Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

Saturday, November 29, 2008

Tak berapa sen pun bezanya... (salinan daripada blog Morhabshi)

Tak berapa sen pun...

Sementara menanti putera sulung Demang mengaji Al-Quran, sempatlah Demang singgah di warung berhampiran untuk sarapan. Dalam ramai-ramai pelanggan, ternampak juga seorang yang dikenali. Kami berteguran, sekadar berbahasa.

Sebenarnya lelaki tersebut adalah pemilik sebuah kedai runcit di kampung Demang. Jadi seringlah Demang ke situ membeli barang runcit. Dan, adakalanya Demang berbual pelbagai isu semasa dengan beliau. Adakalanya beliau pro, dan ada masanya beliau kontra, terutamanya dalam perkara politik. Namun sebagai peniaga, beliau tidaklah bersikap keras Cuma sekadar menyuarakan ketidakpuasan hati yang Demang lihat hanyalah ketidakfahaman beliau terhadap perkara yang tersirat.

Selain itu anak beliau juga belajar di sekolah Demang.

Ketika kedai runcit tersebut baru dibuka, isteri Demang berkata: “Wah, dah ada kedai runcit kat sini. Baguslah, ada orang kita yang boleh buka kedai di sini. Tak payahlah nak ke pekan.”

Ketika kedai tersebut baru dibuka, barangpun belum begitu banyak. Namun kedainya selesa. Putera kecil Demang merujuknya sebagai mini market. Harga barang di dalamnya?

Keseluruhannya hampir sama dengan mana-mana kedai runcit kepunyaan orang Melayu di Melaka ni. Ada juga harga barang yang terlebih sedikit berbanding kedai bukan Melayu dan juga hypermarket. Jika barang di kedai bukan Melayu berharga 50 sen, mungkin di kedai tersebut dijual pada harga 55 sen atau 60 sen. Tapi bukan pada semua barang. Malah ada juga barang tertentu yang harganya lebih rendah berbanding kedai bukan Melayu.

Alaa... tak berapa sen pun bezanya.

Memang hypermarket menawarkan harga yang lebih murah namun perlu diingat, bukan semua barang. Sebenarnya tak berapa sen pun bezanya, terutama barang keperluan.

Semua perniagaan meletakkan keuntungan sebagai syarat untuk berurusniaga. Hal ini tidak boleh dipersoalkan kerana itulah sebab utama kenapa perniagaan dilakukan. Justeru pelbagai kaedah dan strategi perniagaan dilancarkan bagi menarik minat pelanggan.

Salah satu daripadanya melalui kuantiti. Hypermarket mendapatkan bekalan secara borong dalam kuantiti yang besar dan berupaya pula menjualnya dalam kuantiti yang banyak. Hal ini berbeza dengan kedai runcit di kampung yang mempunyai pelanggan terhad.

Satu lagi taktik yang dilakukan oleh hypermarket ialah mengurangkan keuntungan pada sebilangan barang keperluan asas dan meninggikan harga pada harga barangan lain seperti pakaian, perkakas rumah, makanan segera dan sebagainya.

Sambil berjalan-jalan memilih barang keperluan yang murah-murah itu, mata pelanggan akan ‘tersangkut’ pada barangan lain yang tidak begitu diperlukan. Maka ‘terbeli’lah barang-barang tersebut. Apatah lagi apabila memikirkan perbelanjaan yang telah berjaya dijimatkan berbanding membeli di kedai runcit.

Akhirnya, daripada nak berjimat, terlajak lah pula perbelanjaan. Silap-silap, wang tunai pun tak perlu dikeluarkan kerana hypermarket menawarkan kemudahan menggunakan kad kredit.

Berbalik pada kisah di warung tadi, selesai sahaja sarapan Demangpun bergerak ke kaunter untuk membayar.

“Tak perlu,” kata pemilik warung. “Abang yang tadi tu dah bayarkan.” Sambungnya sambil tersenyum.

Demangpun berlalu dengan senyuman yang lebih lebar. Makan free!

Demikianlah kisahnya.

Anda boleh menemui kisah begini atau yang hampir sama dengan ini di mana-mana di sepanjang kehidupan kita. Hidup ini bukan hanya ditentukan oleh untung dan rugi semata-mata. Kadang-kadang kita rugi di sini, kita untung pula di tempat lain. Bukankah ini semua rezeki daripada Allah taala?

Berurusniaga sesama kita banyak faedah lain. Ia dapat meningkatkan dan menjana ekonomi ummah. Apabila kita berkenduri, saudara-saudara kita itu datang dan memberi sumbangan. Apabila kita terlantar di hospital, mereka datang menziarah. Apabila kita meninggal dunia, maka segala urusan kita berpulang kepada yang masih hidup. Adakah perkara yang lebih penting dari itu?

Mungkin saudara itu tidak menolong kita secara langsung namun siapa dapat nafikan bahawa dia mungkin akan berurusan dengan saudara kita yang lain? Seterusnya saudara kita itu datang menghulurkan sumbangan dan bantuan kepada kita. Bukankah itu berkait sama?

Mungkin anda biasa dengan istilah ‘networking’. Nah! Ini juga salah satu daripadanya.

Wallahu’alam.

Kontrak sosial untuk kepentingan bukan-Melayu

Pada peringkat awal penubuhannya, BPN sering disalah tanggap sebagai gerakan bagi menyokong UMNO. Memangpun kebanyakan isu-isu yang dibincangkan mirip kepada UMNO dan ini mudah difahami kerana persamaan perjuangan kedua-dua gerakan atau kumpulan itu (yakni UMNO dan BPN). Namun apabila resolusi dikeluarkan Demang dapati ia banyak mengemukakan cadangan ke arah kedamaian dan keharmonian negara.

Memanglah terdapat beberapa usul yang kelihatan menyerang pihak tertentu namun serangan tersebut adalah bagi menyanggah perkara yang jelas tidak betul dan bertentangan dengan perlembagaan Malaysia. Contohnya, apabila seorang pemimpin MCA yang pernah membuat pengakuan terlibat dalam skandal seks mendakwa 'ketuanan Melayu' adalah konsep 'Melayu sebagai tuan dan kaum lain sebagai hamba' maka BPN bingkas menafikannya. Hal ini kerana jelas pemimpin MCA itu tidak faham (atau pura-pura tidak faham) dengan semangat perlembagaan yang diasaskan daripada kontrak sosial.

Malah BPN mengenalpasti antara punca utama kaum bukan Melayu mempersoalkan perkara ini kerana mereka amat kurang bergaul dengan bangsa Melayu. Puncanya, mereka sejak kecil sudah dihantar ke sekolah-sekolah jenis kebangsaan.

Kenapa mereka enggan ke sekolah kebangsaan? Hanya mereka yang tahu.

Sepekara lagi, kaum bukan Melayu sering mempertikaikan kontrak sosial padahal perjanjian yang tidak didokumenkan itu dibuat bagi mengiktiraf kewarganegaraan pihak pendatang yang berminat untuk terus tinggal di Tanah Melayu selepas Tanah Melayu memperolehi kemerdekaan.

Sebenarnya puak yang dibawa masuk oleh penjajah Inggeris itu mempunyai beberapa pilihan lain iaitu kembali ke tempat asal, menjadi warga Britain di UK atau berpindah ke negara Komanwel lain.

Maka kumpulan pendatang tersebut terbahagi kepada tiga kumpulan mengikut pilihan mereka sendiri. Bagi kumpulan yang ingin terus tinggal di Tanah Melayu maka mereka membuat pengakuan kepada orang Melayu melalui pemimpin orang Melayu bahawa mereka akan sentiasa sedar dan insaf bahawa orang Melayu adalah penduduk asal negara ini dan sejak sekian lama telah memiliki:

Pertama: Berketuakan Sultan (raja Melayu)
Kedua: Beragama Islam dan mengamalkan cara hidup Islam.
Ketiga: Berbahasa dan berbudaya Melayu
Keempat: Memegang 100% hak di Tanah Melayu tanpa perlu berkongsi dengan sesiapa.

Bagi perkara Keempat itu, atas dasar tolak ansur maka orang Melayu bersetuju membenarkan hak yang sebelumnya dimiliki 100% dikongsi bersama warga baru Tanah Melayu.

Apabila DEB dilancarkan, hak tersebut dibahagi dengan lebih jelas lagi iaitu Melayu tinggal 30%, bukan melayu 40% !!! dan asing 30%.

Apa lagi yang mereka mahu? Orang Melayu tidak pernah meminta apalagi merampas hak orang lain sebagaimana bangsa Indonesia yang merampas semua harta penjajah dan pendatang asing sebaik mereka mendapat kemerdekaan.

Demikianlah pandangan Demang.


Sekarang mari kita lihat dapatan daripada perbincangan ahli (BPN) Bloggers Pembela Negara) malam tadi.


