Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, July 14, 2010

strategi politik kaum cina



Kenapa cina sokong PAS?

Sebelum itu, lihat rentetan peristiwa sebelumnya...

1999, ekoran pelbagai cerita dan berita tidak elok yang melingkari peribadi Anwar Ibrahim ketika itu, maka AMT mengambil ketetapan meminta beliau mengundur diri untuk sementara waktu bagi membersihkan semua pertuduhan.

Sebelum itu Anwar diberi seluas-luas peluang bagi mempertahankan diri namun beliau gagal membuktikan semua pertuduhan tersebut adalah palsu.

Oleh kerana Anwar tetap enggan berundur sedangkan beliau juga gagal menyakinkan AMT bahawa beliau tidak bersalah maka beliau pun dipecat daripada semua jawatan.

Seluruh negara terkejut. Bahkan menurut Anwar, dunia juga ikut terperanjat. Mana mungkin seorang pemimpin bertaraf ‘ulama’ terlibat dalam aktiviti seks songsang dan terlarang?

Maka satu gerakan membantah keputusan tersebut dilancar secara besar-besaran dengan diketuai sendiri oleh Anwar Ibrahim. Bagi menangkis semua pertuduhan yang dikemukakan, Anwar membawa satu teori iaitu teori konspirasi, iaitu semua pertuduhan adalah satu komplot bagi menjatuhkan beliau.

Saat itu hampir semua menyebelahi Anwar. Dr Mahathir serta-merta mendapat pelbagai gelaran tambahan seperti Mahazalim, Mahafiraun dan sebagainya. Akhirnya beliau terpaksa dan dipaksa meletakkan jawatan.

Tika itu jugalah kita lihat sekalian orang cina bersatu di bawah MCA bagi memastikan BN terus berkuasa. Kenapa? Tika itu BN berkuasa tetapi UMNO lemah. Dengan kata lain MCA akan menguasai kerajaan.

Dalam PRU-12 pula, sesuatu yang aneh berlaku. Orang Cina tiba-tiba menolak MCA dan memilih DAP. Kenapa? Kerana tika itu UMNO dilihat semakin kuat dan menguasai BN. Penguasaan UMNO secara itu dalam BN dianggap ancaman pada kaum cina.

Sebenarnya strategi politik kaum cina mudah sahaja. Jika semua orang cina bersatu dan semua orang Melayu bersatu, maka orang Melayu lah yang menguasai kerajaan. Maka itu tidak menguntungkan orang cina.

Formula terbaik ialah dengan melihat kecenderungan sokongan orang Melayu. Jika orang Melayu padu menyokong UMNO, maka ia perlu dipecahkan dengan memberi laluan pada PAS. Begitulah sebaliknya, jika PAS agak kuat maka orang cina akan beralih menyokong BN semula.

Tetapi awas, jika kedua-dua parti Melayu itu sedang lemah dan alpa maka orang cina bersedia mengambil alih kuasa.

Ingat, perlembagaan kita boleh dipinda oleh pihak yang sedang berkuasa! Itulah yang Demang khuatir.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)