Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, October 29, 2014

Jangan sebar fitnah ini

Mula-mula baca mesej ini dulu:

(Fwd dari group lain) MENGAPAKAH DI MALAYSIA agama Kristian berkembang dan agama Islam tidak? Kerana: Orang Islam menjual/memperdagangkan agamanya. Air jampi dijual, jus Tok Guru kononnya telah dijampi. Minyak ubat urut Anugerah kononnya dibacakan ayat suci 30 juzuk dijual dengan harga mahal. Agama Kristian tak jual malahan produknya diberi percuma. Ustaz-ustaz mengajar agama “demand”/meminta bayaran tinggi. Mubaligh Kristian berdakwah secara percuma. Sehingga jauh ke pendalaman. Malahan menanggung sendiri makan minum dan tempat tinggalnya. Jabatan Agama Islam sibuk nak tangkap khalwat, orang pergi karaoke dan bernikah di Siam. Agama Kristian sibuk membantu orang dalam kesusahan (janda, miskin, mangsa tanah runtuh, banjir). Gereja boleh dimasuki bila-bila masa tetapi masjid dikunci. (Tak bagi orang masuk, tidur kononnya). Imam solat kerana waktu kerjanya (dibayar gaji), paderi sukarela. Air zam zam dijual mahal tetapi Kristian memberi holy water secara percuma. Jabatan Agama Islam sibuk menghukum dan menakutkan orang tapi Kristian sibuk berdakwah. Ustaz-ustaz sibuk menjual tanah suci. membawa orang ke Mekah, Umrah. Harganya mahal. Bermotifkan keuntungan melampau. Paderi sibuk menaja orang orang susah membaiki rumah dan bantuan barang barang dapur. Pegawai-pegawai Jabatan Agama Islam, Jabatan Zakat sibuk promosi nak naik gred bergaji besar. Bajet “pengurusan” lebih besar dibandingkan kepada golongan asnaf. Paderi sibuk membuat kebajikan. Ustaz-ustaz sibuk menjadi tok bomoh, boleh mengubati seribu macam penyakit. Paderi sibuk membina hospital. Orang Islam sibuk dengan milikan rumah besar, kereta besar, motor besar untuk kepuasan diri. Tetapi orang Kristian sibuk berdakwah mencuba menarik hati orang Islam yang tidak punya harta. Renungkanlah.

Pagi-pagi lagi Demang terima mesej di atas melalui aplikasi Whatsapp. Sebelum ini pun mesej yang sama pernah Demang terima. Kerja sebar menyebar ini manusia memang gemar. Prihatin kononnya.

Bab prihatin itu Demang pujilah namun adakah diselidik atau ditapis terlebih dahulu atau terus salin dan sebar sahaja? Apa kesan pada sebaran tersebut pada orang ramai?

Demang percaya ramai yang sudah menerima 'pesanan' bahawa setiap perkhabaran yang diterima hendaklah diselidik terlebih dahulu. Berapa ramai yang patuh saranan Islam itu?

Sekurang-kurangnya ada dua perkara yang perlu kita perhatikan apabila menerima mesej seperti di atas:

Pertama, siapa yang UNTUNG apabila ia tersebar?

Kedua, siapa yang RUGI apabila ia diketahui oleh orang ramai?

Petua Demang di atas boleh digunakan selain daripada mendapatkan pengesahan daripada pihak berautoriti.

Dalam mesej di atas jelas dinyatakan:
"Mubaligh Kristian berdakwah secara percuma"

- maka itulah pihak yang UNTUNG atau akan dipandang baik.

Juga dicatatkan tanpa berselindung:
"Ustaz-ustaz mengajar agama “demand”/meminta bayaran tinggi"

- itulah pihak yang RUGI atau yang akan dipandang buruk.

Memanglah yang disebut itu perangai manusia yang menjadi pelaku. Mereka tidak burukkan AGAMA ISLAM secara terus (direct) sebab kalau mereka kata Islam tidak baik, maka seluruh ummat Islam akan membantah. Sebaliknya apabila ditujukan pada sekelompok pelaku sahaja maka kelompok orang Islam lain akan tumpang menyerang kelompok tersebut.

Jangan lupa dalam mesej di atas turut diselitkan serangan pada produk orang Islam. Itu bertujuan agar pesaing pada syarikat tersebut ikut membantu menyebarkan mesej tersebut. Permainan mereka memang halus dan licik.

Memecah belah manusia kepada kelompok-kelompok kecil adalah modus operandi biasa syaitan di samping menimbulkan was-was dalam hati orang Islam.