Catatan Chemoq____________________________________

Alhamdulillah, dengan izin Allah swt, semakin ramai yang berani dan bersemangat menyertai Parlimen Blogger Pembela Negara yang kini samada yang lama dan baru berjumlah 55 laman blog keseluruhannya. Kesungguhan dan sokongan ini yang kami mahukan agar semua umat islam dan melayu dapat sama-sama berkumpul dan berbincang bersama mengutarakan pendapat dan berbicara mengenai hal ehwal semasa samada dari pihak kerajaan dan juga pembangkang. Dewan BPN juga telahpun diganggu oleh beberapa orang yang tidak bertanggungjawab membuat kacau dengan menyamar sebagai seorang bukan melayu, seorang gay dan seorang pejuang pro pakatan rakyat. Kira-kira 50% ahli BPN malam semalam, 29 November 2008 bersama berkumpul di dewan persidangan maya di laman pena picisan telah membincangkan isu tindakan Timbalan Presiden MCA, iaitu Chua Soi Lek yang membuat kenyataan berbaur perkauman apabila menafikan hak ketuanan melayu. Kepada rakan-rakan BPN, sila maklumkan che moq jika terdapat maklumat atau info yang tidak dinyatakan semasa perbincangan di sini.



Justeru, kami dengan sebulat suara berbincang mengusulkan :


Kenyataan Chua Soi Lek menentang ketuanan melayu adalah demi populariti dan juga cuba menjadi seorang lagi jaguh masyarakat cina. Kenyataan Chua juga seperti mempunyai agenda tersembunyi mengkaburkan isu skandal seksnya bagi mempromosikan dirinya kembali ke pintu kabinet sebagai menteri setelah menang mengejut di dalam pilihanraya parti lalu. Ianya bukanlah kenyataan yang bernas dan bijak kerana di dalam situasi keadaan politik yang tegang, tidak seharusnya Chua menambahkan lagi bahang suasana demi tujuan politik peribadi dan populariti. MCA seharusnya memberikan nasihat dan hukuman di atas kenyataan Chua yang berbaur perkauman.

Semua pemimpin dan menteri kabinet bukan melayu seharusnya tidak menentang keistimewaan dan ketuanan melayu di bumi Malaysia kerana sebagai 'role model' dan ikutan teladan kepada pengikut-pengikut, perlunya mereka memahami dan menuruti untuk mendukung perlembagaan Malaysia sepenuhnya demi menjamin kestabilan politik semasa.
Perlunya menteri-menteri, exco-exco, pemimpin-pemimpin dan juga pegawai tertinggi tidak kira samada dari parti-parti kerajaan (UMNO) mahupun parti-parti pembangkang (PKR&PAS) untuk bersatu teguh bersama dan sepakat dengan lebih berani bersuara mengenai campurtangan hal ehwal agama Islam dan juga campurtangan mengenai hak dan keistimewaan melayu. Tindakan YB Zulkifli Nordin (PKR-Kulim-Bandar Bharu) bersuara dan menegur semua jemaah YB kerajaan dan pembangkang di sidang Parlimen Malaysia suatu ketika dulu amat terpuji dan berani kerana katanya mengenai agama yang perlu diutamakan seterusnya barulah berfikir mengenai parti adalah tepat.

Oleh kerana islam dan melayu adalah kelompok agama dan bangsa utama dan terbesar di Malaysia, seharusnya kita bersatu dan bukan berpecah belah sehingga memberi kelebihan kepada bukan bumiputera mempertikaikan hak-hak kita. Kerjasama kepimpinan akar umbi, pemuda dan wanita bagi kesemua parti dari kerajaan dan pembangkang perlulah diwujudkan bagi menghasilkan satu ikatan teguh dan berani bertindak membela dan memperjuangkan hal ehwal agama islam dan hak ketuanan melayu yang semakin dinafikan bukan islam. Kerjasama ini walaupun agak sukar diadakan, cukuplah sekadar tidak rasmi bersuara searah kearah mempertahankan hak agama islam dan bumiputera.
Sepatutnya orang bukan melayu lah yang sepatutnya memperingati dan perlu jelas dengan kontrak sosial kerana ianya telah memberikan peluang kepada nenek moyang mereka untuk menjadi warga Malaysia suatu ketika dahulu yang datang merantau di bumi tanah melayu mencari rezeki. Orang Melayu tidak untung apa-apa dengan perjanjian itu kerana sebahagian hak-hak melayu sebagai penduduk asal tanah melayu telah pun dilepaskan demi kesejahteraan bersama.

Kerajaan perlu bertegas kembalikan semula fungsi sistem sekolah wawasan di tahap WAJIB yang mana sebelum ini sekolah wawasan dikatakan kurang mendapat galakan kaum bukan melayu. Ianya perlu selepas kita melihat kegagalan sistem yang ada untuk menyatukan semua bangsa. Apatah lagi selepas generasi baru sudah tidak memahami asal kontrak sosial dan juga kemerdekaan negara yang bertunjangkan ketuanan Melayu Islam sejak zaman berzaman.

Perlunya setiap ahli BPN untuk menyiarkan resolusi ini bagi memastikan maklumat ini tersebar dan tiada lagi unsur sabotaj di dalam kontrak sosial oleh bukan melayu yang mahu menjadi ultra dan jaguh menuntut hak yang menjadi perkara muktamat di Malaysia.

Ahli-ahli Blogger Pembela Negara akan menyiarkan resolusi ini di setiap laman blog masing-masing bagi menarik perhatian orang ramai dan pengunjung untuk turut serta memperjuangkan perkara yang telah diperbincangkan di konferensi sidang pada 28 November 2008.Kerjasama para ahli BPN amat diharapkan demi merealisasikan suara kita tersebar kepada rakyat.



Kami percaya apabila usaha ini dibuat secara kolektif dan bersepadu, pihak kerajaan akan terpanggil untuk melaksanakannya. Perbincangan selanjutnya akan dibincangkan dari semasa ke semasa untuk melahirkan satu suara yang relevan lagi bermanfaat bagi semua rakyat Malaysia.



Oleh itu, adalah diharap pihak-pihak yang terlibat segera mengambil tindakan sewajarnya. Semoga perjuangan kita dapat melahirkan suasana masyarakat majmuk yang lebih erat dan harmoni.



Sekian terima kasih dari saya.

Che Moq a.k.a http://che-moq.blogspot.com

Setiausaha I BPN

Tuesday, November 25, 2008

RESOLUSI BANTAHAN PENGGUGURAN TULISAN JAWI OLEH KERAJAAN PAKATAN RAKYAT DI PULAU PINANG

Alhamdulillah, dengan izin Allah swt, seramai lebih kurang 17 ahli Parlimen Blogger Pembela Negara samada yang lama dan baru dapat sama-sama berkumpul dan berbincang bersama untuk mengutarakan pendapat dan sokongan padu mengenai resolusi bantahan pengguguran tulisan jawi oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang.

Kami ahli BPN telah bersama berbincang dan mencadangkan beberapa persoalan dan masalah yang timbul di kala pengguguran tulisan jawi di papan tanda yang menjadi isu dan hal yang dibangkitkan kerajaan Pakatan Rakyat di negeri-negeri kekuasaan mereka lebih-lebih lagi oleh pemimpin-pemimpin bukan melayu pakatan rakyat.

( Kepada rakan-rakan BPN, sila maklumkan che moq jika terdapat maklumat atau info yang tidak dinyatakan semasa perbincangan di sini. )


Justeru, kami dengan sebulat suara mengusulkan:

1. Penggunaan bahasa selain bahasa kebangsaan di papan tanda jalan tidak dapat diterima selain mendapat kelulusan dan penilaian pihak yang lebih arif dan patut bertanggungjawab untuk memartabatkan bahasa kebangsaan contohnya Dewan Bahasa dan Pustaka. Isu ini harus diteliti dan perhalusi kerana di kebanyakan negara utama industri pelancongan, negara maju dan kuasa besar dunia tidak juga mengaplikasikan papan tanda pelbagai bahasa kerana lebih menghormati bahasa kebangsaan.

2. Pengguguran tulisan jawi di papan tanda di kawasan Wilayah Persekutuan tidak harus berlaku kerana tulisan jawi juga adalah bahasa kebangsaan dan tiada unsur pencabulan Perlembagaan Persekutuan berlaku, malah disesetengah tempat seperti di Johor Bahru dan lain-lain bandar besar, ianya diterima masyarakat.

3. Setiap individu beragama Islam di negara ini seharusnya menguasai tulisan jawi, menekankan penguasaan tulisan jawi pada anak-anak mereka dan juga memartabatkan jawi sebagai tulisan yang melambangkan identiti melayu bagi memastikan tulisan jawi menjadi tulisan kedua umat Melayu-Islam dinegara ini dan dengan ini, sebarang usaha memartabatkan jawi tidak dipandang sinis oleh mana-mana pihak lebih-lebih lagi kepada bukan melayu kerana kita sendiri menghargai tulisan jawi sebagai tulisan budaya melayu zaman berzaman.

4. Dewan Bahasa dan Pustaka sepatutnya diberi kuasa sebagai badan rujukan untuk membuat penilaian atas spesifikasi papan tanda jalan yang hendak dibangunkan oleh PBT termasuklah menjadi pihak rujukan kerajaan tempatan dalam meluluskan lesen papan tanda premis-premis perniagaan untuk semakan penggunaan bahasa melayu yang betul dan sempurna.

