Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Eksklusif untuk anda

Thursday, October 1, 2009

Sampaikan salam


Semalam Demang berkesempatan berdialog dengan seorang anak muda dalam chatrol BPN. Demang puji sikap prihatin beliau terhadap politik negara walaupun cenderung pada pembangkang.

Memang ramai anak muda (sejak dahulu kala) bermula dengan pembangkang, kemudian mula berubah apabila semakin matang. Maklumlah, darah muda. Di akhir perbualan Demang berkirim salam kepada teman-temannya, sekadar berbasa-basi dan bagi menunjukkan kemesraan. Lagipun adat berkirim salam memang dianjurkan serta diamalkan dalam Islam.

Namun Demang agak hairan apabila anak muda tersebut enggan membawa pesanan tersebut dengan alasan amanah tersebut amat berat. Memang berat dan Demang bukan nak pertikaikan keengganan anak muda tersebut kerana itu haknya. Malah mungkin Demang juga silap kerana sasaran salam itu terlalu umum. Teruklah beliau untuk menyampaikan salam Demang kepada setiap rakannya.

Namun Demang beri beliau jalan keluar iaitu dengan mengucapkan ’insya-Allah’. Begitu yang diajarkan guru Demang dulu. Namun beliau tetap enggan menerima amanah tersebut.

Demang terfikir satu perkara; kita sering terkilan apabila orang lain enggan menjaga hati kita tetapi dalam masa yang sama kita langsung tidak fikirkan perasaan orang. Apa salahnya dan apa susahnya untuk berkata ”insya-Allah?” kemudian berusahalah untuk menunaikannya? Padahal Demang cuma ingin mendekati rakan-rakannya. Tentulah bukan semua. Beberapa orang pun dah kira ok. Bukankah ramai kalangan kita yang sedang ghairah mengumpul kenalan melalui Facebook? Kebetulan Demang juga salah seorang daripada mereka.

(www.morhabshi.com)
foto hiasan Shakehand jpg
lebuy.blogstarz.my

1 comment:

melayuangkat said...

Asslamualaikum Cheguman,

Salam AidilFitri, Maaf Zahir Batin.

Macam macam ragam insan di bumi Allah ini. Tidak salah berkirim Salam, memang digalakkan. Dan memang pun kena kata InsyaAllah.

linkwith

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)