Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Friday, May 1, 2009

Satu Malaysia Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan

Jalan TAR sekitar 5 petang memang sesak. Bukan sahaja lalulintas dipenuhi kenderaan malah kiri kanan jalan penuh dengan pejalan kaki.

Dalam kesibukan tersebut Demang melihat seseorang sedang berdiri di tepi jalan sambil memegang tongkat. Lantas Demang teringat seorang sahabat blogger iaitu Sedingin Salju yang juga cacat penglihatan.

Tiba-tiba seorang remaja menghampirinya dan memimpin beliau untuk melintas jalan. Aksi seterusnya tidaklah dapat dilihat oleh Demang lagi lantaran kereta Demang perlu segera melepasi kawasan tersebut.

Apabila menyaksikan secebis aksi kehidupan tersebut fikiran Demang melayah pada realiti kehidupan yang lebih luas. Demang berfikir, dalam soal kepimpinan siapa yang perlu mengikut siapa? Adakah pemimpin mengikut kehendak pihak yang dipimpin atau sebaliknya?

Jika kita melihat pada sibuta dengan remaja yang memimpinnya tadi, remaja itu sekadar membantu membawa OKU itu mencapai kehendaknya. Remaja itu tidak wajar sama sekali menetapkan matlamat untuk dicapai oleh orang buta itu.

Mari kita ajukan soalan lain, bolehkah remaja tadi membawa sibuta tersebut pulang ke rumah remaja itu? Atau ke tempat lain yang belum dipersetujui? Mahukah OKU itu mengikutnya?

Pemimpin yang baik mampu membawa rakyat mencapai impian masing-masing. Manakala pemimpin yang bijak dapat mempengaruhi rakyat mengikutinya ke matlamat yang pemimpin tersebut tetapkan.

Dalam artikel sebelum ini, Demang menulis tentang konsep '1 Malaysia' yang diutarakan oleh DS Najib selaku PM ke-6. Jika kita menyelak kembali nota Wawasan 2020 kita dapati ia adalah teras pada konsep '1 Malaysia' ini. Ia terkandung dalam 9 cabaran yang perlu kita redah sekiranya Malaysia benar-benar mahu menjayakan wawasan keramat tersebut.

Bagi Demang, '1 Malaysia' adalah perjuangan Tun Mahathir yang belum selesai. Ia adalah impian seorang pemimpin untuk meletakkan rakyat Malaysia di tahap cemerlang.

Namun sebagaimana yang diakui oleh Tun Mahathir sendiri, beliau belum berjaya melakukannya. Memanglah! Tarikh untuk mencapai wawasan tersebut ialah pada tahun 2020. Sedangkan Tun Mahathir bersara pada 2002, 18 tahun sebelum sasaran dicapai.

Maka tugas dan tanggungjawab pengganti beliaulah untuk melunaskannya. Tun Abdullah sebenarnya tidak terlepas dari proses tersebut. Beliau merombak dengan agresif minda rakyat dengan pelbagai perubahan dan pembaharuan. Sebagaimana nasib pejuang perubahan sejak zaman berzaman, maka Tun Abdullah juga disingkirkan. Itulah harga yang perlu dibayar oleh setiap pejuang.

Kini Najib mengambil alih tugas dan tanggungjawab. Tugas beliau lebih mudah kerana rakyat sudah bersedia untuk berubah. Orang Melayu sudah boleh menerima betapa mereka perlu mengucapkan sayonara pada keistimewaan yang diterima selama ini.

Sekali imbas ramai yang berpendapat bahawa kaum bukan Melayu lah yang menang dalam hal ini. Terpulanglah pada tafsiran masing-masing. UMNO sendiri sudah lama merelakannya. PKR pula memang sudah lama memperlekehkan usaha mengekalkan keistimewaan Melayu. Terbaru, Anwar Ibrahim dalam satu kenyataannya mendakwa bahawa konsep 1 Malaysia hanya kosmetik. Ertinya beliau sangat berharap agar konsep tersebut dipraktikkan bersu ngguh-sungguh. PAS juga sudah mewajarkannya melalui kerjasama dengan DAP. Malah mereka membuktikannya ketika diberi peranan menerajui kerajaan Perak.

Ternyata, semua pihak sudah bersedia sudah merestui konsep 1 Malaysia ini. Itulah sebabnya Demang katakan tadi bahawa usaha Najib akan menjadi lebih mudah.

Sekali lagi orang Melayu diminta untuk MEMBERI. Tak apalah, jika itu untuk kebaikan negara kita.

1 comment:

zul rahman said...

Alhamdulillah,

Allah Maha Besar...

tunjukkan aku jalan lurus ku

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)