Minyak Morhabshi (Add by Morha Mart)

yang istimewa

Monday, December 15, 2014

Media sosial baru buatan malaysia

....sambungan.

Sebelum ini Demang sebut betapa jaringan media sosial bukan lagi sebagai jejaring lelabah bahkan sudah seperti gumpalan kapas yang tidak mudah dilerai.

Jika demikian, tindakan yang lebih praktikal dilakukan bukannya menghuraikannya sebaliknya merubah ia menjadi produk baru agar boleh dimanafaatkan.

Demang tahu kita sudah ada kementerian telekomunikasi namun isu ini bukan semata-mata masalah teknologi. Ia adalah peningkatan interaksi dan komunikasi yang menggerakkan sektor-sektor penting dalam masyarakat.

Jika anda kata media sosial hanya alat, ia memang benar namun perlu ditambah sedikit, 'alat yang agresif'.

Agresif atau radikal adalah sifat tidak normal bagi manusia. Analoginya ialah kenderaan yang sedang bergerak pada kelajuan 110km sejam adalah normal namun apabila pemandunya tiba-tiba menekan pedal brek dengan pantas sambil menukar haluan maka ia akan menghasilkan dentuman, samada kereta itu akan terguling atau terbabas, atau akan dihentak oleh kenderaan lain dari belakang.

Demikian juga kemunculan media sosial seperti Whatsapp dan Facebook. Samada diketahui atau tidak, samada sudah berlaku atau belum ia pasti akan terjadi kerana fitrahnya begitu.

Maka kita tidak mungkin dapat menahannya sebaliknya ia perlu diarah ke haluan yang betul serta diberi panduan. Kalau boleh, kawalan yang tidak secara langsung.

Sememangnya usaha ke arah itu memang sedang dilakukan namun adakah ia berpusat?

Jika kapas boleh kita jadikan benang  untuk dibuat pakaian maka kehadiran media sosial juga boleh kita jadikan sesuatu yang lebih berfaedah.

Kenapa kerajaan Malaysia tidak bina aplikasi kita sendiri untuk itu?

No comments:

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)