Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Wednesday, October 28, 2009

Pakatan Runtuh

Dah lama Pak Teh tak menulis di sini. Hari ni Pak Teh menulis semula setelah melihat PR sedang runtuh. Sebentar tadi Dr Jefrey Kitingan telah meletak jawatan dan mengisytiharkan keluar daripada PKR. Bukan seorang diri, tetapi bersama ahli rombongannya!

Sementara itu isu-isu yang membosankan masih cuba dimainkan pembangkang.
Adakah pembangkang tidak sedar betapa meluatnya rakyat terhadap mereka?

Rakyat makin menyampah dengan politik cacamarba di Perak. Bukankah Perak itu negeri bersultan? Ikut suka sultan lah nak lantik siapa menjadi MB. Mentang-mentang ada sedikit kelemahan dalam perlembagaan, takkanlah sampai sanggup memanipulasi dan mengeksploitasi untuk kepentingan politik? Tidakkah itu menunjukkan sikap kurang ajar? Yang nyata, Baginda Sultan telah memperkenankan perlantikan YAB Zamri sebagai MB Perak!

Janganlah berdolak dalik dengan memutarbelit tafsiran terhadap perlembagaan.
Yang penting, jangan kurang ajar sangat!

Rakyat juga sudah bosan menunggu perbicaraan kes liwat yang ditangguh berkali-kali. Disuruh bersumpah, tak nak. Disuruh ke mahkamah pun tak nak. Habis, apa yang kamu nak?

Rakyat tambah boring dengan kemelut yang tak habis-habis di Selangor baik dari segi pentadbiran mahupun isu rasuah. Masa berkempen dulu, semua yang kerajaan BN buat dituduh tak betul. Sekarang? Kata dulang paku serpih...

Dalam kebosanan tersebut, PAS pula cuba menjaja semula isu kerajaan perpaduan sehingga mendesak EGM bagi membersihkan semua pemimpin PAS yang pernah terlibat dengan cadangan itu. Apa muslihat PAS sebenarnya? Adakah Nik Aziz serius atau sekadar berhelah?

Itu semua menambah kebosanan rakyat terhadap pembangkang.

Dalam pada itu PKR di Sabah terus bergolak dan sudah hampir pasti akan tumbang. Manakan tidak, apabila Dr Jefrey meninggalkan parti itu, maka sudah tentu semua akar-akar akan tercabut. Politik di Sabah lebih kepada kekuatan tokoh. Hal ini berbeza dengan Semenanjung. Di Sabah, 'calon bebas' menang dalam pilihanraya adalah perkara biasa.

Pak Teh nampak, jika benarlah dakwaan bahawa Anwar memainkan peranan penting dalam percaturan politik parti-parti pembangkang, maka semua cebisan-cebisan isu di atas adalah strategi Anwar bagi menutup pelbagai masalah besar yang sedang berlaku dalam PKR.

foto: boring jpg wunderground.com

2 comments:

PAPA GOMO said...

SALAM BRO..TOLONG PANJANGKAN ISU INI
Kecoh isu perjumpaan Blogger bersama Hassan Ali pada malam yang lepas. Apa yang sampai kecoh sangat ni??? Apa isu yang menarik sehinggakan Blogger Pakatan Al Banjari dan geng nya yang lain Kepanasan dengan artikel Gomo???
http://www.papagomo.com/2009/10/live-blogger-pakatan-kepanasan-dengan.html

C L J said...

Tak payah nak risau risaulah gomo weh. Ambo baco doh semalae. Emosi gilo wok wok dio tu.

Faktanya gomo kato hak beto. Gomo ulah sikit. Pah hak gomo kato tu dio sediri pon kato beto. Pah nak soal gapo. Nyupoh nga emosi ja la.

Dok ambik 'caro wa gapo gak. Bia nya gong wok wok dio doh la.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)