5. Tindakan individu dan pemimpin Melayu dalam Pakatan Rakyat membiarkan isu-isu sensitif islam dan tulisan jawi yang digunakan untuk pengajian agama Islam-Melayu ratusan tahun dahulu ternoda dek kerana mengejar agenda peribadi adalah tindakan menghina dan meminggirkan tulisan dan agama rasmi Malaysia secara perlahan-lahan kerana mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang melayu islam

6. Semua orang Islam dan juga bukan islam dari semua parti politik tidak kira pengikut mahupun pemimpin diseru hendaklah didesak hentikan tindakan mempertikaikan isu-isu sensitiviti masyarakat yang telah dipersetujui dalam kontrak sosial dan perlembagaan sebelum ia akan menjadi tragedi 13 Mei yang boleh mengancam keselamatan negara kita yang turut dihuni oleh pelbagai bangsa dan agama.

7. Suara bloggers perlu menjadi suara persepakatan dalam satu tujuan membetulkan kepincangan yang berlaku dalam politik yang didalangi oleh mereka yang berkepentingan peribadi dan politik tanpa mengira kesan yang akan timbul kepada perpaduan dan keamanan negara kita
Ahli-ahli Blogger Pembela Negara akan menyiarkan resolusi ini di setiap laman blog masing-masing bagi menarik perhatian orang ramai dan pengunjung untuk turut serta memperjuangkan perkara yang telah diperbincangkan di konferensi sidang maya pada 24 November 2008.Kerjasama para ahli BPN amat diharapkan demi merealisasikan suara kita tersebar kepada rakyat.

Kami percaya apabila usaha ini dibuat secara kolektif dan bersepadu, pihak kerajaan akan terpanggil untuk melaksanakannya. Perbincangan selanjutnya akan dibincangkan dari semasa ke semasa untuk melahirkan satu suara yang relevan lagi bermanfaat bagi semua rakyat Malaysia.


Oleh itu, adalah diharap pihak-pihak yang terlibat segera mengambil tindakan sewajarnya. Semoga perjuangan kita dapat melahirkan suasana masyarakat majmuk yang lebih erat dan harmoni.


Sekian terima kasih dari saya.


Che Moq a.k.a http://che-moq.blogspot.com
Setiausaha Parlimen Blogger Pembela Negara

Monday, November 24, 2008

Resolusi Bloggers Pembela Negara: Turunkan Harga Barang

Bloggers Pembela Negara kini setapak di depan. Merintis denai dan tidak gentar untuk berjuang. Kiri dan kanan hanyalah semak samun yang harus ditebas-tebang. Apa perlu dirisaukan? Perjalanan perlu diteruskan. Di hujung nanti ada padang yang wajib didatangi dan perhimpunan yang pasti dihadiri. Kita hanya menyambung tugas Rasulullah: menyampaikan.

Berikut adalah resolusi yang dikeluarkan hasil perbincangan para bloggers dalam forum maya Bloggers Pembela Negara (BPN).

Bloggers Pembela Negara yang bersidang secara maya pada 23 November 2008, jam 9.00pm-10.00pm atas tajuk “Bagaimanakah kita boleh membantu Sabah, khususnya dan semua negeri umumnya bagi merendahkan harga barangan?”

Kami telah mengenalpasti bahawa kegagalan menurunkan harga barangan walaupun kerajaan telah menetapkan harga siling dan menurunkan harga petrol adalah disebabkan sikap para peniaga, dan bukannya kerana masalah kos terutamanya kos pengangkutan, termasuk di Sabah.

Justeru, kami dengan sebulat suara mengusulkan:

1. Para petani dan pengusaha produk asas tani diberi insentif khas sebagaimana para pesawah dan nelayan. Insentif ini boleh diberikan berdasarkan produktiviti mereka. Contohnya, jika mereka mengeluarkan sayur kangkung bernilai RM10 maka kerajaan patut membayar insentif sekurang-kurangnya 50% iaitu berjumlah RM15 kepada petani tersebut. Oleh itu, mereka mendapat tambahan pendapatan yang meninggikan kuasa membeli mereka.

2. Kedegilan pihak pemborong di Sabah untuk menurunkan harga barangan keperluan dikenalpasti sebagai akibat kurangnya persaingan daripada pemborong lain. Selama ini para pemborong sedia ada telah memonopoli pasaran dan membina rangkaian tersendiri sehingga berupaya menentukan harga secara wewenang. Oleh itu kami mengesyorkan para pemborong daripada kaum lain termasuklah kaum India-Muslim untuk menyertai pasaran di Sabah.

3. Kerajaan perlu melantik syarikat GLC bagi mewujudkan rangkaian pengedaran bagi memberi saingan kepada pemborong sedia ada. Persaingan yang sihat akan memberi lebih pilihan kepada pengguna dan mampu mengawal kualiti serta harga pengguna.

4. Pihak kementerian iaitu KDNHEP perlu menguatkuasakan semua peraturan dan ketetapan yang telah diputuskan oleh kerajaan.

Kami akan menyiarkan resolusi ini di setiap blog kepunyaan Bloggers Pembela Negara (BPN) bagi menarik perhatian orang ramai untuk turut serta memperjuangkan perkara ini. Kami percaya apabila usaha ini dibuat secara kolektif dan bersepadu, pihak kerajaan akan terpanggil untuk melaksanakannya.

Oleh itu, adalah lebih baik pihak-pihak yang terlibat segera mengambil tindakan menurunkan harga barang agar perkara ini dapat diselesaikan dengan cara yang baik.

Sekian terima kasih.

Saturday, November 22, 2008

Ratu lebah & Wasiat raja-raja melayu

Suatu masa dahulu Demang pernah teringin menternak lebah. Maka Demang pun membuat sedikit kajian tentang kehidupan lebah. Masa tu penggunaan internet belum dikenali lagi di negara kita. Jadi terpaksalah Demang mencari buku-buku.
Pada mulanya Demang hairan juga kenapa lebah-lebah itu tidak melarikan diri daripada tuan mereka. Padahal bukan dikuncipun ‘rumah’ mereka. Sepanjang masa lebah-lebah tersebut bebas keluar masuk bagi mencari manisan daripada kawasan berhampiran.
Rupa-rupanya untuk memelihara lebah kita tidak perlu mencari dan mengumpulkan sebanyak mungkin lebah dan mengurungnya. Kita juga tidak perlu mencari telur-telur lebah dan menetaskannya. Kita cuma perlu mendapatkan ratu lebah dan mengurungnya di suatu tempat dan tidak lama kemudian ribuan lebah akan mengabdikan diri padanya.
Lebah-lebah memang bersengat namun tidak sebisa tebuan tanah. Bagi menampung kelemahan ini maka mereka hidup bersatu-padu. Ratu lebah juga berasal daripada benih lebah biasa. Kemudian para lebah ‘otai’ mengasingkannya ke tempat khas dan diberi makan jeli raja (royal jelly) setiap hari. Hasilnya, lebah biasa tersebut bertukar menjadi ratu lebah.
Tugas utama ratu lebah ialah menghasilkan benih lebah: bertelur!
Ratu lebah berbentuk seperti lebah biasa tetapi saiznya besar sedikit. Oleh itu jika kita membelanya, ratu lebah tidak dapat melepaskan diri kerana lubang yang kita sediakan hanya muat untuk lebah biasa sahaja. Selagi ratu lebah terkurung di situ, para lebah akan setia mengabdi diri padanya.
Dalam komuniti lebah semuanya bekerja untuk satu tujuan: berbakti pada ratu. Namun, melangkaui daripada semua itu mereka sebenarnya memperkukuhkan komuniti mereka bagi kelangsungan hidup individu. Mereka tidak boleh hidup sendirian. Para lebah terbahagi kepada beberapa aras atau kategori seperti lebah pengawal dan lebah pekerja. Lebah-lebah pekerja mengangkut manisan daripada kawasan sekitar dan mengumpulnya di dalam tempat khas pada sarang. Itulah perbendaharaan negara mereka. Hasilnya mereka berbedak mengikut keperluan. Masing-masing dengan tugas mengikut kepandaian dan tanggung jawab yang telah ditentukan. Mereka juga bekerjasama membina dan menjaga sarang mereka daripada serangan musuh.
Lebah pekerja tidak boleh mengungkit betapa mereka bekerja lebih teruk dan sering ‘outstation’. Hasil yang dibawa pulang mesti dimasukkan ke dalam perbendaharaan sebelum diagihkan.
Demikianlah hebatnya perancangan Allah taala mengatur kehidupan. Kisah lebah ini Allah taala ceritakan di dalam Al-Quran untuk kita fikirkan dan jadikan pengajaran.
Itu kisah lebah.
Manusia adalah makhluk sosial yang hidup berkelompok. Begitu jugalah orang Melayu. Sebagaimana lazimnya kumpulan manusia lain maka dalam kelompok orang Melayu juga terdapat seorang ketua. Uniknya ketua, ke mana beliau pergi pasti akan dituruti para pengikutnya.

Apabila Parameswara berhijrah dari Palembang ke Temasik, kemudian ke Muar dan akhirnya sampai di Melaka; baginda tidak berseorangan. Begitu juga apabila Sultan Mahmud berundur ke Bentan kemudian ke Pahang, ke Kampar dan akhirnya bertapak di Johor para pengikutnya tetap setia. Di mana sahaja mereka berlabuh, di situlah kerajaan tertubuh. Sehinggakan Portugis dan Belanda gagal menguasai orang Melayu. Mereka sekadar berkubu di kota Melaka. Tidak berani keluar, sehingga suatu masa mereka hampir kebuluran.

Orang Melayu, selagi mereka bersatu mereka tidak akan melarat walau di mana mereka membangsat. Setiap penyatuan memerlukan ketua yang dilantik daripada kalangan manusia itu sendiri tetapi diberi keistimewaan tertentu agar tampak berbeza berbanding manusia biasa.

