Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, October 15, 2009

PAS Fanatik UMNO Elit


yang satu elit, yang satu fanatik.
Itulah yang sering dikaitkan dengan dua parti Islam di Malaysia, iaitu UMNO dan PAS.

Bagaimana dengan parti bukan Melayu? Adakah mereka juga elit dan fanatik? Kenyataan Karpal bahawa 'langkah mayat' beliau sebelum menubuhkan negara Islam tidakkah menggambarkan sikap fanatik?

Bagaimana pula dengan MCA yang jauh lebih mewah berbanding UMNO? Bagaimana dengan pemimpin utama PKR (parti serpihan) yang dikatakan mempunyai aset 3 bilion? Bagaimana dengan MB Selangor (PKR) yang mampu menyediakan puluhan juta bagi menebus hukuman mahkamah?

Demang tidak mahu menyentuh parti lain kerana sekarang sedang berlangsung persidangan UMNO. Sementelah pula parti-parti lain itu cuma parti kecil yang digendang seolah-olah melebihi kekuatan BN. Namun dalam masa yang sama kita tidak boleh biarkan Luncai terjun dengan labunya.

Berbalik pada 'elit & fanatik' , jika semua parti berkongsi masalah yang sama, apa yang perlu dirisaukan?

Risau atau tidak, kenyataannya dua ciri tersebutlah yang membuatkan rakyat meluat. PAS dibenci kerana terlalu fanatik pada pemimpin sehingga menolak perpaduan yang disaran oleh Islam. Manakala UMNO dibenci kerana dilihat sombong dengan kemewahan. Elit.

Tentu sahaja tidak salah menjadi kaya. Syed Mokhtar seorang hartawan dan beliau tidak dibenci. Malah bagi yang mengetahui latar belakang beliau telah menjadikan beliau sebagai idola, termasuk Demang.

Jika demikian, untuk permulaan ini para pemimpin UMNO perlu mengambil Syed Mokhtar sebagai panduan. Untuk menjadi seperti beliau,kita tidak perlu menjadi sekaya beliau. Formulanya, ambil sebahagian sahaja daripada keuntungan dan sebahagian lagi pulangkan kepada rakyat dalam bentuk program kebajikan.

Lakukan dengan ikhlas dan yakinlah bahawa Allah tidak sahaja membalas di akhirat malah di dunia lagi akan mendapat ganjarannya.

Demang sekadar mengingatkan diri sendiri.

Wallahu'alam.

foto: guria the dool
kewalraipur flickr.com

No comments:

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)