Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, May 20, 2014

Sila baca kesah ini baik-baik

Dah ramai yang tahu cerita Si Tanggang namun tak ramai yang tahu Tanggang mempunyai seorang kawan baik bernama Tonggang. Barangkali bapa mereka memang berkawan baik maka mereka menamakan anak masing-masing dengan nama yang hampir sama.
Persamaan ketara antara Tanggang dengan Tonggang ialah kedua-duanya pemalas dan asyik merayau di dalam kampung sahaja dan hanya balik ke rumah untuk makan dan tidur.

Apabila Tanggang belayar mengikut kapal besar (secara tidak sengaja), Tonggang berubah laku menjadi pendiam. Lebih malang lagi apabila tidak lama kemudian bapanya meninggal dunia.

Maka Tonggang yang selama ini tidak pernah bekerja terpaksa mengambil alih tugas bapanya iaitu mengambil upah di ladang orang.

Pada suatu hari, Tonggang didatangi seorang taukey meminta dia menebang sebatang pokok besar.

Setelah berbincang kadar upah dan sebagainya maka bersetujulah Tonggang dengan tugas tersebut.

Maka Tonggang pun segera menyelongkar stor peninggalan bapanya bagi mencari alat untuk menebang pokok. Setelah puas mencari dengan bantuan ibunya yang telah tua maka ditemuinya sebuah baji yang diperbuat daripada besi.

Pada keesokan harinya, pagi-pagi lagi si Tonggang keluar dari rumah ke tempat yang telah diberitahu sambil membawa baji besi tersebut.

Tanpa berlengah, si Tonggang pun mula bekerja. Dia memegang baji besi sekemas yang boleh dan mula menakek pada batang pokok yang besar itu.

Tonggang bekerja bersunggug-sungguh. Tubuhnya sudah bermandi peluh dan lebih teruk lagi apabila tapak tangannya sudah mula melelas dan  berdarah kerana bergeser dengan baji besi yang dipegangnya.

Nampaknya tak banyak yang mampu dihasilkan. Pokok besar itu bukan sahaja tidak tumbang walaupun telah seminggu dikerjakan malah bergoyang pun tidak. Pada pangkal pokok hanya terdapat sedikit serpihan kayu yang telah ditakek.

Rupa-rupanya, pekerjaan si Tonggang itu diperhatikan seorang lelaki tua. Akhirnya lelaki tua tersebut menemui si Tanggang dan berkata:

"Kalau nak tumbangkan pokok besar kita hendaklah menggunakan alat yang diperbuat daripada pokok juga. Bukan hanya menggunakan bahan asing."

"Menggunakan pokok untuk menebang pokok? Maksudnya saya perlu cari pokok yang lebih besar untuk menghentam pokok ini? Mustahil?" Tukas si Tanggang.

Orang tua itu tersenyum dan berkata:

"Kita tak perlukan pokok yang besar. Cukup sekadar batang sebatang lengan. Jadikan ia ulu dan lekatkan pada baji besi kepunyaanmu."

Si Tonggang pun mengikuti nasihat orang tua itu. Dia memotong sebatang dahan, memasangnya pada baji besi untuk dijadikan ulu dan mulai menakek. Ternyata kerja menjadi lebih mudah dan tidak lama kemudian pokok besar itu pun tumbang.

Sebelum beredar, orang tua itu sempat berpesan:

"Untuk menumbangkan bangsa kita pun begitu juga. Jika orang asing datang untuk menguasai kita secara terang-terangan sudah tentu kita akan menentang. Oleh itu mereka menggunakan orang tertentu daripada bangsa kita sendiri, maka dengan mudah kita akan ditewaskan."

1 comment:

Anonymous said...

Pedihnya teramat la pedih...memang itulah yg sedang dan akan berlaku kepada bangsa melayu...yg ternyata mudah lupa...insyaallah akan hadir ramai lagi melayu yg bengong dan mudah dibutakan mata mereka demi kerana kuasa yg akan menjahanam bangsa mereka sendiri...

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)