Tok Demang Waadat

Tok Demang Waadat
Menyingkap yang tersirat di sebalik yang tersurat

Kitab Ramuan & Petua Perubatan Herba

  • Belajar bekam - Saya pernah ceritakan kesah sepasang auami isteri yang anak2 mereka dihantar belajar ke luar negara dengan perbelanjaan sendiri hasil pendapatan sebagai ...
    6 hours ago

Sunday, May 31, 2009

PKR menang



“Bersuluh di bulan terang, ketawa dek harimau; bergalah ke hilir ketawa dek buaya.”

Demang percaya para pemimpin PAS dan sebahagian pemimpin PKR yang berbangsa Melayu masih memahami maksud peribahasa tersebut.

Namun, biarlah harimau atau buaya nak ketawapun, namun PKR tetap berkempen hebat siang dan malam di Penanti; walaupun yang dilawan cuma bebayang sendiri.

Akhirnya keputusan yang langsung tidak mengejutkan sesiapa itupun dimuktamadkan. Calon PKR menang besar mengalahkan bekas penyokongnya sendiri. Menang besar berdasarkan 46% pengundi yang keluar mengundi.

Persoalannya, kemana perginya 54% lagi? Adakah mereka penyokong UMNO-BN sebagaimana telahan Pakteh tadi?

Bagi Demang, seperkara lagi yang perlu diambil kira ialah tujuan diadakan PRK di Penanti. Kekosongan yang berlaku bukan kerana kematian atau sebab yang tak diduga. Sebaliknya sengaja dikosongkan berikutan ‘penyingkiran’ penyandangnya sebelum ini yang juga TKM1 Pulau Pinang.

Bagi sebahagian pengundi Penanti, mereka perlu mengundi dan memastikan Mansor Othman menang dan dilantik mengisi jawatan tersebut bagi mengelakkan jawatan tersebut jatuh ke tangan orang lain.

Setakat ini, Mansor Othman adalah satu-satunya pilihan terbaik setelah ‘kesilapan pengundi’ memilih Fairuz sebelum ini.

Itu pendapat Demang. Cuba lihat pula pendapat Dr Novandri.

Lihat juga komen menarik seorang pengunjung Waadat di sini.




(foto: sewergator.com & Laramie_Coyot... flickr.com)

PR kalah di Penanti

Pakteh dapat maklumat bahawa sehingga jam 5 petang tadi cuma 7,149 pengundi telah buang undi. Peratusan keseluruhan yang keluaq mengundi cuma 46.48%. Tak sampai setengah!


SPR janji keputusan akan dapat kita tau sekitar jam 8.00 malam ini kalu takdak aral.


Pasai apa agaknya tak sampai setengah yang keluaq mengundi? Adakah DUN Penanti tak penting ? Atau pengundi fikir kalu depa tak mengundi pun, calon depa akan menang dengan sendirinya?

Atau pengundi yang tak keluaq tu sebenaqnya penyokong UMNO-BN? Atau sekurang-kurangnya depa menyampah kat PR?

Nampaknya PR sudah kalah di Penanti.
...
(foto: my.pokernews.com)
Rupa-rupanya jika kita taip PKR dalam Yahoo, maka foto-foto yang keluar adalah berkaitan perjudian. Adakah satu kebetulan?).
Artikel ini juga boleh dibaca di blog Pakteh.

Blog Sampah




Cuti sekolah bermula, maka kenduripun bermula.

Apa beza kenduri dahulu dengan kenduri sekarang?

Dahulu orang kampung bertungkus lumus memasak dan melayan tetamu, kini semua siap terhidang dilayan pihak 'cattering' lengkap dengan pelayan. Dahulu makan berhidang, sekarang sudah guna 'buffet'. Dahulu tetamu dibekalkan telur rebus, kini sudah diganti dengan gula-gula. Dahulu ada pancaragam, kini cuma guna karaoke.

Apabila dah ada karaoke, macam-macam suara boleh kita dengar. Jika penyanyinya bersuara merdu, maka sedaplah telinga tetamu mendengarnya.

Namun ada juga yang tidak sepatutnya menyanyi, pun teringin 'menyumbangkan' suara. Tokcik, Pakngah, Abang Usop, Adik Lan pun sibuk nak menyanyi sama. Temponya lari, pic pun tak sampai. Apabila tiba pada chorus, sampai tegang-tegang urat leher; akhirnya yang keluar ialah bunyi seperti badak mengawan.

Begitu juga politik. Sekarang ini semua orang nak tumpang sekaki berceloteh pasal politik. Blog politik tumbuh macam cendawan. Ada yang memang berkualiti dan berteraskan fakta. Memang ada yang mampu membuka minda positif.

Namun yang banyaknya sekadar inginkan populariti. Ada blog sampah yang hanya menyiarkan 3-4 ayat provokasi, berjaya menarik ribuan pengunjung sehari.

Ada blog yang penuh dengan iklan. Artikel tak seberapa. Tidak salah berniaga dan tidak juga salah meletakkan iklan komersial dalam blog sendiri. Demang sendiri berniaga dalam internet. Namun bab bisnes Demang gunakan blog lain, Demang asingkan daripada blog politik.

Sekurang-kurangnya kita mengelakkan rasa curiga orang ramai. Maklumlah, macamana nak perbetulkan pemimpin kalau diri sendiripun mengeksploitasi blog politik sebagai strategi perniagaan?

Adakah kita sedang bergerak ke hadapan atau mundur ke belakang dalam menyajikan buah fikiran?

foto kenduri: khair75 flickr.com

Friday, May 29, 2009

Berterima kasih dan bersyukur



Pulang dari sekolah tadi, Demang singgah di Jaya Jusco sekejap. Lama tidak ke pasaraya tersebut, rupa-rupanya setiap kereta yang masuk perlu mengambil 'tiket parking'.

