Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, July 30, 2017

Motivasi anjing gila part 2


Apabila saya menulis tentang ini minggu lepas (lihat sini), sebenarnya saya mencadangkan bahawa lebih mudah menggerakkan manusia melalui ancaman berbanding jika kita beri mereka hadiah.

Saya sedar, tajuk berat tak sesuai di fb sebab media sosial hanya untuk bersantai. Sebab tu hanya ada satu respon. Dah la cuma satu, pandangan itu berlawanan pula dengan pendapat saya.

Lebih menyedihkan setelah saya baca respon tersebut saya pula bersetuju dengan beliau.

Maka tidak ada maknalah motivasi anjing gila part 1 tersebut.

Apapun saya bukanlah berseorangan dalam teori ni. Ada nama lain seperti pavlov, skiner, watson dll yang pernah memperjuangkannya, sekitar 1900.

Bahkan dalam dunia pendidikan di negara kita,  ramai peminat (kalaupun bukan pemuja) mereka terdiri dari profesor, pemegang phd, dan pemikir yang membuat dasar pendidikan negara.

Ia dipanggil teori behavior atau tingkahlaku. Teori ini menyatakan manusia bertindak atas rangsangan yang diberikan samada positif atau negatif.

Jap.  Nak buka buku semula.

Bersambung


No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)