Raja adalah pusat penyatuan.

Siapa pula warganegara?

Warganegara ialah seseorang yang diterima menghuni Persekutuan Tanah Melayu mulai 31 Ogos 1957. Mereka bukan rakyat asal Tanah Melayu tetapi mendapat pengiktirafan melalui perlembagaan. Mereka diberi peluang untuk menjadi warganegara Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia) atau kembali ke negeri masing-masing.

Sebaliknya orang Melayu adalah rakyat kepada sultan dan tidak ada tempat lain lagi untuk pergi. Mahu tidak mahu, suka tidak suka maka inilah bumi orang Melayu.

Itulah sebabnya ada peribahasa “hujan emas di negeri orang hujan batu di negeri sendiri...” Sebenarnya, tak kiralah, batu atau emas, inilah sahaja tanah air orang Melayu.
Berikut Demang salin semula wasiat yang Demang ‘pinjam’ dari blog sahabat Demang: http://paneh.blogspot.com (mula-mula pinjam, lepas tu buat macam harta sendiri).
Wasiat Raja-Raja Melayu pada 31 Ogos 1957

“Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan selamat sejahtera”.

“Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, Persekutuan Tanah Melayu (sekarang adalah Malaysia)”.

“Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.

“Bagi menjaga kamu dan melindungi anak-anak kamu, harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu untuk membenteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara”.

“Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini”.

“Kami tetapkan Islam ialah agama Persekutuan”.

“Kami tetapkan juga bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu dan

“Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi Kedudukan Istimewa Orang Melayu dan Kepentingan Sah Kaum-Kaum Lain (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak)”.

Demikian wasiat yang Demang perolehi daripada blog sahabat Demang http://panehmiang.blogspot.com. Namun sejauh manakah wasiat tsbt KITA patuhi? Apabila Demang tulis ‘KITA’ bermakna termasuklah raja dan rakyat.

Sebenarnya kita masih boleh melakukan sesuatu demi perpaduan orang Melayu dan keharmonian semua kaum kerana Yang DiPertuan Agong adalah ketua negara.

Thursday, November 20, 2008

Terbalik kod (terup 400)

Sebenarnya kisah ‘Tegur-Menegur’ semalam ada sambungannya. Namun sekali lagi ‘gadget’ Demang buat hal. Dia dah tak mahu berkomunikasi dengan laptop Demang. Entah apa yang dirajukkan, Demang pun tak tau. Maka kali ini Demang bawa tajuk baru, tapi mungkin berguna apabila kita menyambung topik ‘Tegur-Menegur’ itu nanti.

Tajuk ini agak penting. Sila buat nota sikit sebab ia akan berkait dengan keluarga, masyarakat, dan negara. (Ewah, macam kuliah pulak).

Masa di kampung dulu, salah satu aktiviti masa lapang kami ialah berkumpul ramai-ramai dan bermain terup. Salah satu permainan terup yang paling popular ialah ‘terup 400’. Demang tak tahu nama lain bagi permainan ini. Kami bermain pada waktu malam kerana waktu pagi kebanyakan daripada kami menoreh getah dan waktu petang kami bersukan.

Jangan tak tahu; kampung Demang pernah jadi johan bola tampar negeri Pahang padahal permainan ini biasanya didominasi oleh bukan Melayu.

Untuk menyertai permainan ‘Terup 400’ kita tidak memerlukan wang walau sesenpun. Modal utama ialah kecekapan strategi, ketahanan mental dan sanggup mengawal emosi. Manakan tidak, pihak yang kalah akan diaibkan melalui ‘kutukan berbisa’ dan sindiran yang memerahkan telinga.

Sebagaimana permainan lain, faktor nasib baik pun penting jugak.

Permainan ini berlangsung secara berpasangan, iaitu biasanya dua lawan dua. Tidak semua 52 daun terup itu digunakan. Sebelum permainan, daun-daun terup dipilih dan yang tak digunakan akan diketepikan.

Daun terup yang paling bernilai ialah daun TIGA dan daripada empat keping daun 3 itu, 3 Spade lah yang paling hebat. Kalau daun 3 Spade ini ‘diturunkan’ maka muka pemain lawan akan berkerut sambil melepaskan keluhan berat.

Namun permainan tetap permainan. Kata orang, ‘the best win’. Maka strategipun bermula.

Permainan ini adalah secara berpasangan dan yang uniknya, walaupun berpasangan tetapi mereka tidak boleh berbincang secara lisan bagi mengatur strategi. Namun sebagai manusia yang berakal, para pemain akan berinteraksi melalui isyarat pula.

Sebagaimana permainan terup yang lain, setiap pemain akan mendapat bilangan kad yang sama banyak dan akan ‘menurunkan’ kad satu persatu, mengikut giliran. Peserta yang menurunkan kad ‘paling kuat’ akan berpeluang menjadi orang pertama menurunkan kad pada pusingan seterusnya sehinggalah kesemua kad di tangannya habis.

Namun, jika ada pemain yang yakin bahawa mereka mempunyai daun terup yang hebat-hebat dan pasti memenangi permainan itu maka mereka boleh mengumumkan kemenangan mereka lebih awal sambil menyebut perkataan ‘KOD’, dan permainan dihentikan serta merta dengan penuh debaran.

Maka semua pemain akan menurunkan kesemua daun dan diperiksa adakah ‘keyakinan’ pemain yang menyebut KOD tadi berasas. Jika betul, maka tersenyum lebarlah sipemain itu. Namun seringkali juga berlaku kesilapan teknik. Dalam kes begini biasanya pemain yang terlebih ‘confident’ tersebut akan menganalisis apakah kesilapan yang berlaku.

Malah jika kurang hemat, perbalahan dan salah menyalah pun berlaku.

Kesilapan KOD ini dipanggil ‘TERBALIK KOD’ yang sama maksud dengan ‘backfire’ atau istilah ‘boomerang’. Kesan ‘Terbalik Kod’ ini kadangkala membawa implikasi hingga ke pagi. Pihak yang kalah akan menjadi ‘hamba’ kepada pemenang.

Dalam percakapan harian orang Melayu, istilah ‘terbalik kod’ memang lumrah digunakan namun tak ramai yang tahu asal-usul istilah tersebut. Ada yang menafsirkannya sebagai ‘baju coat’ yang dipakai terbalik. Dalam masyarakat Melayu, itu tandanya nak kena loteri!

Sebenarnya, permainan ‘terup 400’ melibatkan latihan komunikasi yang penting. Dalam teori, komunikasi terbahagi kepada dua iaitu komunikasi verbal (lisan) dan komunikasi non verbal. Komunikasi non verbal melibatkan isyarat, gerak badan, mimik muka dan sebagainya.

Samada verbal atau non verbal, ia pasti akan melibatkan dua pihak iaitu ‘penghantar’ (sender) dan ‘penerima’ (receiver). Setiap idea yang berada dalam minda seseorang yang akan dihantar kepada orang lain akan ditukar kepada kod tertentu. Proses ini dipanggil ‘encode’ Si penerima akan menukar semula kod-kod ini agar difahami. Proses ini dipanggil ‘decode’. Antara keduanya itu sudah tentulah terdapat ‘medium’ atau perantaranya. Iaitu suara atau sebarang isyarat. (dalam bab ini, Demang dapat A- masa buat degree dulu. Kira ok lah tu).

Malangnya, dalam proses yang murni ini ada satu lagi aspek yang sering mengganggu komunikasi antara kita. Itulah yang kita panggil ‘PERSEPSI’. Persepsi inilah yang dipertengkarkan sampai tegang urat leher. Dijadikan alasan untuk bergaduh sampai lebam biji mata. Dan kadang-kadang boleh berakhir dengan pembunuhan dan peperangan.

Persepsi adalah dibentuk melalui pengalaman, latarbelakang, situasi setempat, jantina dan sebagainya. Bagi orang Melaka, ‘hawau’ dan ‘celake’ diterima sebagai sesuatu yang mesra, namun bergantung kepada siapa yang mengucapkannya dan kepada siapa diucapkan. Malah ‘kod-kod’ seperti binawe, menate, haram jadah, barua dan sebagainya ada masanya melambangkan kemesraan dalam masyarakat Melayu.

Jika dua sahabat lama bertemu, maka itulah ‘kod-kod’ yang mereka keluarkan. “Barua, hang. Haram jadah. Langsung tak dengaq habaq. Aku ingat dah mampuih.” Anehnya sipenerima akan tersenyum lebar. Itulah uniknya persahabatan yang mampu menafikan teori adab berkomunikasi.

Barangkali ‘terup 400’ dah hampir pupus di kampung kami. Sekarang sudah ada gadget komunikasi dan permainan yang serba canggih. Jika bermain ‘terup 400’ pun, mungkin ramai yang boleh menipu. Boleh guna SMS untuk berhubung dengan pasangan yang duduk berhadapan, atau boleh terus guna ‘video call’ untuk tunjukkan daun terup masing-masing melalui skrin sambil merancang strategi.

Barangkali kita jangan terlalu beremosi dengan memori silam. Kita boleh teruskan permainan terup 400 dengan strategi baru. Pasangan pemain boleh berbincang dan mengatur strategi secara verbal dan juga melalui ICT. Yang kalah tidak lagi dijadikan ‘hamba abdi’ atau digantung telinganya. Sebaliknya kita bantu mereka utk mencapai kejayaan bersama.

