Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Monday, April 2, 2012

Anwar akan hapus PTPTN dan tol



Tahukan anda sehingga tahun 2010, sejumlah 1.7 juta pinjaman  telah diluluskan  PTPTN dengan peruntukan sebanyak RM37.4 bilion .  Peruntukan wang  BR1M oleh kerajaan  untuk lebih RM 5 juta setiap isu rumah berpendapatan RM 3000 ke bahawa pun hanya RM 2.6 Billion .Jadi , angka  RM 37.4 Billion merupakan jumlah yang cukup besar dan peruntukan perbelanjaan  negara dalam Bajet 2012 pun diperuntukan hanya RM 232.8 Biliion.

Adakah Anwat tidak tahu fakta ini?

Sudah tentu Anwar tahu. Itu sebabnya semasa Anwar jadi menteri kewangan dia tak berani hapuskan PTPTN dan gantikan dengan biasiswa percuma.

Menggunakan sebegitu banyak peruntukan untuk satu aspek bermakna terpaksa melepaskan banyak aspek lain. Padahal sistem pinjam dan bayar sebagaimana diamalkan PTPTN sekarang jauh lebih baik berbanding sistem biasiswa yang hanya dinikmati segelintir pelajar yang akhirnya belum tentu menguntungkan negara.

Tak ingatkah berapa ramai pelajar yang ke luar negara dan terus tak balik-balik?

Lebih baik wang tersebut digunakan untuk naikkan gaji kakitangan awam atau tambah bayaran bonus. Ha ha ha... Jangan marah!

2 comments:

Anonymous said...

Asasnya senang. Islam pun ajar dengan terus terang:

Kalau dah pinjam duit, tak kira lah dari manusia atau dari Kerajaan.., tak kiralah sama ada untuk beli kereta atau untuk belajar.., ; HUTANG WAJIB KENA BAYAR.., sebab duit itu sebenarnya ada pemiliknya...!!

Anonymous said...

janji senang ooi.... dah dapat kuasa nanti lain pulok jadinya... jangan mudah tertipu dan ditipu... gunalah akal dengan sewaras adanya..

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)