Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, May 8, 2018

Sebelum mengundi esok

Yang Demang Sedang Fikir (23)

"Saya lihat dengan mata kepala saya sendiri dia mengambil buah itu tanpa kebenaran. Saya adalah tuan punya tanah itu. Dalam mana² undang² pun buah yang keluar dari pokok yang tumbuh di atas tanah saya adalah milik saya. Mengambil buah tersebut tanpa izin saya ertinya mencuri. Ini hak saya."

Dialog di atas adalah rekaan Demang untuk kita lihat persoalan:
1. Adakah terdapat bukti pada kes tersebut? Ada.
2. Apakah ada saksi dalam kes itu? Ada.
3. Bolehkah kita jatuhkan hukuman bahawa orang itu bersalah? Nanti dulu.

Jika melihat pada soalan 1 dan 2 nampaknya kita sudah boleh menghukum. Bukti ialah buah yang dicuri dan saksi adalah pemilik sendiri.

Tapi nanti dulu. Kita perlu membuat pendakwaan dan keterangan dari tertuduh. Mesti ada hakim yang berkecuali dan beberapa saksi lain perlu dipanggil.

Tak boleh main jatuh hukum begitu sahaja.

Cerita sebenar kes tadi mungkin begini:
1. Tertuduh telah minta izin dari ibu saya yang juga pemilik tanah itu.

Atau;
2. Tertuduh adalah adik saya dan dia juga ada hak terhadap buah itu.

Atau;
3. Tertuduh telah memajak pokok itu dari keluarga saya dan saya terlupa tentang itu.

Atau:
4. Apa² alasan lain yang anda boleh andaikan.

Justeru kita jangan cepat menghukum sebelum mengambil kira maklumat lain. Setakat nampak dengan mata sendiri belum tentu menjamin kesahihan tuduhan.

Apatah lagi setakat dengar cakap orang.

Serbaguna. 10 herba terbaik dunia di dalamnya

Demang mohon maaf kerana menulis begini. Yakni sesuatu yang kebanyakan follower Waadat sudah maklum mengenainya.

Sememangnya Demang sedar audien blog hari ini berbeza dengan audien di awal kemunculannya.

Dulu tiada facebook dan wasap. Maka blog adalah tumpuan orang ramai. Kini rata² pengunjung blog ialah orang yang suka membaca. Tahap pemikiran pun lebih tinggi. Yang biasa² setakat fi FB sahaja.

Membaca blog adalah bagi mempelbagai sumber dan mencambah fikiran. Yakni melihat satu lagi sudut pemikiran.

Demang tulis kali ini untuk mengingatkan audiens supaya menyambung pesanan pada orang lain supaya menyiasat secukupnya sebelum membuat keputusan.

Selamat mengundi. Jangan lupa ingatkan keluarga dan rakan kita untuk solat taubat, hajat, dan istigharah malam ini.

Wallahu'alam.

Bersambung

Artikal sebelum: tun selamatkan najib

Baca dari awal: Apa berlaku selepas teori RAHMAN?

Klik gambar berikut bagi menyokong blog ini.
Serbaguna. 10 herba terbaik dunia di dalamnya

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)