Kebetulan Demang terserempak dengan seorang rakan sekampung yang bekerja sebagai pengawal keselamatan di situ.

Maka tanpa berlengah Demang terus mengadu padanya.

"Wah, dah kena bayar pulak ‘parking'. Dulu ‘free' je."

"Alaa, bang. Cuma seringgit sejam. Itupun dikira mulai jam kedua. Kalau cuma sejam, masih percuma. Kalau abang ada 'J-card' dua jam pertama masih percuma." rakan itu menjelaskan.

Demang terdiam. Sambil diam, Demang terfikir betapa rakan Demang yang bekerja sebagai pengawal tahu ‘menjaga’ majikannya. Bukanlah Majikan itu yang menghidup dan mematikannya dan bukan sekali-kali memberi rezeki padanya. Cuma pengawal keselamatan itu faham erti bersyukur dan berterima kasih.

Maka Demang tersedar satu perkara.

Cheguman seorang guru. Tugas guru ialah mendidik kanak-kanak. Ketua jabatan bagi guru ialah Guru Besar. Guru Besar di bawah kuasa Pejabat Pendidikan Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri. Jabatan pula di bawah Kementerian Pelajaran yang mempunyai seorang menteri, iaitu Menteri Pelajaran. Menteri Pelajaran tersebut dilantik oleh Perdana Menteri.

Maka Cheguman mesti menyokong Guru Besar, Pengarah Pelajaran Negeri, Ketua Pengarah Pelajaran, Menteri Pelajaran, dan Perdana Menteri.

Itu jika dilihat daripada bawah. Mari kita lihat pula dari atas.

Dalam PRU12 baru-baru ini, BN telah memenangi 140 kerusi parlimen. Maka Yang Dipertuan Agong selaku Ketua Negara pun berkenan melantik Pengerusi BN sebagai Perdana Menteri.

Perdana Menteri pun membentuk kabinet dan salah satu kementerian yang dibentuk ialah Kementerian Pelajaran. Menteri Pelajaran dilantik oleh PM bagi mengetuai kementerian tersebut.

Di bawah Kementerian Pelajaran ialah Ketua Pengarah Pelajaran. Di setiap negeri pula ada Pengarah Pelajaran Negeri. Semua sekolah berada di bawah Jabatan Pelajaran Negeri. Setiap sekolah diketuai Guru Besar atau Pengetua. Sekali lagi, Cheguman adalah seorang guru.

Maka Demang hairan bagaimana terdapat ramai guru yang menentang kerajaan dan dalam masa yang sama tidak pernah lupa mengambil gaji dan elaun setiap bulan. Malah tidak malu menuntut bonus tahunan. Walaupun mereka mendakwa mereka tidak cuai mengajar, tetapi bagaimana mereka boleh melaksanakan dasar kerajaan yang mereka tentang?

Demang bimbang, mereka inilah yang mensabotaj dasar-dasar kerajaan kemudian menuding jari pada kerajaan dan mengatakan: kerajaanlah yang salah.

Foto: humyra85.blogdrive.com/ TQ.

PR kelam kabut




Depa tuleh...

“Kelihatan orang ramai bersesak-sesak ketika menghadiri ceramah yang disampaikan oleh Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Guar Jering dalam kawasan DUN Penanti semalam”

Pakteh tergelak sorang-sorang baca tulisan tu. Pakteh jumpa dalam blog 'puak-puak yang tak puas hati tu...'
Apa taknya, PR kata depa hebat sangat. Tapi Pakteh tengok, nak lawan calon bebas pun depa dah kelam kabut. Sampai Mursyidul Am PAS dan Penasihat PKR pun terpaksa turun padang nak pastikan depa menang.

Pakteh rasa DS Najib mesti gelak punya tengok kelakuan puak-puak PR bergaduh sama sendiri kat Penanti.

Mengenai ’orang ramai bersesak-sesak...’ tu, biasa la. Orang PR memang sentiasa sesak. Kalu tak sesak, tu bukan pembangkang namanya.

Pakteh tengok, bulan Jun ni Anwar lagi sesak! Huiii... dah dekat 1 Julai. Mampuih Pak Seikh!

Thursday, May 28, 2009

Gebang Pakteh


Salam pada semua. Sebenaqnya Pakteh ada blog sendiri. Bolehla pi jengok blog Pakteh yang Pakteh bubuh nama Al-Banjiri Online 2009. Ish... Sekali imbas macam nama blog puak penentang kerajaan pulak.

Memang Pakteh tiru depa. Pakteh ingat kalu guna nama tu, ada 'onk'. Tapi nampaknya tak 'onk' jugak. Selalunya lepas Pakteh tuleh, Pakteh la jugak yang baca sendiri. Pengunjung lain ada la 2-3 orang. Itupun kawan-kawan lama Pakteh.

Last-last, Cheguman iaitu kawan lama Pakteh 'offer' Pakteh guna blog Waadat ni untuk Pakteh menuleh. Alhamdulillah.
Pakteh cuba la dulu.

Rosmah saman Raja Petra Kamarudin



Kalau anda biasa menggunakan lebuhraya, R&R bukanlah asing bagi anda. Namun Demang percaya masih ramai yang tidak tahu maksud R&R tersebut. Sebenarnya ia merupakan akronim dwiguna atau dwibahasa. Anda boleh fahamkannya dengan Rest & Repair atau boleh juga Rehat & Rawat.

