Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, June 17, 2014

Malaysia negara Islam atau sekular?

Malaysia sebuah negara Islam atau sekular? tanya Oscar Ling Chai Yew dan Jamil Khir menjawab...

Lihat jawapan Jamil Khir dalam berita di bawah dan sudi-sudikanlah membaca sedikit komen Demang selepas itu.

KUALA LUMPUR 16 Jun - Malaysia bukan merupakan sebuah negara sekular berdasarkan fakta sejarah penubuhan negara ini yang berasaskan kepada Kerajaan Islam Kesultanan Melayu dan Raja-Raja Melayu yang merupakan Ketua Agama Islam bagi negeri masing-masing.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, perkara itu diperkukuhkan melalui Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan yang jelas mengatakan agama Islam adalah agama Persekutuan, tetapi agama lain boleh diamalkan di mana-mana bahagian Persekutuan.

Beliau berkata, kedudukan ini juga dizahirkan dengan adanya peruntukan lain seperti dalam Fasal (4) Perkara 11 berkenaan dengan penyekatan pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama lain dalam kalangan penganut agama Islam oleh undang-undang Negeri dan Persekutuan.

Malah katanya, dalam Fasal (2) Perkara 12 tentang hak berkenaan dengan pendidikan, di mana sah bagi Persekutuan atau sesuatu negeri menubuhkan, menyenggarakan, membantu dalam menubuhkan atau menyenggarakan institusi Islam atau membantu untuk mengadakan ajaran dalam agama Islam serta melakukan apa-apa perbelanjaan yang perlu.

“Manakala dalam Fasal (1A) perkara 121 juga menyebut bahawa Mahkamah Sivil tidak mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan apa-apa perkara dalam bidang kuasa Mahkamah Syariah.

“Malah, dalam butiran 1 senarai negeri jadual kesembilan Perlembagaan Persekutuan antaranya termasuk hukum syarak dan undang-undang diri dan keluarga bagi orang yang menganut agama Islam dan mengawal pengembangan doktrin dan kepercayaan dalam kalangan orang yang menganut agama Islam serta ikrar Yang di-Pertuan Agong dalam jadual keempat untuk memelihara agama Islam pada setiap masa," katanya.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Oscar Ling Chai Yew (DAP-Sibu) sama ada Malaysia adalah sebuah negara sekular atau Islam dalam Dewan Rakyat hari ini. - BERNAMA

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140616/dn_33/Malaysia-bukan-negara-sekular---Jamil-Khir#ixzz34rDuI6c2 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Setahu Demang Perkara 3 dalam perlembagaan kita bukanlah baru bahkan itulah teras utama perlembagaan apabila kita memutuskan untuk menjadikan Tanah Melayu sebagai sebuah persekutuan yang baru.

Perkara-perkara lain adalah penyokong pada Perkara 3 tersebut.

Oleh kerana perlembagaan adalah undang-undang tertinggi negara maka semua yang diputuskan dan dilaksanakan mestilah tidak bercanggah dengan perlembagaan.

Persoalannya, adakah ia telah dilaksanakan? Siapakah yang sepatutnya bertanggung jawab?

Demang percaya anda sedar bahawa tanggungjawab melaksanakannya bukan pada satu pihak sahaja tetapi semua pihak yang telah bersetuju menjadi warganegara pada negara ini.

Jika ada yang tidak bersetuju maka beredarlah dari negara ini tidak kira apa pun keturunan anda sekalipun anda berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Apabila dikatakan Islam adalah agama bagi Peraekutuan (Malaysia) maka agama-agama lain bukanlah agama bagi persekutuan. Justeru sebarang peruntukan tidak boleh digunakan secara langsung untuk agama selain Islam.

Namun oleh kerana dalam perlembagaan turut menyebut kaum-kaum lain (selain Melayu) boleh mengamalkan agama mereka dengan aman maka tidak ada halangan untuk mereka meneruskan.

Diberi kebenaran untuk mengamalkan ajaran sudah tentu tidak termasuk menyebarkan agama selain Islam. Amalkanlah sebab itu yang mereka percaya namun tidak bolehlah mangajak orang lain turut mengamalkannya apatah lagi menganut agama selain Islam.

Jika semua pihak memahami dan mematuhi perlembagaan yang telah dipersetujui bersama maka harmonilah negara kita.

Coda:
Lihat bendera Malaysia. Kenapa ada bulan dan bintang? Bukankah kita telah bersetuju lama dahulu dan angkara siapakah yang cuba memecahbelahkan semula rakyat Malaysia? Untungkah kita jika berpecah belah dan bersengketa? Rugikah kaum lain selama ini?

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)