Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Tuesday, May 26, 2009

Saudara kita




Semalam Demang terima email daripada seorang sahabat. Oleh kerana Demang fikir persoalan yang dikemukakan itu bersifat perkongsian maklumat, maka Demang siarkan di sini untuk kita fikirkan bersama.

Sengaja Demang tidak edit email ini, kecuali Demang padamkan nama kami sahaja.

Selamat membaca dan jika sudi, berikan komen anda.

soalan hypothetical ni selalu saya bertanya kepada peserta saya semasa kursus. kenapa bencikan sangat saudara kita sama ada mereka itu ahli umno (jika dia pas) atau pas (jika dia umno). sebenarnya, soalan ini lebih ditujukan kepada ahli pas kerana mereka sangat membenci ahli umno sehingga sanggup memboikot perniagaan kecilan/runcit/pasar malam yg dijalankan oleh orang umno dan lebih sanggup membeli dari kedai kepunyaan orang cina dan india. lebih buruk lagi, kesan fatwa hj hadi yg mengkafirkan orang umno masih lagi dipegang. begitu juga kenyataan setiausaha agung pas perak yg mengatakan kami lebih sanggup bersekongkol dengan orang2 kafir dari dari bekerjasama dengan orang2 umno yang zalim.

pertama, saya selalu ajukan soalan : jika kamu pergi sembahyang jumaat di masjid, bila ada tabung masjid ditolak di hadapan kita, kamu masukkan duit tak? mereka akan jawab ya. kemudian saya tanyakan berapa selalu bagi? mereka jawab, seringgit dua. jika ada peserta india/cina, saya tanyakan juga kepada mereka: kamu pergi tokong ada tabung derma utk tokong tak? mereka jawab ada. kemudian saya tanya "berapa selalu bagi?" mereka jawab seringgit dua jugak. kalau kamu bagi seringgit dua kat tabung masjid, begitu juga org india dan cina. kalau kamu pergi beli barang di kedia org islam/melayu, keuntungan mereka bayar zakat, bagi derma utk anak yatim, ibu tunggal dan masjid. duit itu digunakan utk membangunkan ummah dan isalm jugak. kalau masjid, boleh buat bayar bil dan kos pengurusan, besarkan masjid, buat aktiviti dan adakan kelas mengaji dan sebagainya. siapa untung? kita jugak.

memang kebiasaannya kedai melayu selalu harga mahal sekupang dua sebab mereka dapat harga lebih mahal dari pemborong berbanding ngan peniaga cina. kekadang barang pon tak banyak dalam kedai tak seperti kedai cina. ni kerana peniaga cina selain dapat harga murah, dapat kredit yg panjang dan juga wang pusingan banyak sebab kita dok support. tidak seperti kedai melayu, kita tak suka masuk jadi wang pusingan kurang utk tambah barang. tapi kalau kamu beli barang dari kedai org kafir dan bagi keuntungan kat kafir, maka kamu juga ada saham perbesarkan tokong, buat kuil baru dan sebagainya. pernah fikir tentang perkara ini?

kedua, saya ajukan soalan hypothetical tadi. andaikan kamu pergi belayar naik bot/kapal dan tetiba kapal tersebut karam. habis orang lain mati kecuali kamu, seorang india/hindu, seorang cina buddha dan seorang umno (jika dia penyokong pas dan orang pas jika dia penyokong umno) sahaja yang terselamat dan terdampar di sebuah pulau yg terpencil. oleh kerana tiada siapa yg tahu mereka terselamat, maka tinggallah mereka dipulau itu 4 orang. maka ditakdirkan maka matilah melayu yang seorang lagi tu.

saya tanya "adakah kamu akan bertepuk sorak kerana yang mati tu adalah musuh kamu. "biag mampiuh dia kat situ. pada muka hang. zalim sangat. masa hidup tak ingat dunia, rasuah! kroni! la ni biag hang keraih kong kat situ. biag ulat dan semut hurung bangkai hang. biag burung mai makan bijik mata hang. baru padan muka hang. tak sedag kediri. mampiuh la hang tang tu. baru padan dengan muka hang". betul tak??