Tidak perlulah berkongsi sama rata. Tidak perlu dibahagi sama banyak harta yang ada. Yang penting masing-masing diberi peluang mengikut keperluan dan kemampuan. Jika tidak cukup, kita perbesarkan kek ekonomi agar pembahagian nanti jadi lebih besar. Jangan kita lupa, dalam setiap proses ada pahala dan dosa. Bukan semua perlu dinilai dengan wang semata-mata.

Apabila mempertahankan fahaman dan keyakinan, perlu kita sedar itu adalah persepsi kita sahaja. Manusia selalu tertipu dengan fatamorgana. Bebayang panas kita sangkakan lopak air. Jangan terlalu yakin, walaupun kita memang yakin; takut nanti TERBALIK KOD!!!

Wallahu'alam.

Tuesday, November 18, 2008

Tegur-menegur

Kereta Iswara dengan nombor pendaftaran MBA1?63 itu membelok dan masuk ke garaj. Rumahnya barangkali. Demang yang mengekor di belakangnya terpaksa berhenti sebentar akibat lorong yang sempit.

Sejak tadi lagi Demang tahu yang pemandunya seorang lelaki bersama dua orang kanak-kanak berada di dalamnya. Yang menarik perhatian Demang pada kereta sejenis dengan kereta yang dipandu Demang itu ialah nombor pendaftarannya.

"Apakah nombor yang tertanggal itu agaknya?" fikir Demang.

Demang tahu, untuk menggantikan plat nombor kereta tidak sampai pun RM20. Demang juga tahu, jika ditahan polis samannya boleh mencecah RM200. Maka Demang berbelah bagi samada hendak menegur lelaki itu atau membiarkan sahaja.

Jika ditegur, pastilah Demang mendapat ucapan terima kasih, dan sedikit pahala. Namun Demang terpaksa keluar dari kereta terlebih dulu dan mungkin menghalang kenderaan lain memandangkan lorong tersebut agak sempit.

Akhirnya Demang mengambil keputusan untuk berlalu begitu sahaja. Bagi memujuk hati, Demang andaikan yang lelaki itu akan sedar sendiri 'kecacatan' plat keretanya. Jika tidak, dia akan disaman dan duit tersebut akan dikumpul kerajaan. Sebahagian daripadanya akan menjadi sumber gaji kakitangan awam, termasuk Demang.

Cukupkah sekadar itu tindakan kita?

Menegur di dalam hati adalah selemah-lemah iman. (maksud hadis)

Sunday, November 16, 2008

Menyemak kembali landasan perjuangan kepimpinan negara

Atas permintaan beberapa orang sahabat blogger termasuk sdra Azli Shukri dan Panglima Perang Cyber, maka saya cuba memberikan pandangan saya terhadap perjuangan sebenar orang Melayu. Namun saya tidak berseorangan kerana landasan yg sama turut dikongsi bersama sahabat-sahabat seperjuangan saya. Cuma di sini saya memberanikan diri menukilkan kembali dgn cara dan interpretasi saya sendiri di sebalik perjuangan tersebut. Sebahagiannya adalah pendapat peribadi saya.

Untuk makluman, rencana ini juga telah saya emailkan kepada GGMM (http://gabungangraduanmuda.blogspot.com) yg telah mengemukakan surat jemputan utk berdebat kepada DATO’ ZAID BIN IBRAHIM seperti berikut:

Tarikh: 26 NOVEMBER 2008
HARI : RABU
MASA : 8.00 – 10.00 MALAM
TEMPAT : SPORTS PLANET FUTSAL,
LOT 37/38 JALAN P4/6
TAMAN TEKNOLOGI KAJANG,
43500 SEMENYIH,
SELANGOR

Selamat membaca dan silakan untuk memberikan pendapat. Maaf kerana mengambil masa anda lebih drpd biasa.

---------------------------------

Jika dilihat pada semangat dan suara perjuangan Melayu hari ini, saya percaya kita tidak kekurangan pejuang. Cuma kita ketiadaan pemimpin yang mampu menyatukan semua pergerakan tersebut. UMNO ataupun PAS tidak boleh mengambil tanggungjawab itu lantaran kedua-dua pergerakan tersebut berada pada garisan yang berbeza, meski ada keselariannya (selari). Malah bagi saya, biarkan lah mereka memainkan watak dan peranan masing-masing asalkan membina impian yang sama.


Menoleh sejenak pada sejarah kegemilangan bangsa

Kita sering melihat sejarah Kesultanan Melayu Melaka pada titik kejatuhannya dan tidak cuba mengambil teladan dan inspirasi yang meletakkan Melaka sebagai sebuah empayar terhebat di zamannya. Apa perlu diratap akan keruntuhan selepas 110 tahun bertakhta? Andalusia juga tumpas setelah 700 tahun berkuasa. Rom juga begitu. Malah berlaku juga pada Majapahit, Rusia dan mungkin juga Amerika nanti. Kerajaan Moghul yang begitu hebat kini hampir tidak bersisa. Sehebat-hebat Firaun pun tewas juga akhirnya. Jika hendak disebut tentang kerajaan yang telah lenyap, habis satu muka suratpun masih belum cukup untuk menyenaraikannya.

Kira-kira tahun 1398 masihi Parameswara bermula di sebuah kampung nelayan di Melaka. Kurang dari 10 tahun kemudian Melaka sudah mengorak langkah ke persada antarabangsa. Tidak sampai 20 tahun Melaka sudah menjadi pusat pentadbiran, pusat perdagangan, pusat perkembangan ilmu, dan pusat penyebaran Islam, terkenal di seluruh dunia. Ingat, kita sudah lebih 50 tahun merdeka! Di manakah kita?


Apakah rahsia di sebaliknya?

SISTEM. Itulah petuanya. Semua orang tahu tentang itu. Namun ramai yang sudah lupa tentang sistem yang kerajaan Melaka gunakan. Sistem tersebut bukan direka Parameswara ketika bertapak di Melaka. Malah telah dimulakan oleh Demang Lebar Daun dengan termeterainya persetiaan dengan Sang Sapurba di Bukit Saguntang. Perhatikan: ‘persetiaan’ bukan setakat ‘perjanjian’.

Parameswara sekadar mengaplikasikan sistem tersebut di Melaka, dan ia berhasil. Malah amat berjaya. Kita sudah melihat buktinya. Jangan risaukan tentang fakta kejatuhan Melaka. Tiada yang kekal. Malahan, apalah sangat yang nak kita persoalkan sedangkan sudah 51 tahun kita berusaha dengan sistem 'cacamarba' ini, negara kita belum lagi layak disamatarafkan dengan kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka.

Tun Dr Mahathir telah membuktikan betapa tindakannya mengurangkan kuasa raja mengakibatkan impiannya musnah. Padahal jalan yang dirintisnya dilihat sudah hampir membawa negara ke tahap cukup tinggi di persada antarabangsa. Beliau berjaya membentuk dan mengetuai kelompok-kelompok negara tertentu. Beliau jauh lebih hebat berbanding mana-mana presiden Amerika.

Namun akhirnya beliau gagal sampai ke kemuncak.

Sebab? Sebagaimana hujah awal saya tadi, baik UMNO mahupun PAS (hatta mana-mana parti politik) takkan mampu membawa misi perjuangan Melayu ini.

Jika saudara-saudara ingin melakukan sesuatu, lakukannya mulai sekarang. Ambillah semula sistem yang telah terbukti berkesan. Hampir semua peralatan sudah tersedia. Cuma ambil dan mulakan kerja.


Asas Membina Negara yang perlu dipertahankan

Pertama, Perlembagaan Malaysia sudah cukup lengkap sebagai ganti 'waadat' yang agak longgar itu. Waadat adalah asas kejayaan empayar Melaka. Sultan Mahmud yang mangkat dijulang dan Laksamana Bentan telah menamatkannya. Tak perlu diungkit lagi. Kini ia telah dganti dengan perlembagaan bertulis dan dipersaksikan oleh seluruh dunia.

Kedua, Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Bukankah itu ketuanan Melayu sebenar? Taat dan setialah kepada baginda tanpa sebarang keraguan. Jika baginda bersalah, baginda akan dipertanggungjawabkan semuanya di hadapan Allah taala kelak. Adakah kita ragu tentang itu, atau kita bercita-cita untuk menongkat langit? Ingat, untuk mengawal bersin pun kita tidak ada upaya. Maka tawakkal lah kepada Allah.

Ketiga, Perdana Menteri sebagai ganti bendahara. Beliau mesti menjalin hubungan yang amat rapat dengan YDA. Dalam sejarah, sultan mempunyai hubungan kekeluargaan dengan bendahara seperti anak saudara atau menantu. Apa sahaja bicara bendahara, itulah titah sultan. Kalau bendahara kata sultan patut pecat Ketua Pengadilan Negara, dan bagindapun setuju, maka sah lah pemecatan tersebut. Tidak ada dakwa-dakwi di belakang hari lagi.

