Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Friday, May 30, 2014

Layakkah raja nazrin jadi sultan Perak?

Oleh kerana kita perlukan raja dan negara kita mengamalkan sistem raja berperlembagaan, maka sultan yang bagaimana lagi yang kita mahu?

Raja Nazrin kini bergelar Sultan Nazrin Muizuddin Shah ibni Sultan Azlan Muhibbuddin Shah

Baginda berkelulusan Ijazah Doktor Falsafah dalam bidang Politik, Ekonomi dan Kerajaan dari Universiti Harvard, Amerika Syarikat. Baginda juga memiliki Ijazah Sarjana Muda dalam Bidang Falsafah, Politik dan Ekonomi dari Universiti Oxford, England pada 1979 dan Ijazah Sarjana dalam bidang Pentadbiran Awam dari Universiti Harvard, Amerika Syarikat pada 1984.

Putera raja yang berjiwa rakyat, Raja Dr. Nazrin terlibat dalam program amal dan kemasyarakatan untuk kepentingan rakyat, khususnya bagi membantu golongan miskin dan kurang bernasib baik.

Putera raja berilmu tinggi dengan pandangan dan buah fikirannya dalam pelbagai isu mencakupi politik, sosial, ekonomi, kemasyarakatan, agama serta isu semasa sering diikuti dengan penuh minat oleh rakyat selain menjadi bahan perbincangan ilmiah serta bualan orang ramai.

Semoga dengan pertabalan ini akan membantu sedikit sebanyak kualiti negara kita biarpun baginda bukan Ketua Negara yang kini disandang Sultan Kedah.

Siapa tahu setelah tempoh YDA yang ada sekarang tamat, Malaysia melakukan satu transformasi baru dengan melantik baginda sebagai Ketua Negara yang baru.

Jika tidak pun, barangkali akan ada sultan atau bakal sultan negeri Melayu lain yang mampu menyaingi baginda.

Apapun kebarangkaliannya, dari semasa ke semasa kita akan beroleh Ketua Negara yang lebih baik dari sebelumnya.

Sementelah cabaran kita pun semakin getir.

*Takziah pada rakyat negeri Perak atas kemangkatan Sultan Azlan dan tahniah atas perlantikan Sultan Nazrin yang menyambung legasi ayahanda baginda untuk kemakmuran rakyat Perak.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)