Namun kali ini Demang tafsrkan R&R sebagai Raja Petra & Rosmah Mansur.

Jika masih ingat dalam artikal Demang dulu, Demang pernah menulis panjang lebar kenapa Najib atau Rosmah TIDAK BOLEH sama sekali dikaitkan dengan pembunuhan Attantuya. Seterusnya Demang menyeru agar RPK atau sesiapa yang tidak berpuas hati membuat aduan di balai polis.

Nampaknya bukan sahaja RPK tidak mampu membuat laporan polis sebaliknya RPK pula yang disaman oleh Rosmah.

Sesiapa yang mengikuti perkembangan RPK dapat melihat betapa huru-haranya keluarga RPK sekarang. Setelah disaman 4 juta oleh TS Nordin Kardi, ditahan ISA, isterinya turut didakwa, dan terbaru anaknya pula mengaku salah melakukan jenayah curi motorsikal.

Kini RPK sedang menghadapi saman daripada Rosmah pula.

Maka Demang cadangkan RPK berhentilah sekejap di R&R. Rehatkan minda & Rawatlah hati yang bermasalah itu di Kemunting atau di mana-mana pusat tahanan setahun dua.

Selepas keluar nanti, carilah mana-mana guru murshid berkaitan tasawuf dan beramallah. Hidup di dunia ini bukanlah lama sangat.

"Jagalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka".

Demang juga mengingatkan diri sendiri.

Foto: andrewraj.wordpress.com

Wednesday, May 27, 2009

TKO untuk Husam



Sejak malam tadi blog-blog utama menyiarkan isu kegagalan Husam meneruskan debat dengan Ezam M. Nor iaitu bekas orang kuat Anwar Ibrahim. Demang rasa tidak perlu memberi komen peribadi sebab Demangpun kali terakhir bertemu Ezam kira-kira 5 bulan yang lalu.

Cuma satu kesimpulan yang Demang buat iaitu ‘jerat makan tuan’. Untuk mengetahui maksud Demang, semaklah sendiri kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh pengendali-pengendali blog yang mempunyai hubungan rapat dengan Ezam dan Husam ini:

(1)
Saya menyimpulkan kegagalan Husam hadir pada malam ini ialah kerana Ezam mengganti tempat Zahid. Saya percaya kalau Zahid diganti dengan Azalina Othman Said, Sharizat Abdul Jalil ataupun Ketua Puteri Umno, Rosnah Abdul Rashid Shirlin pasti Husam bersedia berhujah malam ini walaupun regu asalnya tidak hadir.
Mohd Sayuti Omar, Penulis Politik http://msomelayu.blogspot.com

(2)
Tiada siapa boleh nafikan bahawa Husam mempunyai hubungan istimewa dengan pihak media kerana beliau juga merupakan bekas wartawan. Di antara pihak media yang agak rapat dengan beliau ialah Malaysiakini (hubungan kelamin),The Star dan Media Prima (TV3 & TV9).
http://muktamarpas.blogspot.com

(3)
penggantian nama zahid kepada ezam sebagai wakil pendebat umno telah dimaklumkan oleh pihak tv. malah 2 hari sebelum perdebatan berlangsung, press secretary husam telah mengeluarkan kenyataan balas kepada penerbit tv menyatakan KEHADIRAN DAN PERSETUJUAN HUSAM BERDEBAT DENGAN EZAM, SELAKU WAKIL PENDEBAT UMNO.

2 hari iklan debat dalam siri hujah ini telah dilakukan. bila tiba masanya...
http://www.gerakan-anti-pkr.com

Tuesday, May 26, 2009

Erdogan: perubahan yang bakal merebahkan




Apa ertinya perjuangan PAS tanpa barisan ulama’? Sekian lama PAS menyumbang jasa, memberi tekanan pada kerajaan agar tidak mengabaikan prinsip Islam. Adakah begini akhirnya nanti perjuangan PAS? Adakah puak Erdogan akan mengambil alih sepenuhnya barisan kepimpinan PAS? Kekalahan Nik Abduh merupakan berakhirnya suara akar umbi dan pejuang PAS tulen. Kini kita akan menyaksikan pertarungan peringkat kedua yang sudah tidak ada apa-apa lagi.

Apa ertinya presiden seorang ulama’ sedangkan di sekelilingnya adalah bekas pejuang sekular yang kecewa dalam perjuangan lama?

Demang melihat masa-masa yang mendatang begitu suram dan kelam.

foto: flickr.com

Saudara kita




Semalam Demang terima email daripada seorang sahabat. Oleh kerana Demang fikir persoalan yang dikemukakan itu bersifat perkongsian maklumat, maka Demang siarkan di sini untuk kita fikirkan bersama.

Sengaja Demang tidak edit email ini, kecuali Demang padamkan nama kami sahaja.

Selamat membaca dan jika sudi, berikan komen anda.

soalan hypothetical ni selalu saya bertanya kepada peserta saya semasa kursus. kenapa bencikan sangat saudara kita sama ada mereka itu ahli umno (jika dia pas) atau pas (jika dia umno). sebenarnya, soalan ini lebih ditujukan kepada ahli pas kerana mereka sangat membenci ahli umno sehingga sanggup memboikot perniagaan kecilan/runcit/pasar malam yg dijalankan oleh orang umno dan lebih sanggup membeli dari kedai kepunyaan orang cina dan india. lebih buruk lagi, kesan fatwa hj hadi yg mengkafirkan orang umno masih lagi dipegang. begitu juga kenyataan setiausaha agung pas perak yg mengatakan kami lebih sanggup bersekongkol dengan orang2 kafir dari dari bekerjasama dengan orang2 umno yang zalim.