Keempat, pemimpin atau pembesar. Semua pemimpin perlu menumpahkan taat setia hanya kepada sultan. Kita mempunyai barisan pemimpin yang bertanggung jawab menyusun dasar bersama-sama PM. Manakala sebahagian pemimpin lagi bertindak menegur dan membaiki kekurangan dan kesilapan. Mereka mesti berkhidmat kepada raja, bukan kepada parti masing-masing. Jauh sekali untuk menjadi ‘pesuruh’ kepada rakyat ataupun membentuk ‘pakatan rakyat’. Pembesar adalah pemimpin yang memimpin kelompok rakyat di bawahnya. Semua rakyat negara ini wajib menghormati setiap pembesar tanpa mengira parti politik. Pemimpin yang membimbing rakyat bukannya rakyat yang mengajar pemimpin.

Ulama adalah pembimbing dan penasihat kepada kerajaan. Kita bukan sahaja mempunyai mufti di setiap negeri malah PAS yang diketuai ulama’ mampu membantu kerajaan melakukaan perkara yang betul dan menegur sebarang kesilapan. Saya melihat hal ini berjalan dengan baik sehinggalah krisis politik 1999. Buktinya, PAS sehingga kini tidak pernah bertanding melebihi kuota sepatutnya sehingga memungkinkan mereka mengambil alih kerajaan. PKR memecah tradisi itu.

Sumber pendapatan raja dan pembesar sejak dahulu kala ialah melalui pungutan cukai daripada rakyat, khususnya para pedagang dan peniaga. Justeru para pembesar mesti membawa masalah rakyat untuk diketahui oleh sultan dan dicari jalan penyelesaian. Amalan tersebut berlaku sehingga hari ini. Bezanya sekarang mereka tidak lagi bermensyuarat di balairong seri sebaliknya mereka disediakan parlimen tempat mereka bersidang.

Satu lagi perbezaan ketara ialah perbincangan dahulu berlangsung dalam keadaan hormat menghormati, teratur, dan beradab. Kini, istilah biadab dan kurang ajar sudah tidak difahami lagi.

Sepatutnya, meski berbeza sekalipun pendapat antara mereka namun akhirnya semua mesti akur dengan keputusan ketua negara. Termaktub dalam perlembagaan bahawa YDA adalah ketua negara. PM tetap penasihat baginda. Bagaimana cara beliau melakukannya, terpulanglah. Namun jika beliau cuba menurunkan sultan daripada takhta maka semua pemimpin akan menentangnya. Dalam keadaan begini, sebarang keputusan sultan akan dipatuhi serta merta. Apabila itu berlaku barulah bendahara yang baru akan dilantik.

Kekuatan Ketua Negara (YDA) adalah bergantung pada para hulubalang dan panglimanya iaitu polis dan angkatan tentera. Maka ISA memang patut diletakkan di bawah kuasa baginda. Jika ada sesiapa yang cuba mengkhianati sultan maka orang tersebut akan ditahan tanpa bicara. Dalam hal ini sudah tentulah bendahara yang menjadi penasihatnya. Namun jika sultan mendapati bendahara cuba menderhaka maka baginda sendiri akan bertindak dengan seluruh jentera di bawahnya. Walaupun Ketua Polis Negara dan Panglima Angkatan Tentera dilantik atas nasihat bendahara, namun setelah menjawat jawatan tersebut mereka wajib meletakkan kesetiaan hanya kepada raja. Demikianlah contoh yang ditunjukkan Laksamana Tun Tuah. Beliau diambil dan dididik oleh bendahara tetapi kesetiaan tetap pada baginda sultan.


Pejuang lawan penderhaka

Penderhakaan bermaksud menentang sistem. Sultan, bendahara, pembesar, dan seterusnya adalah sebahagian daripada sistem. Pejuang adalah pendokong sistem. Demikianlah yang dilakukan oleh Tun Tuah apabila beliau terpaksa membunuh sahabatnya.


Di mana letaknya Islam?

Islam adalah intipati pada semua di atas. Pengislaman Melaka 1414 adalah titik-mula kejayaan Melaka. Islam membawa ‘roh’ ke dalam kerajaan sedangkan yang lain-lainya hanyalah kulit fizikal yang boleh terlucut bila-bila masa. Contohnya wang: Ia boleh digunakan di mana sahaja melainkan ketika berurusan dengan malaikat maut. Maka wang tidak layak menjadi pengawal sejati kepada manusia. Malah wang tidak pernah setia kepada pemiliknya. Konsep asas yang wajib dipegang ialah IMAN.

Kesetiaan kepada raja tidak akan berlaku jika tiada pemahaman dan penghayatan terhadap ajaran Islam. Taat kepada pemimpin dan negara adalah perintah Islam. Sebagai balasannya, di akhirat nanti sultan dan para pembesarnyalah yang pertama-tama diminta pertanggungjawaban atas semua yang berlaku semasa di dunia. Rakyat cuma menjawab atas dosa peribadinya tetapi raja dan pemimpin akan ditanya perlakuan rakyatnya.

Pendirian Malaysia terhadap orang Melayu dan Islam amat jelas. Perlembagaan kita mencatatkan bahawa orang Melayu adalah beragama Islam. Hal ini perlu difahami benar-benar oleh semua pihak. Kebelakangan ini makin ramai orang Melayu yang tidak memahaminya dan mempertikaikan perjuangan Melayu. Mereka dengan semangat berkobar-kobar menggesa agar perjuangan Melayu ditukar kepada perjuangan Islam. Mereka amat ketinggalan zaman kerana perlembagaan kita lebih awal lagi mendefinisikan istilah MELAYU yang amat berbeza dengan MELAYU di Indonesia.

Sebagai penegasan kpd yang belum faham, perjuangan Melayu di Malaysia adalah perjuangan Islam. Tidak boleh lain daripada itu.


Strategi perjuangan

Perjuangan sebenar adalah bagi meletakkan hak yang sepatutnya, ke tempatnya semula.

Pertama, rakyat perlu diberi kefahaman tentang perlunya sistem ini dipertahankan dan diperkasakan semula.

Kedua, pemimpin yang enggan memahami sistem ini dengan sendirinya tidak layak menjadi sebahagian daripada sistem dan perlu diganti.


Modus Operandi

Pertama, mengenalpasti pemimpin atau calon pemimpin yang sanggup mempertahankan dan melaksanakan sistem ini.

Kedua, mengenalpasti, melatih dan memantau anak-anak muda yang berpotensi bagi mengambil tempat pemimpin yang sudah sampai masa kembali mengadap Ilahi.

Mahu tidak mahu, logik atau tidak logik, kehidupan di dunia pasti mempunyai kesinambungan dengan akhirat. Justeru tidak ada alasan untuk memisahkan keduanya dan menganggap ‘roh’ Islam dalam pentadbiran negara itu tidak perlu.

Kesultanan adalah sistem pemerintahan yang berkesinambungan daripada sistem kekhalifahan. Sistem khalifah adalah pengganti kepada khulafa’urrasyidin yang menjadi penerus perjuangan Rasulullah S.A.W.

Inilah perbezaan besar antara demokrasi yang dinukilkan oleh barat dengan sistem khalifah yang dilaksanakan oleh umat Islam. Abraham Lincoln tambah menyesatkan fahaman manusia dengan definisi demokrasi yang kabur iaitu dari rakyat, untuk rakyat, dan oleh rakyat.. Padahal sistem sebenar mesti melihat dari atas ke bawah, bukannya menyongsang iaitu dari bawah ke atas. Kerosakan teruk umat manusia ialah apabila ajaran sesat ini dianuti.

Allah taala mengutuskan Rasulullah sbg pemimpin teratas. Kemudian diikuti para sahabat. Apabila Rasulullah wafat baginda digantikan dengan khulafa’urrasyidin. Setelah itu diambil alih oleh bani Umaiyah, Abbasiyah, dan seterusnya sehingga Uthmaniyah. Ranapnya Andalusia, muncul pula Kesultanan Melayu Melaka.

Jangan ditanya bagaimana Umaiyah mengambil kuasa daripada Ali r.a. Allah taala melaksanakan takdirnya bagi merasionalkan penyebaran Islam ke kawasan yang lebih luas. Bukan Allah taala tidak berkuasa melakukannya dengan cara lain tetapi Alah taala menghantar isyarat kpd kita bahawa jika inginkan kejayaan, maka inilah caranya: sistem khalifah.

Kerajaan Islam tidak pernah mengamalkan demokrasi sebagaimana yang dianjurkan oleh pihak barat.

Adakah munasabah rakyat diberi hak memilih dan membuat keputusan melalui undi? Sudah tentu orang ramai akan memilih keseronokan dan mengelak daripada melakukan pengorbanan. Jika ada pemimpin yang menjanjikan pelbagai kesenangan maka dengan mudah pemimpin tersebut menjadi popular walaupun kesan jangka panjangnya merosakkan negara.

Bagi saya, jika saudara-saudara ingin mengembalikan perjuangan Dato’ Onn, maka inilah yang beliau perjuangkan. Pada tahun 1946, perjuangan beliau adalah bagi mengembalikan kuasa sultan-sultan. Kita masih berada pada landasan yang betul apabila memilih Tunku Abdul Rahman sbg PM yang pertama. Walaupun Dato’ Onn yang merancang, namun akhirnya Allah taala yang membuat keputusan. Sebenarnya perancangan manusia hanyalah sebahagian kecil daripada perancangan Allah taala.



