Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, April 23, 2008

Perlukah orang Melayu pada DEB?

Salinan daripada binanegara.blogspot.com Saturday, March 22, 2008


Penulis: Cheguman

Agak hairan kami kerana isu DEB (yang sebenarnya telahpun tamat pada 1990 selepas dilancarkan pada 1970) timbul semula. Sebagaimana keyakinan kami bahawa keputusan rakyat untuk memilih atau tidak memilih calon yang mereka kehendaki hendaklah dihormati, maka rungutan rakyat terhadap DEB yang telah ditamatkan juga haruslah diambil perhatian.

Barangkali terdapat pihak yang mendakwa bahawa ungkitan terhadap penamatan DEB adalah polemik yang sengaja ditimbulkan pemimpin UMNO bagi mencari isu untuk menarik perhatian dan sokongan rakyat. Namun perlu diingat bahawa kebanyakan isu besar memang dimulakan oleh pemimpin tertentu, baik kerajaan mahupun pembangkang. Seterusnya mereka melagangkannya kepada rakyat bagi meraih sokongan.

Saya tertarik dengan komen seorang pembaca di sebuah blog. Pembaca tersebut mengatakan bahawa beliau pernah belajar tentang DEB semasa di Tingkatan 3. Pembaca tersebut dengan nada sinis mengatakan bahawa beliau belajar tentang DEB hanya bagi menduduki PMR semata-mata. Kasihan. Kami bersimpati dengan beliau yang 'terpaksa' belajar kerana nak periksa. Alangkah rendah pandangan beliau terhadap ILMU.

Seorang lagi tetamu di situ mendakwa DEB tidak pernah melakukan apa-apa kepadanya. Semuanya atas kebolehan dan usahanya sendiri. Tiada siapa yang membantu beliau untuk berjaya.

Jangan begitu 'dek. Kita lahir ke duniapun dengan bantuan orang lain. Penjanaan DEB selama 20 tahun takkanlah tidak menempias sedikitpun pada anda? Atau anda sebenarnya yang tidak kenal apa itu DEB? Masih ingatkah sebuah kisah khalifah Islam yang menyamar untuk membantu seorang wanita pada suatu malam? Baginda dengan susah payah membawakan makanan untuk anak-anak wanita tersebut. Kata wanita itu "alangkah baiknya kalau khalifah sendiri yang menolongku seperti yang tuan lakukan ini.

"Memang ramai yang tidak sedar faedah yang mereka nikmati daripada kerajaan samada kerana tidak diberitahu atau sengaja tidak mahu peduli.

Sebelum kita melihat apakah manafaat DEB kepada kita khususnya dan kepada negara umumnya, adalah lebih baik kita menyorot kembali sejarah negara kita yang membawa kepada rancangan DEB dan apa sahaja yang seumpamanya.

DEB (atau apa sahaja yang semaksud dengannya): kenapa diperlukan?

Pembukaan lombong-lombong bijih timah secara besar-besaran di awal abad ke 19 membawa implikasi kemasukan ribuan pekerja Cina ke Tanah Melayu. Sebagai pekerja lombong, mereka memperolehi pendapatan yang jauh lebih baik berbanding kaum Melayu, lebih-lebih lagi bumiputra. Mereka juga terlibat dalam pelbagai aktiviti ekonomi hiliran ekoran meletusnya industri bijih timah di seluruh dunia. Pada masa itu permintaan terhadap bijih timah melonjak berikutan berkembangnya beberapa industri berasaskan timah seperti pengetinan dan pembungkusan makanan. Kegiatan ekonomi yang rancak di kawasan perlombongan mendorong sebahagian daripada mereka untuk membuka kedai runcit, pakaian dan sebagainya. Ini adalah bagi menampung permintaan para pekerja disitu. Perniagaan orang Cina semakin maju kerana masyarakat mereka mempunyai kuasa membeli. Aktiviti runcit yang aktif seterusnya melahirkan pemborong, pengimpot dan pengeluar (kilang) dalam kalangan mereka. Hal ini berlaku lama sebelum kita merdeka. Tatkala kaum pendatang bergerak aktif dalam bidang perniagaan, kaum Melayu dan bumiputra lain masih tersisih dari arus kemajuan tersebut.