pertama, saya selalu ajukan soalan : jika kamu pergi sembahyang jumaat di masjid, bila ada tabung masjid ditolak di hadapan kita, kamu masukkan duit tak? mereka akan jawab ya. kemudian saya tanyakan berapa selalu bagi? mereka jawab, seringgit dua. jika ada peserta india/cina, saya tanyakan juga kepada mereka: kamu pergi tokong ada tabung derma utk tokong tak? mereka jawab ada. kemudian saya tanya "berapa selalu bagi?" mereka jawab seringgit dua jugak. kalau kamu bagi seringgit dua kat tabung masjid, begitu juga org india dan cina. kalau kamu pergi beli barang di kedia org islam/melayu, keuntungan mereka bayar zakat, bagi derma utk anak yatim, ibu tunggal dan masjid. duit itu digunakan utk membangunkan ummah dan isalm jugak. kalau masjid, boleh buat bayar bil dan kos pengurusan, besarkan masjid, buat aktiviti dan adakan kelas mengaji dan sebagainya. siapa untung? kita jugak.

memang kebiasaannya kedai melayu selalu harga mahal sekupang dua sebab mereka dapat harga lebih mahal dari pemborong berbanding ngan peniaga cina. kekadang barang pon tak banyak dalam kedai tak seperti kedai cina. ni kerana peniaga cina selain dapat harga murah, dapat kredit yg panjang dan juga wang pusingan banyak sebab kita dok support. tidak seperti kedai melayu, kita tak suka masuk jadi wang pusingan kurang utk tambah barang. tapi kalau kamu beli barang dari kedai org kafir dan bagi keuntungan kat kafir, maka kamu juga ada saham perbesarkan tokong, buat kuil baru dan sebagainya. pernah fikir tentang perkara ini?

kedua, saya ajukan soalan hypothetical tadi. andaikan kamu pergi belayar naik bot/kapal dan tetiba kapal tersebut karam. habis orang lain mati kecuali kamu, seorang india/hindu, seorang cina buddha dan seorang umno (jika dia penyokong pas dan orang pas jika dia penyokong umno) sahaja yang terselamat dan terdampar di sebuah pulau yg terpencil. oleh kerana tiada siapa yg tahu mereka terselamat, maka tinggallah mereka dipulau itu 4 orang. maka ditakdirkan maka matilah melayu yang seorang lagi tu.

saya tanya "adakah kamu akan bertepuk sorak kerana yang mati tu adalah musuh kamu. "biag mampiuh dia kat situ. pada muka hang. zalim sangat. masa hidup tak ingat dunia, rasuah! kroni! la ni biag hang keraih kong kat situ. biag ulat dan semut hurung bangkai hang. biag burung mai makan bijik mata hang. baru padan muka hang. tak sedag kediri. mampiuh la hang tang tu. baru padan dengan muka hang". betul tak??

atau ditakdirkan sebaliknya, kamu yang mati. adakah kamu lebih suka dan rela kamu dimandikan, dikafankan, disembahyangkan, ditalqinkan dan dikambus oleh orang cina dan india tadi kerana kamu sangat bencikan orang melayu yang satu lagi atau kamu nak melayu yang kamu tuduh zalim dan kroni dan rasuah tadi yg nak mandikan, kafankan, sembahyangkan, talqinkan dan kebumikan kamu? kenapa bila dah mati baru nak mengaku saudara? suruh je lah kafir harbi yg kamu kasihkan sangat tu buat semua benda tu. sembahyang pakai colok lepastu bakag je bangkai kamu ikut cara depa?

fikir fikirkanlah kerana selagi seseorang itu mengucap dua kalimah syahadah, mengaku yg tiada tuhan yg berhak disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, tidak kira apa bangsa dia, dia adalah saudara kita lebih2 lagi jika dia melayu.

rujuk kepada ayat An-Nisa ayat 59:

Bismillahirrahmanirrahim.

"Wahai Orang Orang Yang Beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan juga kepada Ulil Amri. Dan jika kamu berbantah bantah dalam sesuatu perkara maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada Allah dan Rasul (Al Quran & Sunnah) jika kamu benar benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu dan lebih elok pula kesudahannya"

Ulil Amri adalah pemerintah yg dilantik dikalangan kamu.

jika kamu berbantah bantah dalam sesuatu perkara (termasuk politik la tu), Allah suruh rujuk kepada Quran dan Hadis. hadis Rasulullah kata, "tidak sempurna iman seseorang itu jika dia tidak mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri".

jika kamu benar benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Allah warning kita ni!!

maka "Yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu". ini nasihat Allah kepada kita.

dan lebih elok pula kesudahannya dan juga janji Allah kepada kita.

Apa lagi yang kita mau? kita nak ikut tok guru kita ka atau nak ikut perintah Allah dan sunnah Rasulullah? Awat? tok guru kita lebih besar dari Allah ka? atau tok guru kita tak boleh buat silap sebab dia lebih maksum dari Rasulullah? Dalam dunia ni, semua orang buat silap termasuk para2 nabi termasuk Adam (sampai kena halau keluar dari syurga), nabi musa, nabi nuh da nabi2 lain. yang maksum cuma Rasulullah sahaja.

ingat, Rasulullah nak ramaikan umatnya dan nak kita bersatu, baru kita kuat dan orang tak berani nak tindas kita. kita pulak, suka nak pecahkan umat rasulullah yang dah sedia lemah dan berselerak masa ni dan benci mereka dan kafirkan mereka dan jahanamkan mereka lagi. elok la tu. fikir2 kan lah.

