Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Sunday, December 20, 2009

Najib abai Pekan?


Demang terima sepucuk email daripada seseorang bertajuk:

Edisi Pahang: Amat Memalukan, Orang Kampung Sudah Menjadi Perdana Menteri Malaysia Tetapi Rakyat Pekan Masih Derita Masalah Bekalan Air !!

Demang setuju bahawa penduduk Ganchong di Pekan Pahang perlu dibela. Memang sewajarnya mereka menikmati kemudahan asas setaraf dengan rakyat di kawasan lain. Begitu juga penduduk Pekan keseluruhannya, malah rakyat Pahang juga.

Namun adalah tidak wajar menyebut 'dua orang PM berasal daripada Pahang' dalam isu ini memandangkan jasa Tun Razak yang tak terhingga terhadap rakyat termiskin terutama melalui FELDA. Ketika Tun Razak menjadi PM, masalah air adalah masalah hampir semua kawasan memandangkan tika itu kita baru sahaja merdeka.

DS Najib pula baru beberapa bulan menjadi PM. Memanglah beliau sudah lama menjadi Ahli Parlimen Pekan, namun parlimen Pekan juga mempunyai beberapa ADUN yang sepatutnya lebih rapat dengan rakyat apabila orang kampung mereka menjadi menteri penuh, TPM, dan kini PM Malaysia.

Bagi Demang pemimpin UMNO (bukan sahaja di Pekan) perlu lebih proaktif. Jangan semuanya nak diharapkan DS Najib. Beliau sudah menjadi pemimpin semua rakyat Malaysia maka hal-hal di Pekan perlu diambil perhatian oleh orang lain pula.

Sistem politik negara kita agak unik. PM mestilah seorang wakil rakyat (Parlimen) agar dilihat mempunyai sokongan rakyat bawahan. Namun sistem begini ada kelemahannya. Nampaknya kita memerlukan ’superman’ untuk menjawat jawatan PM agar dapat berada di semua tempat dalam satu masa.

Bagi Demang, ’surat daripada rakyat’ tersebut bukan ditujukan kepada DS Najib sebaliknya sebagai sindiran terhadap pemimpin masyarakat setempat termasuk kakitangan kerajaan dan swasta yang terlibat. Bukankah setiap daripada mereka sudah diberi tugas dan tanggung jawab? Takkan lah DS Najib tidak suka orang kampungnya senang?

Sipengirim email tersebut menyangka beliau melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan kreadebiliti DS Najib sedangkan sebenarnya sekadar mendedahkan kejahilannya sendiri dalam pentadbiran.

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)