Jalan yang lurus di hadapan

Kita sentiasa diberi Allah peluang untuk memilih dan menentukan masa depan. Meskipun segala-galanya dalam qada’ dan qadar Allah, namun tiada siapa yang tahu nasib kita di masa depan. Maka di situlah usaha kita. Jika pun matlamat perjuangan tidak mampu dicapai namun setiap tindakan kita akan direkod dan diberi balasan atau ganjaran setimpal. Semua catatan tersebut akan dikira satu persatu dan ditimbang bagi melayakkan kita ke syurga atau ke neraka.

Tulisan ini bukan suatu idea baru sebaliknya sekadar imbasan terhadap perkara yang saudara-saudara telah tahu. Malah inilah perjuangan sebenar sejak dahulu tetapi telah dikaburkan oleh pihak-pihak yang gagal memahami perjuangan sebenar. Mereka tiba ketika orang lain sudah berada pada separuh pendakian. Mereka dibawa terus ke pertengahan pendakian lantas mereka berkata, alangkah lemahnya orang-orang ini. Mereka melihat para pendaki terdahulu membawa tali. Mereka berkata apa perlunya tali padahal tiada tebing yang terlalu tinggi di sini. Mereka tidak tahu perjalanan awal sebelum ini memang memerlukan tali. Dan mereka juga tidak tahu apabila sampai di kawasan tertentu nanti, mereka terpaksa juga menggunakan tali.

Mereka melihat para pendaki di pergunungan bersebelahan mendaki dengan cara berbeza. Lantas mereka berkata betapa cara itu lebih berkesan dan mudah. Mereka lupa bahawa mereka di gunung yang berbeza.


Wassalam.

Friday, November 14, 2008

Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR): medan untuk menilai siapa & apa?

Keputusan UPSR (Tahun 6) telah diketahui. GB sekolah tpt isteri Demang bertugas boleh tidur sambil tersenyum sbb sekolah beliau menjadi sekolah yang melahirkan paling ramai pencapai 5A di Melaka tahun ini.

Mantan GB sekolah Demang yang baru bersara beberapa minggu lepas juga wajar gembira kerana menamatkan perkhidmatan dengan bergaya apabila sekolah berhampiran perigi Hang Tuah itu mencatatkan kenaikan hampir seganda apabila 28 murid mendapat 5A, berbanding 18 orang tahun lalu.

Manakala sekolah tpt Demang menjadi AJK PIBG mungkin sedang belasungkawa berikutan keputusan yang jatuh merudum, iaitu daripada 27 orang 5A pada tahun lepas kepada cuma 11 orang pd tahun ini.

Tajuk Demang kali ini, siapa & apa yang dinilai sebenarnya?

Bagi Demang ada 3 pihak yang akan dipertanggungjawab walau apapun keputusannya.

Pertama, murid itu sendiri.

Kedua, ibu bapa atau penjaga murid itu.

Ketiga, kerajaan Malaysia meliputi menteri, kementerian, jabatan, sekolah dan guru.
Untuk makluman, UPSR kali ini menjadi ujian pada perlaksanaan Pembelajaran Sains & Matematik dlm Bahasa Inggeris (PSMBI). Memangpun terbukti sudah, dua subjek tsbtlah yang telah membunuh impian ramai calon untuk memperolehi 5A, termasuklah anak buah Demang yang memperolehi gred B dlm subjek Science.

Demang yakin perkara ini akan menjadi isu utama beberapa bulan mendatang. Biarlah mereka bebincang.

Demang pula ingin membawa perbincangan dari sudut lain iaitu daripada sudut murid dan masa depan mereka.

UPSR hanyalah ujian pertama bagi seorang rakyat Malaysia. Biar bagaimana cemerlang sekalipun keputusannya, sijil tsbt tidak boleh dibawa kemana. Yakni tidak laku untuk dijadikan 'lesen' untuk masuk kolej, Universiti, mahupun bagi memohon jawatan hebat.
Perkara paling penting yang perlu diberi perhatian ialah bagaimana seseorang murid itu menggunakan keputusan tsbt bagi mencapai kejayaan dlm hidup.

UPSR sepatutnya menjadi kayu ukur bagi menilai adakah usaha dan pencapaian tsbt seimbang? Apakah yang perlu diperbaiki, diubahsuai, atau ditingkatkan? Apakah yang perlu dikekalkan, dikurangkan, atau dibuang?

Kecemerlangan dlm UPSR melonjakkan yakin-diri seseorang pelajar. Dia akan melangkah ke sekolah terbaik dengan keyakinan yang tinggi. Dlm masa yang sama jika dia ke sekolah biasa dia akan mendapati dirinya adalah yang terbaik.

Justeru, mana-mana sekolah pun tidak mengapa. Yang penting, ibu bapa dan guru perlu mengawasi para pelajar begini.

Kejayaan tadi akan menjadi musibah jika tiada bimbingan berterusan. Pelajar yang ke sekolah terbaik akan mendapati dirinya bukan lagi yang terhebat. Perasaan yakin-diri bertukar menjadi rendah diri. Jika ini tidak ditangani dengan baik, kecemerlangan dlm UPSR akan menjadi kejayaan terakhir.

Sebaliknya jika pelajar itu ke sekolah biasa, dia akan merasa dirinya paling hebat. Ketiadaan pesaing dan 'sparing partner' akan menjadikannya leka beransur lemah. Kata orang, "di tempat yang tiada kuda maka keldai digelar kuda".

Maka, peranan ibu bapa dan guru memang diperlukan sentiasa. Inilah ujian paling hebat dizaman ICT ini. Jangan sampai kita tersungkur di pintu syurga lantaran anak-anak terhumban ke jurang neraka.

Thursday, November 13, 2008

Extra service

Antara keistimewaan guru prasekolah berbanding guru biasa ialah kami disediakan seorang pembantu khas. Tugas mereka ialah membantu guru prasekolah menguruskan kelas dan keperluan kanak-kanak. Antaranya menyediakan makan minum, bahan bantu mengajar, keceriaan kelas dan sebagainya.

Beberapa hari lalu Demang berbual dengan Guru Penolong Kanan 1 yang Demang panggil Kak Jun. Beliau meminta pandangan Demang untuk meminta pembantu Demang 'naik' ke pejabat pentadbiran sekolah bagi membantu serba sedikit tugas kerani.

Jika dikirakan jawatan dan kelayakan, Pembantu Prasekolah (PPS) adalah setaraf dengan kerani, iaitu pada N17. Tetap dan berpencen. Namun dari segi agihan tugas rasmi, masing-masing mempunyai beban tugas berbeza.

Maka timbullah sedikit pertikaian berikutan permintaan tersebut. Kedua-dua PPS tersebut keberatan melakukan tugas tambahan itu memandangkan mereka sendiri sudah mempunyai tugas rasmi.

Demang faham, setiap orang memang mempunyai tugas masing-masing yang telah ditentukan. Gaji dan elaun yang diterima adalah berdasarkan perlaksanaan tanggungjawab tersebut. Mereka berhak menolak tugas tambahan yang di luar bidang mereka.

Namun dalam perkhidmatan, masih ada ruang untuk mendptkan peluang yang lebih istimewa. Antaranya ialah hadiah kenaikan pangkat dan anugerah prestasi cemerlang.
Jika tidak kerana itu pun, sesekali kita akan melakukan kesilapan atau terpaksa mengharapkan budi bicara majikan dalam situasi tertentu. Contohnya ketika ingin bercuti bagi menghantar saudara mara yang hendak ke mekah.

Atas alasan tersebutlah Demang berpendapat kita perlu memberikan perkhidmatan tambahan. Kalau dalam beribadat perkara begitu dinamakan amalan sunat.
Amalan sunat akan menampung kekurangan dan kelemahan kita dalam melaksanakan amalan wajib.

Dalam dunia korporat, ia merupakan nilai tambah yang dihargai pelanggan. Ini termasuklah perkhidmatan selepas jualan.

Suatu masa dulu, sykt-sykt automobil bersaing dalam menyediakan reka bentuk produk masing-masing bagi menembusi pasaran. Hari ini, perkara tersebut tidak lagi menjadi modal utama untuk bersaing. Malah mereka bekerjasama dalam R & D bagi menjimatkan kos. Bagi menambat hati pelanggan pula, tumpuan diberikan pada keselesaan dan perkhidmatan selepas jualan termasuk aksesori.

Dalam persaingan global, kualiti tidak lagi dinilai pada harga yang telah dibayar sebaliknya pengguna mencari apakah perkhidmatan percuma yang ditawarkan.
Para pemain global datang dengan modal yang besar. Ketika bank-bank tempatan mengenakan interest melebihi 7%, bank global spt City Bank menawarkan tidak lebih 3% sahaja.

Dalam masa bank tempatan memasukkan pelbagai caj tersembunyi pada kad kredit, bank global mengecualikan yuran tahunan dan pengecualian interest bagi penggunaan kurang 30 hari.

Mujur Tun Dr Mahathir bertindak pantas menggembeling modal melalui tindakan penggabungan bank tempatan. Kesannya, perbankan tempatan kembali bernafas dan mampu bersaing.

Dalam persaingan bagi mengisi jawatan politik, aspek nilai budi masih menjadi kriteria penting meski cuba dihakis oleh budaya rasuah. Buktinya, sehingga kini Mahyudin tetap mengungguli pencalonan meski tiada imbuhan untuk perwakilan yang mencalonkan beliau.
Demang percaya, mana-mana calon yang cuba bermain api akan mendapati diri sendirilah yang akan terbakar nanti. Samada mereka akan tersingkir melalui undi sebenar nanti ataupun dicekup BPR.