Itulah strategi sebenar musuh Islam. Akhirnya mereka akan tinggalkan isu tersebut untuk bahan berkelahi ummat Islam sesama sendiri. Dalam pada itu mereka ada cukup masa untuk timbulkan isu baru pada kelompok sasaran lain pula.

Demang nak ulas sikit soal zakat. Minggu lepas berlaku ribut di Klang dan pasukan Pusat Zakat Selangor adalah kumpulan pertama yang tiba di tempat kejadian untuk membantu.

Demang juga dimaklumkan, setiap hari pusat zakat membantu asnaf yang mempunyai bil-bil tertunggak manakala orang miskin boleh mengambil barang keperluan di pusat zakat bila-bila masa tanpa prosedur yang rumit.

Malah terdapat bantuan pendaftaran masuk ke IPTA dan jika ada masalah PTPTN digantung pun pelajar berkenaan layak memohon.

Masih suka menyebar dan berkongsi berita?

Pagi ini juga Demang terima dua berita sahih yang nampak biasa sahaja tetapi jika kita berfikir, ia sesuatu yang sukar dicapai. Yang baik tetapi sukar dicapai itu dalam istilah tunggalnya ialah HEBAT!


Foto di atas adalah delegasi yang baru tiba dari London tersebut  
Sumber berita: http://www.bharian.com.my/node/14265


Berita 1:
NILAI: Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) memenangi dua pingat emas dan satu pingat perak dalam pertandingan inovasi antarabangsa di Pameran Inovasi British (BIS) 2014, di London baru-baru ini.Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Prof Datuk Dr Mustafa Mohd Hanefah berkata, USIM menang 'Gold Medal for Best Invention of The Year' dan 'Special Double Gold Award Invention of The Year' bagi produk ciptaan membran jenis baharu iaitu 'Novel Active Membrane for Dyes Wastewater' (ANF Membran) yang dicipta oleh kumpulan IMTL.

Peserta-peserta lain adalah daripada universiti terbaik seluruh dunia. Tidakkah ia amat hebat?
USIM adalah universiti yang menempatkan pelajar lepasan sekolah agama seluruh Malaysia. Pendaftarnya adalah anak peneroka Felda dan merupakan pendaftar universiti termuda di Malaysia. Beliau sendiri adalah pelajar sekolah agama.


Berita 2:


JOHOR BAHRU 28 Okt. - Universiti Teknologi Malaysia (UTM) berjaya menghasilkan inovasi dalam bidang pembinaan jalan raya dengan menggunakan bahan kitar semula yang menjimatkan 30 peratus kos selain mengurangkan penggunaan sumber asli.

Ketua Penyelidik, Prof. Dr. Mohd. Rosli Hainin (foto) berkata, inovasi itu membabitkan pengubahsuaian bitumen, penggantian batu agregat serta penggunaan bahan campuran asphalt suam dan sejuk serta beberapa bahan lain dengan bahan kitar semula seperti abu kelapa sawit, minyak enjin terpakai, buangan besi dan bijih tembaga.

(See more at: http://www.utusan.com.my/pendidikan/kampus/utm-bina-jalan-guna-bahan-kitar-semula-1.18048#sthash.kBvShoAH.dpuf)

Prof Rosli Hainin dalam berita tersebut datang daripada keluarga peniaga pekan sehari di Temerloh dan beliau juga pelajar daripada sekolah agama.

Demang catatkan sedikit latar belakang Pendaftar USIM dan seorang profesor UTM dengan kejayaan masing-masing bagi menunjukkan walaupun orang Melayu tidak dibesarkan dengan infrastuktur yang cukup sebagaimana anak-anak kaum lain yang lebih terbela sejak zaman penjajahan kafir Inggeris, namun dengan adanya ilmu Islam disepadu dengan ilmu-ilmu dunia (nota: semua Ilmu daripada Allah taala), kita bukan sahaja mampu keluar daripada kemiskinan malah muncul sebagai pemimpin dunia.

Bukankah ummat Islam itu dijanjikan Allah sebagai ummat terbaik yang memimpin dunia?

Maka berhati-hatilah dalam menyebarkan berita. Jangan sampai niat baik kita berbalik menjadi dosa yang kadangkala boleh menghancurkan usaha dakwah Islam.

Meskipun Demang catatkan tadi dua orang sahaja namun itu sekadar contoh. Kita ada jutaan pakar di seluruh dunia yang beragama Islam. Mereka sedang berdakwah dan berbakti menggunakan kepakaran masing-masing untuk kesejahteraan manusia.

Itulah yang dinamakan ULUL ALBAB dan usaha melahirkan generasi ulul albab sedang berjalan dengan amat aktif sekarang.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)