Monday, May 25, 2009

Silat Bayang



Bila kali terakhir anda menonton pertunjukan silat? Jika anda menjawab sekitar 7 hari yang lepas, bermakna anda dianggap orang yang beruntung sebab di zaman ini bukan senang nak menonton orang bersilat.

Namun, Demang lebih beruntung kerana baru pagi tadi Demang menontonnya.

Apapun, jangan sedih dan kecewa. Dalam zaman yang menawarkan cabaran dan peluang ini, kita tidak boleh cepat kecewa. Menurut kajian, antara faktor penting orang menjadi pembangkang ialah kerana kecewa.

Untuk makluman, anda kini boleh menyaksikan pertunjukan silat yang sedang berlangsung ketika ini setiap hari. Lihat jadual di bawah:

Pertunjukan Silat Ganjil (Silat Bayang/Gila Bayang)
Tempat: DUN Penanti
Tuan Rumah: PKR
Pihak Lawan: Bayang-bayang Sendiri

Datanglah beramai-ramai. Bukan senang nak tengok orang bersilat dengan bayang-bayang sendiri.

PS: Hari ini seorang calon bebas yang pernah menjadi pemimpin PKR mencabar agar parti itu dibubarkan sekiranya beliau dapat membuktikan bahawa terdapat percubaan merasuah beliau oleh kepimpinan PKR.

Ciri-ciri Munafik




Rujuk Sinar Harian 25 Mei (akhbar yang turut dibaca oleh kebanyakan pembangkang)

Setiausaha DAP Perak ajak penyokong PR mogok lapar selama 3 hari.

Maka Nizar pun ajak penyokong PAS berpuasa pada tarikh yang sama dan mendakwa puasa tersebut hanyalah puasa sunat yang tidak ada kena mengena dengan mogok tersebut.

Ahmad Awang iaitu Pesuruhjaya Perak yang pernah mengeluarkan fatwa bahawa lebih baik bergabung dengan kafir daripada bergabung dengan UMNO berkata ummat Islam digalakkan berpuasa di awal bulan.

Adakah kenyataan tersebut tidak ada kena mengena dengan mogok tajaan kafir harbi tersebut?

Demang ingin bertanya sekali lagi: benarkah puasa tersebut tidak ada kena mengena dengan mogok yang dianjurkan oleh Nga Kor Ming?

Bagaimana pula niat puasa tersebut?

"Sahaja Aku Berpuasa Kerana Allah Taala" atau "Sahaja Aku Berpuasa Kerana Membantah Keputusan Mahkamah?" Atau "Sahaja Aku Berpuasa Kerana Allah Dan Kerana Politik?"

Apabila Nizar mengatakan puasa sunat tersebut tidak ada kena mengena dengan mogok DAP, Nizar sebenarnya hendak membohongi siapa? Nak menipu rakyat atau menipu Tuhan?

Seperkara lagi, mogok itu untuk membantah siapa? Menentang keputusan mahkamah atau menentang kehendak raja selaku ketua agama dan payung kepada rakyat?

Sunday, May 24, 2009

Cerita sebenar di Perak



Sirih Pulang Ke Gagang

Kembalinya jawatan MB kepada UMNO Demang anggap sebagai mengembalikan hak rakyat. Manakan tidak, dalam PRU12 rakyat Perak sudah membuat pilihan sebagaimana berikut:

UMNO 27
DAP 18
PKR 7
PAS 6
MCA 1
MIC 0

Rakyat sudah membuat keputusan pada 8 Mac 2009.

Itulah sebabnya selepas keputusan tersebut diketahui, Tajol Rosli telah mengadap sultan bagi memohon untuk menubuhkan kerajaan negeri. Namun Sultan Azlan cuba bersikap adil dengan memberi peluang pada parti-parti yang terlibat berbincang.

Maka pihak UMNO telah menghubungi PAS untuk bergabung. Namun walaupun UMNO menawarkan jawatan Menteri Besar dan exco kepada PAS yang cuma memperolehi 6 kerusi, PAS menolak. PAS mengambil keputusan untuk bergabung dengan DAP dan PKR.

Maka terbentuklah Pakatan Rakyat walaupun tidak pernah mendapat restu rakyat dalam PRU12.

Kemudian timbul konflik bagi melantik MB kerana sepatutnya DAP yang lebih layak kerana dalam PR DAP mempunyai 18 kerusi. Nizar yg mengetuai 6 ADUN dilantik menjadi MB.

Maka bermula berbagai kekalutan dalam politik Perak. Kedhaifan Nizar dalam mengekang tidak tanduk DAP yang menggunakan kuasa majoriti mereka sewenang-wenangnya menggusarkan banyak pihak. Tidak terkecuali sultan.

Antara isu terbesar ialah kejayaan pemimpin DAP mendesak Nizar meluluskan hak milik tanah selama 999 tahun sedangkan orang Melayu sendiri selama ini mendapat jumlah yang lebih kecil dan cuma untuk 99 tahun sahaja.

Keputusan-keputusan yang merugikan orang Melayu itu mencapai kemuncak sehingga tiga orang ADUN PKR bertindak meninggalkan parti itu dan membuat pengakuan untuk menyokong BN.

Dalam keadaan kelam kabut itu Nizar yang memahami erti kehilangan majoriti bertindak mengadap sultan bagi meminta baginda membubarkan DUN.

Namun sebagaimana yang berlaku dengan permintaan Tajol dulu, sultan juga memberitahu Nizar bahawa baginda perlu memberi peluang kepada pihak yang lagi satu kalau-kalau mereka mempunyai majoriti.

Ternyata BN berjaya membuktikan pada sultan bahawa mereka kini sudah mempunyai majoriti yang diperlukan bagi membentuk kerajaan.

