Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, September 12, 2010

MB Selangor jual PKNS

Hari kedua beraya di Selangor.

Hari ini Demang dan keluarga bergerak dari Sabak Bernam ke Kuala Selangor menziarahi sanak saudara. Tahun ini Demang buat sedikit kelainan iaitu selain anak buah dan sepupu sepapat, ibu dan bapa saudara turut menerima duit raya. Bukanlah banyak, cuma RM10 seorang. Namun rupanya RM10 itu mampu menceriakan suasana dan ada yang begitu terharu menerimanya.Padahal apalah sangatt RM10 hari ini. Cuma nilai sekotak rokok!

Sesuatu yang menarik di sepanjang jalan ini bukan sahaja suasana hari rayanya. Malah kelihatan bendera PAS, BN, dan UMNO berkibaran seolah berlumba-lumba.

Yang tidak kelihatan ialah bendera PKRR walaupun pemimpinnya menjadi ketua di negeri ini. Agaknya orang Melayudi sini sudah semakin rramai yang sedar bahawa PKR bukan parti orang Islam.

Sementara itu Demang terima email berikut yang sudah tersebar luas. Barangkali ini juga satu faktor lagi yang menimbulkna kemarahan rakyat.
Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo meminta Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memberikan penjelasan berhubung dakwaan penjualan bersyarat beberapa aset milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) bernilai RM1.8 bilion melalui amanah pelaburan hartanah (REIT).
Beliau berkata, langkah tersebut dilihat mempunyai implikasi terhadap keyakinan serta kemampuan PKNS dalam menguruskan aset-aset miliknya.
Katanya, meskipun PKNS mempunyai rasionalisasinya dalam urusniaga berkenaan, tindakan sedemikian bagaimanapun menunjukkan kemungkinan anak syarikat kerajaan negeri itu mempunyai masalah kewangan sehingga menjejaskan operasinya.
"Apa rasionalnya kerajaan negeri jika benar menjual aset-aset milik PKNS melalui REIT. Apakah kerajaan negeri atau PKNS sendiri tidak lagi mampu untuk menguruskan aset-aset yang ada.
"Apakah juga kerajaan negeri hari ini mengalami masalah kewangan hingga aset anak syarikat itu perlu dijual. Jadi, saya minta Menteri Besar (Abdul Khalid selaku Pengerusi PKNS) memberikan penjelasan sebenar mengenai perkara ini.

1 comment:

Sidang Redaksi said...

wong sabak ka??
salam aidilfitri...

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)