Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Saturday, June 18, 2011

undian maharajalawak dan demokrasi masjid

Konsert ML malam tadi menyaksikan regu Jambu nyaris tersingkir. Ahmad Idham yang merasa bersalah kerana memberi komen yang kurang menyebelahi pasangan tersebut cepat-cepat menggunakan imunitinya bagi menyelamatkan mereka.

Jambu bukanlah peserta paling popular. Malah Demang sendiri menonton Maharaja Lawak kerana ingin menonton persembahan Nabil dan Jozan.

Namun dari minggu ke minggu persembahan Jambu sentiasa di tahap 'international level'. Malah semasa konsert di Pulau Pinang, ketika hampir semua peserta membuat persembahan hambar, Jambu tampil menyelamatkan keadaan. Persembahan mereka Demang kira berjaya memujuk penonton yang agak kecewa malam itu.

Secara peribadi, Demang dapati Nabil tidak begitu stabil. Namun populariti semasa meletakkannya di level undian selamat berbanding R2 yang juga tidak begitu stabil. Padahal bagi Demang persembahan R2 yang diberi peluang kedua malam tadi lebih baik berbanding Nabil dan Jozan.

Apapun, Jozan berjaya mengekalkan kualiti setiap persembahan kecuali malam tadi. Ia bukan salahLinda Onn tetapi lawak budak-budak sudah dianggap ketinggalan zaman dan setaraf dengan 'lawak bodoh'.

Bagi Demang kaedah penentuan Maharaja Lawak adalah bukti kelemahan sistem demokrasi. Melalui undian, kualiti calon bukanlah syarat mutlak untuk menjadi pemenang. Baik Maharaja Lawak, Akademi Fantasia, mahupun Juara Lagu (dan sebagainya), populariti peserta adalah syarat penting untuk menang.

Selain itu faktor persepsi pengundi juga penting. Jika pengundi mengandaikan orang lain akan mengundi seseorang peserta, maka dia juga akan cenderung mengundi peserta tersebut. 

Itulah sebabnya dalam Islam kaedah pengundian ala demokrasi barat tidak diamalkan. Kita terpaksa laksanakan demokrasi kerana itulah pilihan yang ada pada kita sejak merdeka.

Anehnya, kerajaan Pulau Pinang cuba melaksanakan sistem pengundian dalam memilih jawatan kuasa masjid di negeri itu.

Dan PAS pun ikut menyokongnya. Memang hamPAS!

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

undilah generasi baru..







'Lubuk Emas' Terengganu dikhianati - Generasi muda dan generasi baru Terengganu adalah generasi paling bodoh dan tolol jika BN terus berkuasa..
>>>http://Facebook-1Malaysia.blogspot.com/<<<
>>>http://Blog1Malaysia.blogspot.com/<<<

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)