Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, May 24, 2018

BTN beri nyawa baru pada mahathir

Bagi yang pernah hadir kursus BTN mungkin ingat lelaki tua ini dan sajak perjuangan belum selesai.

Demang bukan ingin menambah bahang politik kita. Demang cuma hairan dan tertanya² apakah yang tersirat di sebalik yang tersurat, yang sedang berlaku sekarang.

Demang nak ulang cerita 1999. Bagi yang melaluinya, akan faham. Bagi yang cuma mendengar dari orang lain, cuba fahamkan.

Selebihnya, biarlah catatan ini menjadi bacaan generasi akan datang.

Reformasi 1999 menyebabkan mahathir muflis sokongan. Apa lagi harga diri yang tinggal setelah digelar mahafiraun dan mahazalim oleh 'rakyat' sendiri?

Serbaguna. 10 herba terbaik dunia di dalamnya

Orang kata itu hanya persepsi tetapi dalam politik persepsi adalah realiti.

Biarpun masih menang pru dengan sokongan pengundi bukan melayu, akhirnya mahathir terpaksa melepaskan jawatan.

Ada tak yang menangis dengan pengumuman tun meletak jawatan tersebut?

Ada, iaitu rafidah aziz dan hishamudin tun husin. Manakala majoriti rakyat sebenarnya bersyukur sambil melihat dengan rasa meluat gelagat rafidah dan hisham itu.

Bagi yang melaluinya dan masih ingat, akan ingat lah.

Maka paklah pun dinamakan sebagai pengganti. Dalam pru berikutnya, paklah menang besar.

Namun ada yang masih belum berpuas hati. Mereka adalah anwar dan penyokongnya. Paklah digambarkan begitu lemah untuk menerajui negara. Beberapa pembaharuan yang dilakukan seperti Islam hadhari dengan cepat ditinas mati.

Ketika itulah biro tatanegara atau BTN membantu. BTN disediakan medan khas iaitu penjawat awam yang wajib hadir kursus kenegaraan sebagai syarat pengesahan jawatan dan kenaikan pangkat.

Namun apa peluru dan penangkis bagi menghadapi lawan? Bagaimana menarik semula sokongan pada kerajaan?

Ketika itu jasa paklah belum nampak. Bahkan saban hari media sosial dan internet memainkan isu² yang memperlihat kelemahan paklah.

Dalam riuh rendah itu isu tingkat empat pula mengambil tempat. Itu jasa KJ pada mertuanya. Demang belum nampak KJ buat sesuatu yang menyakinkan bagi menebus kesilapan.

Egonya KJ apabila mensasarkan untuk menjadi PM termuda sebagai cita². Disangkanya anak melayu yang tak pernah belajar di oxford atau cambridge dungu² belaka.

Cuma guru² JQAF ketika itu yang tahu jasa paklah. Namun ramai ustaz/ustazah JQAF sekarang dah lupa atau tidak tahu jasa tersebut.

Tak apalah. Barangkali JQAF itu terlalu kecil dibandingkan perjuangan yang lebih besar menegakkan hudud di Malaysia.

Kebanyakan isu yang diperkatakan ketika itu boleh dianalogi sebagai projek kerajaan yang baru dicadangkan atau masih dalam proses perlaksanaan. Kalau bangunan, baru nampak rangka besi.

Namun para penganalisis upahan atau blogger berkepentingan dengan cepat membuat andaian negatif. Akhirnya projek² yang dirancang itupun gagal kerana tiada sokongan.

Yang menghentam lebih ramai daripada yang membantu menjayakan.

Persepsi akhirnya menjadi realiti.

Oh ya. BTN sebenarnya adalah orang kuat mahathir.

Serbaguna. 10 herba terbaik dunia di dalamnya

Maka BTN beralih arah kepada Tun yang pernah menjadi PM selama 22 tahun. Selama 22 tahun tak 'kanlah tiada satu projek yang berjaya.

Yang tidak berjaya tak perlulah diceritakan.

Projek mega seperti litar sepang, klia, dan jambatan bengkok (walaupun akhirnya gagal) dihambur pada peserta kursus supaya nampak gah dan hebat.

Para peserta terpegun dengan kehebatan Tun berfikir di luar kotak. Apabila sudah ada rasa kagum maka dikaitkan dan diserak pada perkara² lain yang dilaksana kerajaan.

Dari situ imej Tun pulih kembali. Apabila para peserta pulang ke tempat masing² maka cerita itu tersebar luas dan semakin ramai yang mengagumi Tun.

Dari semasa ke semasa orang semakin melupakan gelaran mahazalim dan mahafiraun. Apatah lagi beliau semakin berusia dan dilihat tidak mungkin Allah kembalikan kuasanya. Agaknya manusia lupa dengan kuasa Allah.

Ketika itu lah imej tun semakin menjulang. Dalam masa yang sama timbul legasi pemikiran mahathir yang kemudiannya membentuk mahathirisme.

Serangan² pembangkang tidak lagi pada Tun. Serangan dialihkan pada Paklah dan kemudiannya Najib. Wajarlah begitu sebab mereka tunggak semasa BN dan UMNO yang ingin ditumbangkan.

Goverment of the day adalah musuh 'pembangakang of the day'.

Rupa²nya kuku dan taring yang dikembalikan  oleh BTN menjadikan Tun kuat kembali. BTN seolah² memberi nyawa semula pada Tun.

Mangsa pertama beliau ialah Paklah yang akhirnya terpaksa melepaskan jawatan.

Mangsa seterusnya tidak perlu diperkenal kerana belum menjadi sejarah. Ia sedang berlaku sekarang.

Setakat ini yang dapat kita simpulkan ialah rakyat malaysia sentiasa mencari seorang hero yang dirasakan mampu menerajui negara.

Wallahualam.

Bersambung... PH langgar pantang

Tajuk² panas yang akan Demang sentuh:
Grand Design
Muslihat mahathir
PBPM vs UMNO
Tugas baru UMNO
Tujuan anwar dibebaskan

Artikal sebelum: calon PM selepas mahathir II

Klik gambar berikut bagi menyokong blog ini.
Serbaguna. 10 herba terbaik dunia di dalamnya

5 comments:

Anonymous said...

#SayaBenciMahafiraun

awekaste said...

KAWE RASA BLOG TUAN ELOK TUTUP TERUS AJELAH DARI DOK BABEL BENDA YG LEPAS2. SEKARANG NI MALAYSIA BARU BUKAN MALAYSIA HAPRAK ZAMAN NAJIB DULU.

Anonymous said...

Macai pH detected

Anonymous said...

isu video rafizi jet vvip tular kena troll apa yg dicakap sekarang makan balik. makan nasik basi la rafizi

Anonymous said...

Macai ph panas punggung..? Malaysia Baru menuju kehancuran..budak gelenyar oiii.. Zmn Najib korang boleh bebel bulan bintang dan uneducated things.. Bile korang jd govt semua org kena tutup mulut dia? Patutlah Rafidah Aziz sebut ph BODOH.

kecoh budak ni.. Ape yang baru ngok? Semua ikut sistem.Najib Razak jugak..jilat habis ke? Malu la sket

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)