Justeru sultan memaklumkan kepada Nizar bahawa baginda tidak perlu membubarkan DUN kerana terdapat parti lain yang telah mempunyai majoriti.

Maka sultan mengingatkan Nizar bahawa beliau wajar mengosongkan jawatan MB kerana sudah ada orang lain yang lebih layak.

Bagi Demang, apabila jawatan MB dapat kepada BN-UMNO maka itu bermakna hak kembali kepada rakyat kerana itulah kehendak rakyat Perak melalui terjemahan undi pada PRU12.

Sekurang-kurangnya, itulah kehendak pengundi Melayu di Perak.

Friday, May 22, 2009

Sudut positif





Nukleur
1945, Hiroshima dan Nagasaki lebur apabila dua butir bom atom digugurkan di atasnya. Cuma sebutir setiap satu, kedua-dua kota itu menjadi padang jarak padang tekukur.

Hari ini bom atom sudah bukan apa-apa lagi. Bukan kerana kemampuannya tidak sehebat dulu tetapi kerana sudah ada pengganti yang lain. Nukleur.

Biarpun belum pernah diuji dalam mana-mana peperangan namun keampuhannya sudah diketahui semua. Nukleur mampu memusnahkan sebuah negara dalam sekelip mata.

Demikian kejamnya nukleur, kenapa Allah menjadikannya? Adakah Allah sengaja menaja kemusnahan?

Tidak usahlah kita perdebatkan hak Allah dan bukanlah tujuan Demang membawa isu ini untuk dikaitkan tentang hakikat penciptaan.

Baru-baru ini Demang lihat di kaca TV seorang saintis Melayu menunjukkan penemuan terbaru penggunaan nukleur. Bukan untuk memusanahkan manusia sebaliknya untuk menyelamatkan mangsa kanser.

Maka nukleur ada ciri positifnya.

PHD
Demang percaya ramai yang sudah faham dengan akronim PHD yang lagi satu ini, iaitu Penyakit Hasad Dengki. Namun adakah semua orang memahaminya benar-benar?

Hasad & Dengki sebagaimana yang disebut adalah terdiri daripada dua perkataan iaitu (1) Hasad dan (2) Dengki.

Rasululullah memberitahu kita:
"Tidak ada hasad melainkan dalam dua situasi, iaitu pertama hasad terhadap ilmuan yang menggunakan ilmunya untuk kebaikan dan kedua, hasad terhadap hartawan yang membelanjakan hartanya untuk kebajikan."

Maka hasad juga mempunyai sifat positif.

Jika nukleur boleh digunakan untuk kebaikan, kenapa kita tidak boleh menggunakan hasad untuk kebaikan? Demang fikir cara ini lebih baik daripada kita sibuk mencari jalan menghapuskan hasad dari dalam diri manusia.

Penyatuan Islam

Jika nukleur dan PHD pun ada positifnya, kenapa hanya memandang yang negatif pada UMNO? Kenapa perlu kita buang UMNO?

Mari kita mulakan semula bersama PM yang baru.

Foto:
hiroshima atomic bomb art 1 poplinre flickr.com
www.lian.gov

Thursday, May 21, 2009

Ancaman sebenar




Apakah yang menjadi ancaman sebenar kita? Adakah kerana mempunyai PM yang ditohmah membunuh? Atau kerana adanya pemimpin pembangkang yang sedang menghadapi tuduhan salah laku seks?

Mungkinkah ancaman kita ialah kaum Melayu yang dituduh rasis? Atau kaum Cina yang disyaki menjadi api di dalam sekam? Atau ancaman daripada kaum India yang asyik memberontak kerana tidak berpuas hati?

Bagi Demang, bukan itu yang mengancam negara kita sekarang. Ancaman terbesar rakyat Malaysia ialah tidak bersatu padu.. Lebih tepat lagi, orang Melayu. Tak usahkan berpadu, bersatu pun belum.

Bilakah kita nak bersatu? Adakah kita nak tunggu sehingga musuh berada di depan mata baru nak bersatu?

Kalau dah di peringkat itu, jangan haraplah boleh bersatu. Kalau tak dimulakan dari sekarang, tak dilatih dari awal, apabila berdepan dengan musuh sebenar sudah tentulah masing-masing akan menjaga urat leher masing-masing cuma.

Foto: PRIMAVERA® flickr.com

Wednesday, May 20, 2009

Manusia biasa



Demang tertarik dengan artikel yang ditulis oleh Manzaidi Mohd Amin, Penolong Editor Sinar Edisi Perak, hari ini. Pengalaman beliau selama 25 tahun menjadi wartawan mewajarkan beliau memberikan pandangan terhadap ahli politik di Malaysia, tidak kira pihak pembangkang mahupun kerajaan.

Beliau secara santai menyentuh realiti yang berlaku di Kelantan.

Kenapa Kelantan? Padahal negeri yang paling bergolak sekarang ialah Perak, Selangor, dan Pulau Pinang?

Pada hemat Demang, beliau menceritakan perihal di Kelantan kerana negeri itu sudah lama dikuasai oleh PAS.

Menurut pemerhatian Manzaidi, pada peringkat awal PAS menguasai Kelantan kebanyakan wakil rakyatnya bersikap sederhana.

Hari demi hari, tahun demi tahun, dan penggal demi penggal telah berlalu. Pemimpin PAS juga manusia biasa. Maka sudah ada yang menukar jubah kepada kot. Sudah ada yang menaggantikan serban dengan kepiah dan ada juga yang menanggalkan terus kedua-duanya.

