Minyak Morhabshi (Add by Morha Mart)

yang istimewa

Saturday, January 10, 2015

Luahan hati samad said tersebar

Ada beberapa kali Demang tulis di blog ini menyindir Pak Samad Said. Itu bukan marah, cuma sindir sayang.

Demang baca buku Salina sejak sekolah rendah dan terus menjadi peminat setia Sasterawan Negara itu. Hampir semua novel beliau dah Demang baca termasuk Hujan Pagi yang mendapat kritikan keras orang yang tidak faham.

Novel tersebut memang berkualiti tetapi ia mendahului zaman. Membacanya, kita tahu bahawa Pak Samad Said melakukan kajian terlebih dahulu sebab ia agak berat.

Cuma Demang kasihankan Pak Samad Said yang dieksploitasi ahli politik untuk kepentingan peribadi mereka sehingga mendedahkan negara pada bahaya besar.

Jika benar tamatnya pembelajaran Sains & matematik dalam bahasa Inggeris dulu kerana perjuangan beliau maka Demang tafsirkan ia sebagai perjuangan yang tidak selesai dan merugikan.

Sepatutnya ia disusuli dengan perang habis-habisan terhadap semua perbuatan durjana dan penderhakaan terhadap bahasa Melayu termasuk papan iklan, surat perjanjian bank, dan surat-surat rasmi bank yang masih menggunakan bahasa Inggeris, kadang-kadang tanpa terjemahan.

Kali ini Demang siarkan sajak yang dikatakan ditulis oleh A. Samad Said disebarkan melalui media sosial.

Siapapun penulisnya, ia adalah realiti yang patut kita ambil serius.

HAI MELAYU.. (A. Samad Said)
Hai Melayu!
rumahmu semua dibina indonesia,
ekonomi pula dikuasai cina,
golongan profesional semuanya india,
warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,
warga bangla pula menjadi JaGa,
orang Nepal yang menabur baja,
orang pakistan usung karpet jaja merata,
lalu melayu ada apa?
harapkan ustaz, saling menyesat,
harapkan hiburan, lagi best filem barat,
harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat
harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,
harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!
Hai melayu!
masih mendabik menjadi tuan?
sibuk mahu menjadi tuan,
rupanya kerja kelas bawahan,
ditipu mentah orang atasan,
konon perjuangan ini untuk kalian!
kerja sikit, sembang kencang,
banyak rungut, sikit rancang,
siapa tegur, dituduh lancang
duduk warung, gigit kacang!
Hai melayu!
konon kau pantang dicabar,
konon kau tangkas menyambar,
tapi cuma indah khabar,
rentakmu makin lama makin hambar
kau melayu aku pun melayu,
aku menulis bukan cemburu,
aku mahu engkau tahu,
kenapa melayu tak macam dulu.....
Hai melayu!
jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,
bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,
kau cuma tahu ber gaya,
Hai melayu!
kau melaung-laung di jalan raya,
bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,
pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!
Hai melayu!
kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,
bila dah kaya kau jadi puaka,
ini tandanya kau sudah derhaka!
Hai melayu!
sedarlah bangsa ku,
buka lah minda mu,
bersatulah bangsa ku,
kerana malaya bukan lagi milik mu !
aku pun melayu,
engkau pun melayu,
bodoh sombong harus di tepis,
riak,bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,
bersatulah melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,
kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa.......
Jom kawan, sahabat dan lawan..
Mari kita ubah keadaan..
InsyaAllah..

5 comments:

Anonymous said...

Apa dah jadi dengan budak si samat nih...samat ooo samat...novel salins ko tu bolehbuat plastik bungkus roti canai jer...yg ko sendiri duduk srbatis dengan pejuang murtad akidah ambiga...sebatis dng pejuang pluralisma anwar ko nk campak ko mana...bila pakatan dan nsk msmpos pandai ko terprkik terlolong minta bersatu atas nama.melayu....bila jo dah terlajak jauh dari idelisma asal ko psndai ko sebut bersatu...samat oo samat nk umo dah tua janggut konpun dah tak mau timbuh lagi passl dsn nk mampos...ko pi amik cermin ko renung dalam2 muko ko tu kat cermin....ko akan dapat jawapan dari wajah ko sendiri yg ko nih manusua hipokrit sebenarnya....samat ooo ....samat...udah2 la tu samat ooii...

mnn nasir said...

Bukan ke hari tu dia yg jadi penghasut anak anak melayu? Atau aku dh tua hingga lupa

Anonymous said...

Maaf cakap...tahun 90an org lain sibuk membina negara, ko sibuk syair di Central Market. Konon.cool...

gabenor johor said...

Melayu Mudah Lupa

Anonymous said...

Samad ooi hg perbetul diri hg yg nampak kusut lu baru hg crita pasal melayu

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)