atau ditakdirkan sebaliknya, kamu yang mati. adakah kamu lebih suka dan rela kamu dimandikan, dikafankan, disembahyangkan, ditalqinkan dan dikambus oleh orang cina dan india tadi kerana kamu sangat bencikan orang melayu yang satu lagi atau kamu nak melayu yang kamu tuduh zalim dan kroni dan rasuah tadi yg nak mandikan, kafankan, sembahyangkan, talqinkan dan kebumikan kamu? kenapa bila dah mati baru nak mengaku saudara? suruh je lah kafir harbi yg kamu kasihkan sangat tu buat semua benda tu. sembahyang pakai colok lepastu bakag je bangkai kamu ikut cara depa?

fikir fikirkanlah kerana selagi seseorang itu mengucap dua kalimah syahadah, mengaku yg tiada tuhan yg berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, tidak kira apa bangsa dia, dia adalah saudara kita lebih2 lagi jika dia melayu.

rujuk kepada ayat An-Nisa ayat 59:

Bismillahirrahmanirrahim.

"Wahai Orang Orang Yang Beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan juga kepada Ulil Amri. Dan jika kamu berbantah bantah dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada Allah dan Rasul (Al Quran & Sunnah) jika kamu benar benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu dan lebih elok pula kesudahannya"

Ulil Amri adalah pemerintah yg dilantik dikalangan kamu.

jika kamu berbantah bantah dalam sesuatu perkara (termasuk politik la tu), Allah suruh rujuk kepada Quran dan Hadis. hadis Rasulullah kata, "tidak sempurna iman seseorang itu jika dia tidak mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri".

jika kamu benar benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Allah warning kita ni!!

maka "Yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu". ini nasihat Allah kepada kita.

dan lebih elok pula kesudahannya dan juga janji Allah kepada kita.

Apa lagi yang kita mau? kita nak ikut tok guru kita ka atau nak ikut perintah Allah dan sunnah Rasulullah? Awat? tok guru kita lebih besar dari Allah ka? atau tok guru kita tak boleh buat silap sebab dia lebih maksum dari Rasulullah? Dalam dunia ni, semua orang buat silap termasuk para2 nabi termasuk Adam (sampai kena halau keluar dari syurga), nabi musa, nabi nuh da nabi2 lain. yang maksum cuma Rasulullah sahaja.

ingat, Rasulullah nak ramaikan umatnya dan nak kita bersatu, baru kita kuat dan orang tak berani nak tindas kita. kita pulak, suka nak pecahkan umat rasulullah yang dah sedia lemah dan berselerak masa ni dan benci mereka dan kafirkan mereka dan jahanamkan mereka lagi. elok la tu. fikir2 kan lah.

4 comments:

Anonymous said...

Depa tak kisah kot, sebab mati dijamin syurga sebab dah pangkah PAS...jadi tak kapan, tak talkin, tak dikuburkanpun tak pe laa..syurga dah menanti..

Desperado said...

Saya nak tambah lagi satu yang depa boikot...imam pun sanggup depa boikot kalau menyokong UMNO!

Anonymous said...

isunya ialah depa rasa yang depa ni lebih islam dari orang islam lain. jadi apa-apa depa buat semuanya adalah islamik, walhal tidak islamik pun.

persoalannya depa ni orang islam atau orang pas islam? pas tu lebih tinggi dari islam atau sebaliknya?

bila dah campur-adukkan islam dan pas, beginilah jadinya.

megat said...

melayu ni kalau marah atau bergaduh bukan tahu tekan break.

kalau nak londeh..dia akan londeh sampai habis.
kalau dia benci..dia akan benci seluruh keturunan.

sifat tu mmg byk yang ada dalam orang melayu bila berpolitik

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)