bertanggung jawab. Jadi, nak apa lagi? Oh ya, bila Kelantan nak isytihar sebagai negara maju?” sindir Demang. Seperkara lagi, bonus bukan tanggungjawab kerajaan. Kita cuma berhak dapat gaji.

“Bonus tu bergantung samada kerajaan ada duit atau tidak. Ia berkait rapat juga dengan status negara maju, membangun, atau miskin. Kalau negara miskin, jangan harap kita boleh dapat bonus.” Demang menambah.

Situasi di atas berlaku di sebuah bilik guru. Entah berapa banyak lagi bilik guru yang menyaksikan situasi yang serupa di Melaka hari ini.

Hari ini, 20/10/2010 upacara perisytiharan Melaka sebagai negeri maju akan berlangsung pada pukul 2010 (8.10 malam). Maka secara uniknya ia akan berlaku pada:

Masa: 2010
Tarikh: 2010
Tahun: 2010

Sebagai galakan, kerajaan Melaka menyediakan hadiah menarik untuk hadirin yang bertuah. Antara hadiahnya ialah sebuah rumah.

Layakkah Melaka mencapai negeri maju hari ini?

Jemputlah datang ke Melaka dan rasakan sendiri.

Bagi Demang yang lahir di Kedah, membesar di Pahang, ibu bapa kini di Selangor, pernah tinggal di Pulau Pinang selama empat tahun dan kini menetap di Melaka sejak 1996, alhamdulillah. Terasa perbezaannya berada di negeri Hang Tuah ini.

Negeri ini memang negeri bertuah.


foto:
Straits Mosque, Melaka
beautifulmosques.com

4 comments:

Anonymous said...

Bila Terengganu, Sabah n Sarawak nk jadi negeri maju...duit minyak masyuk tu...

Hussin Bin Kamdol said...

Sebab pemimpinnya bijak.. melaka klu bagi kat Pemimpin belah belah sanun tu... kompom Jahanam....

yb Raz said...

tahniah melaka

mindanelayan said...

Betul.. terasa perubahan di melaka sejak 1o tahun lepas.. banyak yang berubah.. Berbanggalah rakyat melaka ada Pemimpin yang berwawasan tinggi.. (rasa nak menangis pon ade ni..)


JOM JOIN BIZ NI.. TAK DE DOWNLINE PON STILL DAPAT UNTUNG LAGI..
http://www.PeluangBaik.com/hardyzs
http://www.RezekiBaru.Com/hardyzs
Tak tipu punye.. 1st come 1st serve..

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)