Kenapa Inggeris mengenepikan penduduk pribumi?

Rata-rata orang akan menjawab bahawa itu adalah dasar pecah dan perintah (devide and rule). Benar. Alasan tersebut adalah bersandar pada kelaziman yang dilakukan oleh penjajah di kebanyakan tanah jajahan bagi mengelakkan perpaduan rakyat yang memungkinkan penentangan terhadap mereka.

Namun penjajah Inggeris mempunyai alasan lain yang lebih rasional. Permintaan terhadap bijih timah yang amat tinggi memerlukan tenaga kerja yang ramai. Jika Inggeris mengambil penduduk tempatan sebagai pekerja di lombong-lombong, aktiviti pertanian yang menjadi sumber makanan akan terjejas teruk. Ini adalah asas pertama pengambilan tenaga asing dalam industri perlombongan. Kemudian barulah Inggeris melihat bahawa keadaan tersebut boleh dieksploitasi sebagai 'senjata sulit' bagi menghalang perpaduan penduduk tempatan.

Walau apapun alasannya, ternyata penempatan kaum Cina di kawasan perlombongan memberikan kelebihan tersendiri kepada mereka. Inggeris menyediakan infrastruktur dan pelbagai kemudahan awam untuk kepentingan pentadbiran dan perniagaan mereka. Keadaan ini memberi kelebihan kepada kaum Cina yang ditempatkan di kawasan tersebut. Akhirnya lombong menjadi bandar. Salah satu daripadanya ialah Kuala Lumpur.

Orang Melayu kekal tinggal di kampung-kampung. Mereka tiada pendapatan tetap. Aktiviti perniagaan lembab kerana orang Melayu tiada duit, tiada pekerjaan tetap lantas tidak mampu membeli. Dalam pada itu pertumbuhan bandar-bandar baru, menarik minat orang Melayu ke situ untuk membeli keperluan tambahan seperti pakaian dan sebagainya. Oleh itu kedai-kedai di bandar semakin besar dan maju. Peniaga Cina beransur maju sejajar dengan pertambahan penduduk, penemuan teknologi baru dan kuasa beli pengguna daripada kalangan kaum sendiri. Jika ada pengusaha baru dari kalangan orang Melayu, peniaga Cina dengan mudah menandingi kerana:
*Pengalaman
*Modal
*Sudah lama bertapak kukuh
*sokongan pembeli kaum sendiri
*Jaringan kerja
*Persatuan-persatuan berasaskan kelompok kaum

Terdapat juga orang Cina yang berpindah ke kampung-kampung Melayu membuka perniagaan runcit dan menjadi peraih. Mereka menjadi orang tengah kepada tawkey-tawkey di bandar. Oleh itu mereka tidak perlu risaukan modal. Mereka boleh berniaga secara hutang dan orang Melayu terpaksa bergantung kepada mereka. Ini menyebabkan peniaga baru dari kalangan orang Melayu tidak mampu memasuki pasaran.

Kenapa begitu? Lihat faktor berikut pula:
Orang Melayu yang ketika itu ibarat 'kais pagi makan pagi, kais petang makan petang' sudah pasti tidak mampu untukmenabung. Tetapi mereka sesekali perlu mengadakan kenduri dan berkeinginan untuk menunaikan haji. Ikhtiar paling mudah bagi mereka mendapatkan wang dalam jumlah yang banyak ialah dengan menjual, mencagar ataupun menggadai tanah mereka.

Selain itu, jika sakit atau 'sesak', peraih Cina 'dikejut' di tengah malam kerana hanya mereka yang mempunyai kereta. Hal ini makin mengikat mereka dan menghalang peniaga baru Melayu amsuk ke pasaran. Keadaan ini berlarut hingga sekarang kerana tanah menjadi cagarannya (pergilah ke kampong-kampung di Sabak Bernam dan berbuallah dengan orang kampong di situ).

