Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, May 7, 2014

Preview era selepas karpal anwar

Proses pemilihan kepimpinan PKR sedang berlangsung di seluruh negara. Yang mana boleh bersabar, sabar je le. Yang larat ikut campur, pergi lah. Yang dah bosan, menepi lah.

Ia bukan soal 'biduk lalu kiambang bertaut'. Ia lebih pada 'air sama air sampah ke tepi juga.'

Siapa sampah dan siapa air?

Melihat gelagat watak-watak dalam pemilihan PKR tidak banyak beza dengan pemilihan UMNO. Maklumlah, mereka orang yang sama. Orang Melayu PKR tu, orang UMNO lah!

Sebagaimana bosannya rakyat dengan UMNO sebelum ini maka demikian juga yang berlaku pada PKR sekarang. Rakyat bukanlah bodoh untuk tidak melihat kebobrokan badut-badut politik biar kostum apa pun yang mereka sarungkan.

Cuma rakyat telah berjaya meletakkan kembali parti-parti politik di atas pentas yang rata. Selepas ini, pandai-pandailah mereka nak hidup.

Kalau tak dapat hidup, matilah kita sama-sama! Sebuah pesawat awam dah pun ghaib begitu sahaja dan presiden US pun dah datang melihat tapak yang sesuai untuk diletakkan senjata mereka.

Siapa air dan siapa sampah? Bagi orang politik, mereka adalah air dan rakyatlah sampah. Manakala bagi rakyat pula, merekalah air dan politikus adalah sampah. Ah, tikus dengan sampah bukankah pasangan yang sesuai?

Tadi Demang katakan rakyat telah meletakkan semula parti-parti politik di atas pentas yang rata. Demang harap ia benar. Kalau dulu UMNO dan sekutunya ibarat parti dewa dewi dan pembangkang parti ghurka kini tidak lagi. Bila-bila masa sahaja dewa dewi boleh bertukar menjadi ghurka.

Ya, siapa sangka Ali Rostam akan kalah pada Shamsul Iskandar di bumi bertuahnya sendiri?

PRU14 nanti tiada siapa lagi mampu membusung dada. Rakyat hari ini bukan lagi rakyat yang terketar-ketar melintasi busut jantan dengan serapah 'anak cucu tumpang lalu'. Rakyat hari ini tak peduli siapa bomoh diraja, siapa pekida.

Yang Demang tenung-tenung sekarang, setelah Karpal mati dan Anwar ke penjara semula, maka siapa yang akan Najib pandang?

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)