Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Tuesday, June 10, 2008

Debat Shahril - Salahudin

Demang baru sahaja menonton 'perdebatan' antara Datuk Shahril dengan YB Salahudin Ayub (Ketua Pemuda PAS). Bagi Demang sesi tersebut bukanlah sesi debat sebaliknya lebih kepada sesi bertukar-tukar pendapat di samping cuba memberitahu audien bahawa istilah orang kerajaan dan istilah pembangkang hanyalah sekadar istilah semata-mata. Tujuan utamanya adalah untuk membina sebuah negarakota dan negarabangsa.

Demang ucapkan tahniah kepada saudara Salahuddin (YB) atas pandangan dan teguran yang disampaikan secara matang bagi mendapatkan kepastian terhadap isu yang dibangkitkan. Bagi Demang saudara Salahudin bukan menggunakan 'melayu' untuk kepentingan politik sebaliknya menggunakan politik bagi mempertahankan 'melayu'.

Demang juga ucapkan tahniah kepada Datuk Shahril yang kelihatan amat faham dengan isu yang dibincangkan serta mampu memberikan jawapan yang sesuai. Meskipun sesekali beliau mengambil kesempatan menyindir pembangkang namun Demang faham betapa letihnya beliau kerana setelah bertungkus lumus mencari jalan untuk menyelesaikan masalah rakyat, terpaksa pula berdepan dengan prasangka dan tuduhan seolah-olah barisan kerajaan sengaja hendak menyusahkan rakyat.

Demang sempat termenung sebentar dan membayangkan jika beginilah caranya para pemimpin kita berbincang, insyaAllah negara kita akan lebih hebat dan kehidupan rakyat juga akan lebih terbela.

Tahniah juga kepada pihak penganjur iaitu TV 1. Demang berpendapat program seperti itu perlu diteruskan.

Komen Demang: Audien sepatutnya tidak dibenarkan menghantar SMS sehingga forum berakhir. Hal ini kerana topik yang dibincangkan agak berat dan memerlukan tumpuan yang tinggi. Apabila audien sibuk membaca dan menulis SMS, mereka pasti akan tertinggal beberapa hujah penting daripada ahli panel. Akibatnya mereka memberikan respon tanpa benar-benar faham pendapat ahli panel. Dengan kata lain mereka hanya memberikan respon berdasarkan persepsi awal masing-masing.

Wallahu'alam.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)