Apabila merdeka, orang Melayu masih daif, cuma memegang kuasa. Hal ini kerana semua kawasan pilihan raya dikuasai oleh pengundi Melayu. Meskipun demikian, orang Melayu amat bertolak ansur dengan kaum pendatang. Meskipun tiada kawasan yang mempunyai majoriti pengundi bukan Melayu, MCA dan MIC tetap mendapat peruntukan kerusi dan orang Melayu dengan hati terbuka telah mengundi mereka.

Pilihan raya 1969 meyaksikan PAP mendahului UMNO, orang Cina berpesta. Mereka merendah-rendahkan dan mengejek orang Melayu. Orang Melayu bertindak balas dan berlakulah rusuhan kaum. Maka DEB dilancarkan sebagai serampang dua mata iaitu:

Merapatkan jurang ekonomi antara kaum bagi menyusun semula masyarakat
Membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum

Hakikatnya:
Apabila merdeka pada 1957, orang Melayu baru nak bermula. Sedangkan kaum Cina sudah melangkah jauh. Mereka telah bermula lebih 50 tahun sebelum itu. Ketika orang Melayu masih terkial-kial ke garisan permulaan, orang Cina sedang memecut laju melepasi orang Melayu yang masih terkial-kial meletakkan jari pada garisan permulaan. Masih membetul-betulkan letak kaki. Masih terbongkok-bongkok mencuba kasut baru. Masih terketar-ketar mendengar sorakan penonton. Masih tercengang-cengang melihat lorong larian yang tidak dikenali. Masih tertanya-tanya bilakah perlumbaan ini akan bermula. Masih keliru tentang peraturan perlumbaan. Masih…

Cuba anda periksa. Bilakah sekolah Cina bermula di Tanah Melayu dan bila pula sekolah Melayu pertama dibuka?

Jika anda seorang pemimpin negara, apakah tindakan yang akan anda ambil?

DEB adalah enjin orang Melayu. Jika tidak, selama-lamanya orang Melayu akan ketinggalan. Memanglah rezeki ditetapkan oleh Allah melalui takdirNya. Seingat saya, di sekolah dulu terdapat sebaris ayat Al-Quran yang saya belajar (saya masih hafal ayat tersebut dalam bahasa Arab). Ayat tersebut menyatakan "Apabila telah tetap usaha maka bertawakkallah kepada Allah dan Allah amat menyukai orang-orang yang bertawakkal." Selain itu, mungkin anda pernah mendengar ayat yang bermaksud " Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri mengubah nasib sendiri."

Kami harap anda tidak belajar agama hanya untuk lulus periksa semata-mata.

Selepas 21 tahun berjalan, DEB tamat pada 1990. Apabila dilakukan penilaian terhadap perlaksanaan DEB ternyata ia gagal mencapai sasaran (tetapi bukan tidak ada pencapaian langsung).

Benar, ada penyelewengan. Tetapi bukan itu sahaja faktornya.

Bila DEB dilancarkan, kaum Cina telah bersedia. Mereka sedar betapa DEB menjadi ancaman pada mereka. Oleh itu mereka turut melancarkan agenda sendiri untuk menyaingi dan mengatasi kaum Melayu. Apa? Anda lihat, kaji dan fikir sendiri.

Adakah satu kebetulan orang Cina menguasai Singapura? Terbelakah nasib orang Melayu di bawah pentadbiran Singapura sekarang? Siapakah orang Melayu yang anda pernah dengar namanya dalam pentadbiran Singapura? Adakah orang Melayu memegang jawatan tinggi dalam tentera Singapura? Malah, anak muda Melayu Singapura pun seringkali dikecualikan dari kerahan tenaga.

Untungnya jadi pemuda Melayu Singapura! Tak payah susah-susah berkawad…

Semoga Allah melindungi Pulau Pinang daripada menjadi seperti Singapura.

Wallahu'alam

Posted by Cheguman at 4:07 AM 2 comments

1 comment:

Anonymous said...

sy betul2 sedar tentang ini..boley saudara terangkan apakah strategi kaum china bila deb dilancarkan,dan apakah terjadi pd kaum india?

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)