Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Friday, June 20, 2008

Warkah 2

Ayahanda Tun yang dikasihi,

Demang melihat pemimpin pembangkang bukanlah pendengki kepada kerajaan. Malah mereka adalah orang yang amat prihatin dengan masa depan negara. Mereka mempersoalkan hampir semua tindakan kerajaan bagi memastikan sebarang kelemahan dapat diminimumkan.

Demang percaya Tun lebih arif tentang itu.

Cuma mereka terlebih agresif. Hal ini kerana mereka perlu memperlihatkan kepada rakyat bahawa mereka benar-benar serius.

Malangnya rakyat menyangka para pemimpin benar-benar bergaduh. Rakyat tidak tahu di belakang mereka para pemimpin bergelak tawa dan bergurau senda.

Demang ingin membawa gagasan baru. Persepsi rakyat perlu diubah agar lebih bersikap terbuka. Rakyat perlu sedar bahawa bukan hanya satu pihak saja yang sayangkan negara. Bukan mereka sahaja yang memperjuangkan agama.

Yang menggusarkan hati Demang ialah puak PKR. Perjuangan mereka bukan sahaja tidak jelas malah bersandarkan kemarahan dan rasa dendam.

Maafkan Demang jika berpendapat ini semua salah Tun.

Mungkin Demang silap tetapi kemarahan Anwar terhadap Tun lah yang mengheret beliau ke daerah yang begitu jauh. Terlencong dari perjuangan asal.

Namun Demang masih optimis dengan penyelesaian baru. Penyatuan Melayu tidak boleh dilengahkan. Tiada kompromi dan tiada alasan dalam perkara itu.

Tindakan lain Tun yang amat bahaya ialah mengekang dan mengurangkan kuasa raja. Padahal di situlah ketuanan sebenar Melayu. Andai satu hari nanti jawatan PM disandang pemimpin kaum lain, Demang tidak dapat bayangkan apa yang akan berlaku.

Tun juga telah mencampuri urusan mahkamah dan institusi kehakiman. Hal ini lebih mendatangkan keburukan berbanding kebaikan.

Demang faham, Tun tika itu berdepan dengan situasi semasa yang merugikan negara. Perilaku segelintir raja yang tidak sesuai dengan kedudukan mereka menggusarkan Tun.

Begitu juga dengan hakim-hakim yang membuat pentafsiran terhadap undang-undang sehingga merugikan kita. Tun rasa perkara itu perlu diperbetulkan.

Jika Tun ada alasan untuk mempertahankan tindakan Tun maka Paklah pun begitu juga. Tun telah alami sendiri getirnya sebuah perjuangan. Apatah lagi sehingga dicaci rakyat sendiri. Tidak adakah jalan untuk membantu Paklah?

Setidak-tidaknya biarkan beliau berdikari.

Bak kata kumpulan Senario, "tak boleh tolong lain, tolong diam boleh?"

Wallahu'alam.

1 comment:

Al-Azharri Siddiq Haji Kamunri said...

sungguh berseni tulisan tuan hamba..

Datang ziarah laman baru saya.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)