Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, June 16, 2008

Siapa sebanarnya yang marahkan Paklah?

Demang syorkan buat aduan polis, jalankan penyiasatan, dan dakwa KJ dan rakan-rakannya yang kita syak terlibat dalam sebarang salah laku.

Jika ia bukan kes jenayah tetapi melibatkan masalah moral, gunakan saluran yang sesuai bagi mengenyahkan KJ dan konco-konconya, jika benar spesis itu wujud.

Jika tidak dapat dibuktikan, tetapi difikirkan boleh mengancam keselamatan negara, gunakan saja ISA.

Selesai yang itu.

Sekarang kita selesaikan masalah dengan Paklah pula.

Apakah kesalahan yang dilakukan beliau selaku PM yang memudaratkan atau memberi ancaman pada negara?

Demang tiada maklumat rasmi tentang itu. Setakat ini kebanyakan maklumat hanya diperolehi daripada bloggers. Yang Demang dengar ramai yang kurang senang apabila PM mengahwini wanita berbangsa Cina dan tidak memakai tudung. Lagi?

Ya. Demang dah mula ingat...

Perkara pertama yang Paklah buat sebaik menerima jawatan ialah menyeru sekalian rakyat bekerja bersama-sama beliau membina negara. "Bekerja bersama saya, bukan bekerja untuk saya."

Takkan yang itu pun salah?

Kemudian Paklah umumkan pendiriannya untuk membawa negara kembali kepada Islam dengan mengajak rakyat mengambil panduan daripada tokoh-tokoh dan ulama Islam seperti Al Ghazali dan lain-lain.

Demang fikir orang Melayu tiada masalah tentang itu. Orang lain entahlah.

Dalam pada itu Paklah mengisytiharkan pendekatannya bagi memperkasa modal insan berkonsepkan ulul albab.

Itupun tiada masalah, sepatutnya.

Seterusnya Paklah melihat tumpuan perlu diberikan pada industri asas tani. Sektor pertanian yang sinonim dengan orang Melayu itu perlu diperkasakan.

Demang fikir itu langkah bijak. Kegawatan ekonomi 1998 menyedarkan kita tentang kepentingan industri pertanian negara.

Apa lagi kesilapan Paklah? Islam hadhari? Hub halal? Melantik guru JQAF?
Demang akan komen kemudian perkara itu.

Satu lagi bidang yang mempunyai majoriti orang Melayu ialah kakitangan awam. Kelompok terbesar dalam wilayah ini ialah penjawat awam rendah dan pertengahan.
Di sini bermula 'kesilapan' Paklah. Niat baik Paklah mengagihkan kenaikan gaji yang lebih besar kepada golongan ini mencetuskan rasa tidak puas hati kalangan pegawai yang melanjutkan pelajaran. Mungkin kerajaan menganggap bilangan mereka kecil.

Sebenarnya golongan minoriti ini mempunyai peranan dan pengaruh yang besar ke atas masyarakat. Contoknya guru-guru berpengalaman yang telah lama berkidmat. Mereka amat dekat dengan masyarakat dan mampu mempengaruhi masyarakat di sekeliling mereka.

Protes daripada kelompok ini akhirnya menjangkiti kakitangan sederhana dan rendah apabila kerajaan memandang ringan tuntutan bonus kakitangan awam.

Bonus bukannya hak mereka tetapi sudah menjadi tradisi yang tidak boleh ditinggalkan. Jasa Paklah memberikan kenaikan lumayan kepada kakitangan awam tenggelam oleh kekecewaan akibat tiada bonus.

Isu kenaikan harga minyak bukan pencetus kepada cadangan menolak kepimpinan Paklah. Jadi Demang fikir tidak perlu dibincangkan dalam artikal ini.
Menyelusuri diari pentadbiran Paklah kita dapati hampir tiada alasan untuk orang Melayu menyingkirkan beliau. Orang lain, mungkin.

Pendapat ini dibuktikan dengan analisa PRU12 yang memperlihatkan bahawa penolakan ke atas BN bukan dilakukan oleh pengundi Melayu. Sebaliknya pengundi bukan Melayu seolah sepakat berpaling tadah.

Justeru Demang amat khuatir penyingkiran Paklah kelak akan disesali oleh orang Melayu di kemudian hari nanti.

Wallahu'alam.

Nota:
Demang lihat manusia yang digelar MahaZalim dan MahaFiraun 10 tahun dahulu kini dirayu-rayu agar sudi menjadi PM semula.

1 comment:

Anonymous said...

bang... tulis kat wordpress la bang... banyak memember kat sana.

blogspot ni untuk "oldtimer" laaa...

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)