Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Saturday, July 3, 2010

oh UMNO oh PAS


Enam belas buah rumah di Kampung Jalan Pokok Asam yang didiami kira-kira 200 orang akan dirobohkan syarikat pemaju perumahan untuk projek pembangunan rumah mewah di Pulau Pinang. - Bernama


PULAU PINANG 30 Jun - ''Kami tidak mahu duit RM75,000 itu, yang kami inginkan hanya sebuah rumah sebagai ganti."


Demikian rintihan kira-kira 50 penduduk Kampung Jalan Pokok Asam, Jelutong di sini. Mereka adalah antara 200 penduduk asal perkampungan itu yang diusir oleh pemaju hari ini. Pengusiran itu didakwa dibuat oleh pemaju tanpa sebarang perbincangan terlebih dahulu antara kedua-dua pihak.


Difahamkan, tanah kampung berkenaan akan dibangunkan dengan projek kediaman bertingkat dengan kos lebih RM800,000 seunit oleh pemaju yang berpangkalan di Kuala Lumpur. Menurut Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Jalan Pokok Asam, Mohd. Khir Mohd. Said, 44, tindakan pemaju tersebut mengundang kemarahan penduduk ekoran terdapat segelintir kakitangannya yang bersikap kurang ajar semasa mengeluarkan arahan pengosongan rumah.


''Kami bukan pendatang asing yang tinggal di kampung ini secara haram tetapi kami merupakan penduduk asal yang majoritinya menetap di sini lebih 90 tahun. Memang kami mengakui ada menerima notis arahan pengosongan awal pada 17 Jun lalu tetapi apa salahnya sekiranya mereka (pemaju) berbincang terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu keputusan," katanya pada sidang akhbar di kampung berkenaan di sini hari ini.


Mohd. Khir memberitahu, operasi pengusiran penduduk itu pada awalnya dijangka dijalankan pada pukul 8 pagi di mana sebuah jentolak turut dibawa untuk kerja-kerja perobohan. Bagaimanapun, katanya, sebaik sahaja perbincangan diadakan bersama beberapa penduduk, pihak pemaju yang diwakili oleh seorang peguam telah menangguhkan tempoh pengosongan selama tiga bulan iaitu berkuat kuasa pada tarikh 13 Oktober depan.


''Tetapi kami yang majoritinya bekerja sebagai nelayan belum memberi kata putus sama ada ingin mengosongkan kampung ini ataupun tidak kerana kes rayuan ini sedang berjalan di Mahkamah Sesyen. Lagipun, wang pampasan yang dijanjikan sebanyak RM75,000 itu tidak cukup untuk menampung perbelanjaan harian kami sepanjang hayat.


''Ketika ini yang kami inginkan hanya pampasan berbentuk rumah kepada setiap ahli keluarga memandangkan setiap lot rumah ini didiami lebih tiga keluarga," jelasnya.

- Utusan


Demang tidak mahu komen banyak. BN pernah melakukan dan kini PR pula melakukannya.

Bezanya:
BN melakukan ketika pembangkang sedang lemah manakala DAP berani melakukannya walaupun UMNO masih berkuasa di peringkat pusat.

BN melakukannya setelah lama berkuasa sebaliknya DAP melakukannya tak lama selepas dapat kuasa.

Apakah yang DAP akan buat jika mereka berkuasa penuh di parlimen? Yang nyata, mereka boleh pinda perlembagaan walaupun dengan kelebihan SATU undi.

PAS? parti serpihan itu tidak akan mampu meng'PAS'kan orang Melayu sebelum PRU-13. Jadi, dalam PRU 13 nanti orang Melayu tetap terpecah TIGA.

Kiraannya;
UMNO 20%
PAS 20%
PKR 20%

Cina 35%
Lain-lain (bukan Melayu) 5%.

Itu sebabnya, apapun yang Najib beri pada cina, mereka tetap undi DAP.


Artikal Cheguman sebelum ini

1 comment:

Anonymous said...

Kepada penduduk Pokok Asam boleh fikir sendiri lah...Buah Pala dah tak ada sekarang Pokok Asam pulak nak di tebang.....Minta le kat Tong Najis dan Anwar settelkan...kalau 2 ekor beruk ni tak tolong minta pulak bewak Lord Reid settelkan....hehehehehhee

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)