Kalau dulu berkenderaan sederhana, kini sudah berkereta mewah. Malah sudah ada yang berkahwin di luar negara serta terlibat dengan kes cerai berai macam artis. Siap dengan cerita sensasi.

Barangkali ramai yang belum lupa kes pemimpin PAS ditangkap khalwat dengan isteri orang.

Pendekata, apa yang diumpat pada UMNO suatu masa dulu, itu jugalah yang dilakukan oleh PAS kemudiannya.

Mutakhir, budaya rasuah sudah mula berlegar dalam kalangan perwakilan PAS.Sebenarnya ia sudah lebih awal berlaku semasa kempen PRU-12 melibatkan para pengundi luar.

Memanglah semua parti memberi duit tambang kepada pengundi yang pulang ke kampung tetapi jumlah yang diberi oleh PAS agak lumayan dan dipastikan agar melebihi daripada yang ditawarkan oleh UMNO.

Setakat tambang, mungkin boleh dirasionalkan walaupun Demang kurang setuju. Tapi bila Tok Guru kata 'orang bagi kita ambil' maka siapalah Demang untuk menongkah fatwa beliau.

Itu mengenai PAS. Bagaimana agaknya pemimpin PKR 1-2 penggal lagi?

Setakat ini sudah ada MB yang 'bersedekah' dengan duit kerajaan. Sudah ada YB yang menerima 'sedekah' seks. Sudah ada exco yang tidur telanjang dan dikatakan ditemani oleh teman lelaki berbangsa Melayu.

Bagaimana pula dengan media PKR? Kelmarin anak Raja Petra sendiri terlibat dengan jenayah. Tian Chua sendiri mengaku memalsukan gambar Najib.

Demang paparkan di sini bagi kita sedar bahawa pemimpin juga manusia biasa walau memakai lambang yang berlainan.

Pemimpin PAS yang asalnya ikhlas berjuangpun boleh 'lupa daratan'. Inikan pula pemimpin PKR yang asalnya daripada UMNO. Penubuhan PKRpun kerana mempertahankan Anwar Ibrahim yang dipecat dari UMNO kerana salahlaku seks.

Yang kita risaukan, apabila berlaku perubahan, maka prosesnya bukan boleh selesai dalam masa sehari dua. Tidak juga boleh beres dalam masa setahun dua.

Maka ada yang terlajak bicara, berlakulah pertelingkahan. Ada yang terlanjur laku, tercetuslah pergaduhan. Ada yang terlebih aksi, berbalah lagi. Ada yang berdemonstrasi yang boleh mengundang huru-hara.

Fikir-fikirkanlah.

Tuesday, May 19, 2009

Demokrasi ala PR




Demang terima SMS siang tadi bahawa Dr Khir Toyo digantung dari menghadiri sidang DUN Selangor selama SETAHUN. Untuk makluman, speaker DUN Selangor ialah YB Teng Chan Kim.

Lihatlah bagaimana PR menggunakan kuasa mereka. Lihat di Perak. Sivakumar juga membawa rentak yang sama. GANTUNG... GANTUNG... GANTUNG...

Dalam masa yang sama mereka lah yang kononnya memperjuangkan demokrasi.

Kata mereka ISA zalim. Sedangkan mereka? Baru dapat kuasa di negeri sudah bersultan di mata beraja di hati. Bagaimana agaknya jika mereka berkuasa di Parlimen?

Kata mereka, berilah peluang pada PR. Beri peluang? Lihatlah, betapa gelojohnya mereka menggunakan kuasa.

Apabila ditegur ketidakcekapan PR mentadbir Selangor, kata mereka, alaa... baru setahun. UMNO dah perintah 50 tahun.

Lihatlah apa yang telah mereka perbuat selama setahun? Demang tidak maksudkan tentang pembangunan sebaliknya soal moral dan etika demokrasi.

Adakah penggantungan Dr Khir Toyo tersebut menggambarkan semangat demokrasi? Bagaimana mereka melihat hak rakyat yang telah memilih Dr Khir?

Baru SETAHUN.... dah macam-macam yang mereka buat di Selangor dan Perak.

Gelojoh betul.

Setakat ini Dr Khir belum lagi membuat kenyataan di dalam blognya. Namun perkara ini sudah beliau bayangkan sebelum ini dalam blog beliau.

Monday, May 18, 2009

Halal atau Haram?



Omar menutup pintu kereta dengan kemas. Matanya mengerling cermin pandang belakang sekilas bagi memastikan tiada halangan untuk mengundur.

"Semua dah pasang tali pinggang keselamatan?" tanya Omar sambil dia sendiri melekatkan talipinggang keselamatannya.

"Sudah, ayah." Jawab kelima-lima anaknya hampir serentak.

Omar tersenyum sambil memasukkan gear undur.

Tidak lama kemudian kenderaan MPV nasional tersebut sudah berada di jalanraya menuju ke Utara.

Omar lebih gemar melakukan perjalanan di waktu malam. Di samping mengelakkan kesesakan dan cuaca panas, dia mahu semua anaknya tidur sepanjang perjalanan. Jika tidak, mereka akan bergaduh sesama sendiri atau membuat bising. Maklumlah, kesemuanya lelaki dan hampir sebaya.

Proton Exora Omar memasuki pekan Jitra kira-kira jam empat pagi. Kelima-lima anaknya sudah bangun kerana begitu teruja untuk pulang ke kampung. Mulanya hanya seorang yang terjaga, kemudian dikejutkan semua yang lain.

"Eh, kenapa ayah tak berhenti di simpang tadi? Bukankah lampu merah sedang menyala?" tanya Daniel yang belajar di prasekolah.

