Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Tuesday, June 22, 2010

lukisan di tembok penjara pudu


Saya masih ingat sekitar 1986 ketika bergayut di tangga bas mini nombor 25 sebagai konduktor, melalui jalan Pudu dari Kampung Pandan ke pusat bandaraya; dalam kesesakan lalulintas menanti bertukar warna lampu isyarat, mata bertaut pada tembok penjara pudu.

Terlihat denai kecil di celahan rimba tebal dengan flora dan faunanya yang mendamaikan. Unggas dan haiwan kecil di pingiran kali, langsung tidak terganggu oleh hiruk pikuk kota yang tidak pernah tidur.

Kehijauan dan keheningan hutan hujan tropika menjadi ilham kepada salah seorang penghuni penjara itu yang ditugaskan menghias tembok kaku tersebut dan sempat tercatat sebagai lukisan terpanjang ketika itu.

Namun hari ini lukisan tersebut akan lenyap bersama runtuhnya tembok Penjara Pudu. Yang tinggal hanya kenangan dan foto-foto yang sempat dirakam lensa kamera.

Memang mengharukan jika peristiwa tumbangnya tembok ini diungkap dengan penuh perasaan diselangi coretan-coretan kenangan yang dihadirkan bersamanya. Ia dengan mudah akan mengundang simpati orang ramai. (Sayangnya saya belum cukup hebat menukilnya).

Itulah yang sedang dilakukan pembangkang sekarang. Segenap isu dimanipulasi dan dieksploitasi bagi meraih sokongan. Termasuklah lukisan di tembok penjara.

Tidak cukup dengan itu, runtuhnya bangunan lama untuk diganti dengan yang baru sempat menimbulkan isu baru. Bersamanya, isu kroni berkumandang lagi.

Padahal semua orang tahu setiap pembangunan akan melibatkan ramai tenaga kerja dan penggunaan sumber. Ia juga adalah satu proses pengaktifan ekonomi. Apabila ekonomi aktif, rakyat juga yang akan mendapat faedahnya.

Perlu diingat, tidak semua orang akan menjadi jutawan. Yang penting, ia diagihkan.

Jika negara bertukar kerajaan, orang lain pula yang akan mengambil habuan. Rakyat marhaen terus di bawah dan hanya pemimpin (baru) yang ketawa sakan.




foto:
lokasi penjara pudu
noeryna flickr.com

No comments:

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)