Jika terlepas juga, mereka akan mengadap dua saringan di pintu syurga. Pertama, dosa dengan Tuhan tetapi mereka boleh meminta ampun. Kedua, dosa kpd rakyat. Yang ini Demang rasa susah nak lepas.

Sepatutnya kita tidak perlu lagi bercakap tentang rasuah apatah lagi mempersoalkannya. Ia hanya memperlihatkan betapa rendahnya kualiti rakyat Malaysia. Padahal pemain global sudah pergi jauh dengan penekanan pada aspek nilai tambah.

Adakah kita masih bertanya diri kita: "adakah aku sudah melaksanakan amalan wajib?"

Sepatutnya kita sudah mula bertanya: "apakah amalan sunat yang boleh kulakukan lagi?"

Jika sudah, tahniah.

Jika belum, mari kita mulakan.

Tuesday, November 11, 2008

Hang Tuah's Mind Strategy

Daripada 100 orang yang berada di dalam dewan yang Demang tanyakan samada Tuah atau Jebat yang layak dinobatkan sebagai wira, hampir 80% mendakwa Jebatlah orangnya.

Apabila Demang bertanya siapakah yang pernah membaca Hikayat Hang Tuah maka cuma 3 orang yang mengangkat tangan manakala 5 orang lagi yang tadinya mengiktiraf Tuah sebagai wira lantaran diberitahu oleh orang lain dan selebihnya sekadar andaian dan logik akal tanpa fakta.

Sumber manakah yang mereka gunakan bagi mengiktiraf Jebat? Pertama, filem dan kedua daripada pendapat orang lain.

Audien Demang yang berada di dalam dewan tersebut ialah para pemimpin mahasiswa!

Inferens daripada 'survey' spontan tersebut ialah sebahagian besar masyarakat amat mudah dipengaruhi untuk mempercayai pendapat orang lain. Hal ini berlaku kerana mereka enggan mengkaji sendiri melalui sumber asal. Kalaupun membaca, sekadar mengambil cerita tetapi tidak cuba 'berfikir lebih sedikit' dan memprosesnya dengan akal.

Bagi yang mengikuti semua tulisan Demang mungkin masih ingat bahawa akal berada antara otak dan hati. Manakala hati yang dimaksudkan oleh orang Melayu ialah 'qalbu' atau 'heart'. Fungsi zahirnya ialah mengepam darah. Jika berhenti ia maka berhentilah kita daripada bergelar manusia.

Fungsi bathinnya ialah sebagaimana yang sering disebut dalam kutbah Jumaat: "dalam tubuh manusia ada seketul daging. Jika putih ia maka putihlah seluruh tubuh itu, begitulah sebaliknya..."

Baru-baru ini Demang dihadiahkan sebuah buku yang tajuknya Demang jadikan tajuk artikal kali ini: "Hang Tuah's Mind Strategy." Buku yang ditulis oleh Dr Ong Hean Tatt (2004) tersebut membongkar rahsia di sebalik kejayaan Tun Tuah dengan membandingkannya dengan strategi Sun Tzu ('su se') yang hidup kira-kira 2000 tahun sebelum masihi. Seterusnya penulis yang mengkaji pemikiran Sun Tzu dan The Arts of War itu mengemukakan permasalahan di zaman ini untuk diselesaikan menggunakan prinsip yang digunakan oleh kedua-dua tokoh terbilang itu.

Secara sinis Dr Ong menempelak orang Melayu dan orang Cina (serta orang Asia) yang ghairah berguru dengan orang barat bagi menguruskan kehidupan orang timur.

Mungkin boleh Demang tambah: keghairahan segelintir orang Islam yang merayakan kemenangan Obama dan mengharapkan presiden ke 44 AS itu membela negara Islam, boleh juga dimasukkan dalam golongan yang dimaksudkan Dr Ong tersebut.

Dalam hal ini Demang setuju dengan saranan Dr Asri (mufti perlis) bahawa kemenangan Obama diharapkan dapat mengurangkan kerosakan yang dibuat oleh US.

Cuma Demang ragu, apalah sangat yang mampu dibuat oleh presiden yang dibayangi penasihat Yahudi itu.

Ertinya, kita tidak boleh langsung berharap orang lain mengubah nasib kita. (lihat tulisan terbaru dalam blog wakjono: Tawakkal).

Kita memang buta dan bodoh padahal Rasulullah sudah menyuruh kita belajar hingga ke negeri China. Yang Demang hairan, ramai yang tafsirkan bhw baginda sebutkan negeri China sebab jauhnya negeri China dari tanah Arab. 'Ulama' yang berpegang pada pendapat begitu sebenarnya malas nak 'berfikir lebih sedikit' dan membuat kajian. Mereka digelar ulama hanya kerana kemampuan mereka menghafal isi kandungan buku. Dalam zaman ICT ini taraf mereka tidak lebih daripada sebuah kad memori atau 'pen-drive'.

Namun, kualiti ulama-ulama yang begitu, jauh lebih baik daripada mahasiswa yang langsung tidak mahu membaca selain daripada bahan peperiksaan!
Jika mahasiswa umum enggan membaca dan 'berfikir lebih sedikit' barangkali masih boleh dimaafkan. Hal ini kerana mereka masih tergolong rakyat biasa. Bagaimana jika pemimpin mahasiswa turut bersikap begitu?

Beberapa hari lepas Demang terjumpa buku tulisan Ann Wang Seng berjudul 'Rahsia Islam di China'. Mungkin buku yang ditulis pada 2007 itu boleh membantu kita untuk 'berfikir lebih sedikit'.

Jika tidak menyinggung sesiapa, izinkan Demang mencadangkan tajuk untuk kita fikirkan:

Tahap 1
"Bagaimana untuk masuk ke syurga melalui kejayaan di dunia?"
(membina kejayaan di dunia dan menjadikannya sebagai tiket untuk masuk ke syurga).

Tahap 2
"Bagaimana mendapatkan keredhaan tanpa mengharapkan syurga?"
(untuk soalan Tahap 2 tak perlulah klu).

Selamat menjawab. (demam periksa belum kebah lagi...)

Saturday, November 8, 2008

UAdPM: Ujian Akhir di Padang Mahsyar

Sebenarnyalah sebagaimana teguran beberapa sahabat, agak lama Demang tidak menulis dalam waadat. Keinginan utk menulis memang ada bahkan meluap-luap. Tambahan pula Demang berhutang satu rencana dengan para pengunjung berkenaan tajuk ‘waadat: perjanjian raja-rakyat’.

Namun Demang perlu akur dengan realiti. Keputusan untuk menyambung pengajian perlu disertakan dengan pengorbanan masa yang sewajarnya. Sementelahan pula minggu ini Demang berhadapan dengan peperiksaan.

Siapalah yang sukakan peperiksaan @ pemeriksaan @ ujian? Sebutkan apa sahaja jenis 'periksa'; peperiksaan bertulis, ujian lisan, pemeriksaan kesihatan, pemeriksaan nyamuk aedes, ujian lesen memandu, Puspakom hatta temubual dengan bakal mertua sekalipun pasti mengundang debar dan keresahan hati orang yang diperiksa.

Dan, jangan lupa ujian saringan akhir kita di Padang Mahsyar nanti.

Baik yang memahami hakikat pengembaraan roh merentasi pelbagai lapisan alam mahupun yang tidak pernah belajar mengenainya, Demang percaya semua orang pasti sedar bahawa kita sekarang sudahpun tercongok di atas planet bumi.

Namun berapa ramai yang sedar bahawa bumi ini sedang bergerak ke suatu destinasi yang tak kita ketahui, dengan kelajuan yang mampu menyebabkan gunung ganang tercabut dan terpelanting apabila Bumi berhenti secara tiba-tiba?

"Kemudian Dia menuju ke langit dan langit pada masa itu berbentuk asap lalu dia berkata kepadanya dan bumi, 'Datanglah kamu berdua dengan tunduk atau terpaksa'. Keduanya menjawab, 'Kami datang denga tunduk'." (Al-Fussilat:11)


Biarlah. Itu masalah Bumi. Kita cuma penumpangnya sahaja.

Anehnya, jikapun kita diminta 'berhenti' lebih awal namun itu tidak bermakna kita tidak boleh sampai ke tempat tujuan. Ironinya, lebih cepat kita 'keluar' daripada planet Bumi ini lebih cepat kita tiba ke destinasi.

Itulah kelebihan roh berbanding jasad.

Semua manusia akan tiba ke destinasi. Kemudian akan dipertimbangkan samada layak menghuni syurga atau wajar dihumban ke api neraka? Na’uzubillah...

Biarpun belum ada lagi bloggers yang mampu menceritakan kepada kita pengalaman beliau selepas mati, namun tidak sukar untuk kita bermuhasabah samada kita ini calon syurga atau calon neraka.

Maka mulai hari ini, setiap kali ingin melakukan sesuatu, periksalah dahulu adakah perbuatan itu wajar atau tidak dilakukan oleh seseorang yang ingin menjadi ahli syurga.

Kali ini Demang tak mahu kenen sesiapa termasuklah calon kepimpinan UMNO mahupun para perwakilannya. Sendiri mau ingatlah...

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)