Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, October 9, 2014

petrol naik gaji ahli parlimen naik tarif lektrik naik



Kali ini Demang akan menyentuh tiga isu semasa yang berlegar dalam media sosial dan di warung kopi.

Isu 1:
harga runcit petrol & diesel naik 20 sen setelah subsidi dikurangkan 20sen.

Bagi Demang ia adalah langkah bijak agar bantuan kepada rakyat miskin dan kemudahan awam dapat disalurkan lebih khusus pada penerima yang berhak. Ia juga sebagai langkah mendidik-paksa rakyat agar merancang perbelanjaan dengan lebih bijak.

Isu 2:
cadangan kenaikan gaji ahli parlimen.

Demang berpendapat ia juga bagus memandangkan sudah lama wakil kita itu tidak menerima kenaikan gaji. Jika dibandingkan negara jiran dan negara yang setaraf Malaysia, gaji pemimpin kita dikatakan amat rendah.

Isu 3:
kenaikan tarif elektrik.

Demang belum pasti samada ia perlu atau tidak. Mungkin warga TNB pun mahu tumpang sekaki apabila perkara 1 dan 2 di atas dinaikkan.

Sekali imbas ketiga-tiga isu di atas tidak ada masalah langsung namun kenapa ramai yang melenting?

Bagi Demang, jika rakyat tidak setuju maka pemimpin lah yang salah. Pemimpin bukan sahaja gagal memberi kefahaman pada rakyat bahkan gagal memimpin rakyat. Layakkah orang yang gagal memimpin masih digelar pemimpin?

Pemimpin adalah seseorang yang ditaati oleh pengikut tidak kira samada misi beliau betul atau salah.

Jika pengurangan subsidi bahanapi dikatakan untuk membantu rakyat yang lebih memerlukan 20 sen tersebut, kenapa disusuli dengan cadangan kenaikan gaji pemimpin? Rakyat bukan marah kerana subsidi berkurangan 20 sen tetapi rakyat mahu jelas ke mana wang terkumpul itu dibelanjakan?

Jika Demang pinjam wang anda RM100 dan tiba-tiba anda nampak Demang menukar sport rim baru untuk kereta sport Demang, bolehkah anda bertenang?

Isu kenaikan tersebut bukan soal wajar atau tidak tetapi kebersamaan dalam keadaan susah dan senang. Malaysia bukan dihuni para sufi dan wali yang sentiasa bersangka baik. Majoriti rakyat Malaysia adalah marhaen yang hanya faham sesuatu yang dilihat mata kasar dan dirasa secara fizikal.

Memanglah Demang ada baca bahawa cadangan kenaikan gaji tersebut tidak diteruskan namun kenapa buat cadangan tanpa berfikir baik buruk terlebih dahulu?

Demang lihat ada yang sedang mengacah-ngacah Najib dan sentiasa mengintai peluang. Mereka sentiasa memasang perangkap dan akan memasukkan jarum halus bagi menjayakan agenda masing-masing.

Jika Najib masih berminat menjadi pemimpin maka beliau perlu memastikan beliau memiliki team yang benar-benar setia, dan bukannya gunting dalam lipatan.


2 comments:

Anonymous said...

ketiga2 isu tu isu dunia. ni yg lg baru isu bawak ulil abshar, pengasas islam liberal dr Indonesia oleh sebuah pertubuhan yg dinaungi dan diasaskan oleh PM sendiri. tak cukup dgn kerosakan fizikal poket rakyat najib nak rosakkan akidah umat islam Malaysia pulak?

jentayu

UMNO PARTI PENJARA said...

Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

Perjuangan Puteri UMNO BUSUK HINGGA KE USUS - DR.M

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)