Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, August 14, 2011

wajib baca proses pengundi hantu

Pernahkah anda mengundi? Masih ingatkah anda proses untuk mengundi?
Sedarkah anda jika anda memiliki kad pengenalan sekalipun, belum tentu anda boleh mengundi dengan selamat.

Tak percaya? Baca catatan berikut:

Mula-mula anda perlu pergi ke pusat mengundi iaitu sebuah bilik darjah yang terletak di dalam sebuah sekolah di tempat anda. Kadang-kadang sekolah rendah dan mungkin juga sekolah menengah. Tapi belum pernah dibuat di sekolah tadika atau balai raya (setau Demang).

Anda boleh pergi sendiri tetapi biasanya dibawa kereta khas bagi mengelak kesesakan. Namun belum pernah pengundi dibawa dengan bas rombongan!

Apabila tiba di pusat mengundi, anda tidak dibenarkan menaiki kenderaan langsung termasuk basikal. Dalam hal ini kereta tolak atau kerusi sorong dikecualikan.

Ya, anda perlu berjalan kaki sepaling dekat pun 200 meter.

Di kiri kanan jalan bukan sahaja terdapat bendera parti dan tiang lektrik tetapi dipenuhi para penyokong dari parti-parti yang bertanding. Mereka bukan sekadar ingin memeriahkan suasana tetapi berperanan memujuk dan mempengaruhi para pengundi.

Mereka bukan orang asing sebaliknya penduduk tempatan yang bukan sahaja kenal setiap orang yang tinggal di dalam kampung malah tahu asal usul nenek moyang setiap orang di situ.

Para perayu undi akan mendekati anda, bertanya khabar dan memujuk anda mengundi calon yang mereka sokong. Jika anda seorang Indon, Bangla, Nepal dan sebagainya anda memang mencari nahas ketika melalui lorong ini. Malangnya inilah satu-satunya lorong yang dibenarkan untuk ke tempat mengundi.

Sebelum tiba di pintu pagar sekolah iaitu kira-kira 100 meter, terdapat pondok khas yang dbina parti-parti yang bertanding bagi menyemak nama anda. Anda boleh pergi ke mana-mana pondok atau kedua-dua pondok tersebut.

Awas, jika anda seorang Indon atau Bangla, anda akan dibunuh di sini sebab para petugas terdiri daripada orang tempatan dan merupakan penyokong tegar parti yang bertanding!

Apabila tiba di pintu pagar sekolah, terdapat meja yang menempatkan pegawai SPR, pemerhati, pemberita, dan wakil parti yang bertanding. Anda perlu singgah di sini pula untuk pemeriksaan sekali lagi. Mungkin pegawai SPR tidak kenal anda tetapi wakil-wakil parti pasti akan menyergah anda jika wajah anda tidak pernah dilihat di kawasan itu sebelum ini.

Jika anda ingin mati dengan tenang, lebih baik anda jangan datang ke situ.

Selepas pemeriksaan di pintu pagar, anda perlu berjalan kaki ke tempat mengundi. Ia merupakan sebuah bilik darjah. DI luar pintu sudah ada pegawai polis dan pegawai SPR yang menunggu anda.

Perlu diingat, jika semua polis dan pegawai SPR menyokong kerajaan, pasti LIMA buah negeri dan seluruh Kuala Lumpur tidak jatuh ke tangan pembangkang! Jika anda menyokong kerajaan, berhati-hatilah. Demang pernah mempunyai masalah kecil TETAPI akhirnya tidak dibenarkan mengundi. Padahal masalah tersebut sebenarnya boleh diselesaikan.

Untuk makluman, ayam itik di kampung itu pun tahu bahawa Demang sekeluarga dah tentu mengundi BN. Jadi, pegawai SPR dan polis itu penyokong parti mana?

Di dalam bilik tersebut terdapat beberapa buah meja. Anda diWAJIBkan singgah di sebuah meja dan menunjukkan IC anda sekali lagi. Petugas di situ ialah wakil khas calon yang bertanding. Jika ada dua orang calon yang bertanding, maka akan ada dua orang lah di situ. Mereka duduk bersebelahan seperti pengantin yang sedang bersanding. Justeru, jika anda berasal daripada LOMBOK, Jawa Timur, Nepal, atau Bangladesh, anda akan dilempang di situ juga sebelum sempat anda membuka mulut.

Setakat ini sudah berapa tempat pemeriksaan yang anda temui? Kalau tak ingat, cuba kira semula.

Perlu diingat bahawa wakil-wakil calon itu mempunyai kuasa besar dan boleh menahan seseorang daripada meneruskan pengundian. Orang yang dipilih ialah orang yang sangat dipercayai oleh calon yang bertanding dan merupakan penyokong kuatnya. Jika tidak percaya, tanyalah pada ketua PAS di tempat anda.

Maka setelah semua tapisan selesai barulah anda dibenarkan mengundi. Anda diberi kertas undi, membuat tanda dan memasukkan kertas tersebut ke dalam sebuah kotak lut sinar. Anda boleh nampak kertas undi anda melurut masuk ke dalam kotak itu.

Sekarang, cuba ingat berapakah penapisan yang perlu dilalui oleh setiap pengundi? Mungkin seorang dua orang asing mampu terlepas di sesebuah pusat pengundian tetapi bolehkah seseorang calon menang dengan majoriti 2-3 undi? Sejak PRU pertama hingga PRU-12, berapa keputusankah yang menyaksikan majoriti kurang daripada 10 undi?

Justeru kita janganlah terlalu mudah ditipu pembangkang. Ambiga adalah presiden IRC iaitu badan yang jelas membenci Islam. Bolehkah orang sebegitu dipercayai? Alasan bahawa ini soal lain dan agama pula soal lain tidak boleh dipakai sebab Ambiga tetap seorang Ambiga. Dia tidak boleh membenci Islam dan dalam masa yang sama ingin membantu ummat Islam.

Ingat dalam agenda BERSIH, yang berpecah adalah ummat Islam. Anda nampak orang India atau Cina yang berpecah dalam isu ini?

Media anti kerajaan menganggap rakyat Malaysia bodoh dengan memainkan isu pengundi yang melibatkan orang asing.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)