Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, June 1, 2014

BN menang besar PRK Teluk Intan

BN menang agak besar di Teluk Intan atau dengan kata lain calon DAP kehilangan undi yang agak banyak. Hampir 8000 undi kalau Demang tak silap.

Hairan? Lihat semula keputusan PRU-13. Calon DAP menang dengan majoriti lebih kurang 8000 undi dan kali ini mereka kalah dengan majoriti 238 undi.

Demang bukan nak ubah cara pengiraan undi daripada kiraan normal berdasarkan undi semasa kepada undi agreget daripada dua perlawanan. Demang cuma mahu melihat penerimaan pengundi Teluk Intan pada calon DAP berbangsa Melayu yang rasanya PKR hatta PCM pun enggan mengambilnya sebagai calon (jika jadi ahli parti tersebut).

Soal kemerosotan jumlah yang keluar mengundi tidak boleh dikira sangat sebab kita tidak tahu siapa yang akan mereka undi. Begitu juga bilangan undi rosak yang sukar dikesan berpihak pada siapa.

Ada beberapa persoalan yang boleh kita pandang daripada keputusan ini.

Pertama, adakah calon DAP tersebut adalah calon yang DAP mahu menangkan atau sengaja mahu dibenamkan bagi memberi laluan pada Presiden Gerakan yang dijanjikan menteri pengangkutan?

Kedua, adakah pengundi cina lebih cenderung memilih kaum sendiri dan mengenepikan nama parti dan persefahaman dalam pakatan pembangkang?

Ketiga, adakah pengundi Melayu telah sedar bahawa calon DAP tersebut hanya boneka DAP semata-mata?

Ramai orang Melayu (termasuk Dr Maza) yang menganggap pemimpin DAP jauh lebih hebat daripada pemimpin BN (baca UMNO-muslim) dan terlupa bahawa ummat Islam telah dijanjikan sebagai ummat terbaik dan lebih berhak memimpin sekalian manusia.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)