Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, October 1, 2014

Lepas mesin ATM, bank kena tipu melalui email 30.5 juta pula

Terbaru, sebuah bank tempatan diperdaya RM30.5 juta melalui taktik pintasan email oleh sekumpulan lanun cyber.

Sebelum itu negara digemparkan dengan kes pengeluaran wang daripada beberapa mesin ATM bank dengan cara manipulasi virus komputer.

Rompakan tanpa senjata atau jenayah cyber kini semakin menggerunkan apabila jutaan wang dikebas daripada mesin ATM bank hanya melalui manipulasi kod-kod komputer.

Ia memberi maksud bahawa kepintaran bukanlah semata-mata suatu kebaikan malah ia hanyalah kebolehan untuk melakukan sesuatu samada baik atau buruk.

Demang percaya, kes ini tidak akan menjadikan institusi bank kapitalis serik sebaliknya mereka akan mencari teknik baru bagi meningkatkan keselamatan.

Selepas ciri-ciri keselamatan ditingkatkan maka penjenayah cyber akan pendam seketika sebelum menemui taktik baru untuk mencuri.

Putaran tersebut akan terus berulang dan ia menghasilkan keuntungan jutaan ringgit dalam urusniaga berkaitan.

Bagi Demang rompakan terhadap bank adalah suatu pembalasan pada bank itu sendiri. Selama ini pun, bank-bank di Malaysia memang mengaut untung melalui kesusahan orang lain.

Jika kita susah, adakah bank akan membantu? Jangan harap! Bank hanya akan mengeluarkan pinjaman hanya jika mereka yakin anda mampu membayar semula.

Jika peminjam tersepit, bank tidak ada sebarang plan bagi membantu. Bank hanya kira persen dan mengambil jalan paling mudah iaitu mengheret mangsa ke mahkamah dan memberi hukuman maut tanpa belas kasihan.

Bilakah kita akan bebas daripada sistem RIBA YAHUDI LAKNATULLAH ini?

Demang bukan suruh tutup semua bank sebaliknya para bijak pandai perlu mencari jalan mengislamkan perbankan di Malaysia, bukan setakat memberi nama Islam pada sesebuah bank atau menjadikan Islam sebagai anak angkat bank kapitalis-yahudi.

Barangkali sekali imbas tiada kaitan saranan Demang dengan kes tersebut namun Demang percaya, ia adalah amaran Allah kerana kita mengabaikan amaran Rasulullah SAW yang jelas menolak RIBA.

Demang petik kata-kata Tun Dr Mahathir ketika mengulas tuduhan segelintir pihak kononnya beliau menolak hudud:

"Jika ia menghasilkan sesuatu yang tidak adil, maka ia bukan daripada Islam. Maka ia perlu dikaji semula".

Bagi Demang, belum ada bank Islam atau sistem perbankan Islam di Malaysia.

Cadangan Demang, setiap bank perlu ada unit khas bagi membantu peminjam atau pelanggan menasihati mereka dalam pengurusan wang.

Bukan semua peminjam perlu meminjam. Ada yang meminjam untuk memulakan atau mengembangkan perniagaan. Golongan begini tidak perlu meminjam dan terikat dengan riba. Sebaliknya bank boleh membantu dengan modal berbentuk perkongsian bijak.

Untung rugi, tanggung sama-sama.

Kita perlu sedar, pengeluar memang pandai mengeluarkan produk tetapi mereka mungkin kurang pandai dalam pengurusan modal.

Tidak mahukah pihak bank yang diuruskan orang beragama Islam mengambil langkah proaktif dan bukannya pasif menadah untung semata-mata?


Sumber berita:
http://www.bharian.com.my/node/8675

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)