"Tak apa. Pukul empat pagi mana ada kenderaan lain." Jawab Omar selamba.

"Tambah-tambah pula di pekan kecil ini." Tokok isterinya sambil tersenyum.

Daniel diam sambil menyimpan ajaran baru tersebut di mindanya kejap-kejap. Walaupun sedikit keliru namun pada fikirannya, ayahnya tentulah lebih faham tentang undang-undang. Takkanlah orang yang faham undang-undang mahu melanggar undang-undang.

Itu kisah Omar. Bagaimana pula dengan anda? Adakah anda bersetuju dengan cara Omar. Adakah anda juga berfikir seperti Daniel yang berusia enam tahun itu?

Seringkali kita menganggap orang alim adalah orang yang betul. Sebenarnya belum tentu. Orang jahil memang sering melakukan kesalahan kerana ia tidak tahu. Namun orang alim juga boleh melakukan kesalahan dalam keadaan sedar.

Malangnya mereka mempunyai banyak alasan bagi menutupinya.

Foto: equitygreen.typepad.com

Permainan Semakin Menarik




Demang tidak tahu apa istilahnya dan di mana letak peraturan atau peruntukan berkaitan perkara itu. Namun sejak dahulu lagi dalam perlawanan bola sepak apabila tiba-tiba pemain lawan tercedera dan pengadil tidak memberhentikan permainan maka pemain yang sedang menguasai bola akan menyepak bola itu keluar.

Hal ini adalah bagi membolehkan pihak lawan menyelesaikan masalah tersebut terlebih dulu.

Kemudian apabila perlawanan disambung semula melalui lontaran ke dalam, pihak yang melakukan lontaran itu akan melontarkan bola itu ke pihak lawannya.

Jika anda berada di situ sebagai penonton mahupun sebagai pemain, anda akan dapati para penyokong kedua-dua pasukan akan memberikan tepukan gemuruh sebagai menghargai semangat yang ditunjukkan.

Isu di Penanti mungkin tidak seratus peratus menepati situasi perlawanan bola sepak tadi. Namun lebih kurang begitulah semangatnya.

Perletakan jawatan Fairus adalah dilakukan secara sengaja oleh partinya secara teknikal. Tujuan utamanya barangkali untuk menggantikan ADUN tersebut dengan orang lain. Siapapun orangnya, ia tetap orang PKR.

Dalam pada itu Anwar ingin bermuslihat dengan BN. Calang-calang lawan pasti akan terseret ke dalam permainan politik Anwar itu.

Nampaknya ia tidak menjadi.

Sebenarnya tindakan Najib dan pasukannya itu bukan tidak dijangka oleh Anwar. Cuma Anwar tidak menyangka Najib akan seberani itu mencarik adat.

Demang melihat bahawa kali ini buku telah bertemu dengan ruasnya. Najib dengan cekap memintas sebarang tindakan Anwar dan sentiasa berada di hadapan.

Demang mula berasa seronok melihat permainan ini.

Foto: sport-fitness-advisor.com

Sunday, May 17, 2009

Anwar & Fatwa Rasuah Nik Aziz


Menurut Saiful Bahari, bekas bosnya akan berlepas ke Washington D.C, Amerika Syarikat pada 25 hb Jun 2009, 6 hari sebelum perbicaraan utama mereka bermula.

Hai, ketika orang ramai begitu takut untuk ke US, kenapa Anwar nekad ke negara penyangak dunia itu? Dia tu kebal H1N1 ke?

Sementara itu Demang menerima berita bahawa Datuk Anifah Aman telah mencabar Anwar agar menyamannya jika dakwaan bahawa Anwar pernah cuba merasuahnya dengan tawaran jawatan TPM jika bersetuju lompat parti itu tidak benar.

Kalau tidak silap Demang, bukan Anifah seorang yang ditawarkan jawatan itu. Agaknya berapa orang TPM kita jika Anwar menjadi PM? Haji Hadi pun nak juga. DAP tentu tidak mahu ketinggalan. Kemudian, rakan-rakan yang sanggup berkorban dalam PKR, takkan nak dikorbankan lagi? 31 orang BN yang ditawarkan untuk lompat parti tu, apa pula jawatan yang dijanjikan?

Sebut pasal rasuah, kebetulan hari ini Nik Aziz mengulangi fatwanya tentang rasuah. “Jika diberi, ambil”. Beliau menyatakan demikian semasa memberi ulasan terhadap gejala rasuah dalam pemilihan PAS.

Ertinya, orang yang mengambil rasuah tidak bersalah (berdosa?).

Demang rasa kalau PAS memerintah Demang nak jadi pegawai polis atau pegawai JPJ. Maklumlah, berdasarkan fatwa Nik Aziz tersebut jika Demang ambik rasuah tidak menjadi kesalahan.

Siapa Tian chua?



Itulah foto yang disebarkan dalam internet yang dimulakan oleh Tian Chua, salah seorang pemimpin PKR. Sebelum 1999 tiada siapapun yang mengenali Tian Chua. Lelaki cina tersebut tiba-tiba muncul menyokong perjuangan Anwar. Pada peringkat awal Tian Chua dilihat bersendirian. Namun lama kelamaan dia diiktiraf oleh penyokong PKR dan diberi jawatan tinggi dalam parti tersebut.

Apabila foto tersebut disebarkan secara meluas di internet maka rakyat dengan mudah mempercayainya. Setelah fitnah sudah tersebar luas, maka Tian Chua tampil membuat kenyataan bahawa foto tersebut adalah bikinannya sendiri. Lihat foto sebenar:


Mari kita bertanya pada diri sendiri. Siapa sebenarnya Tian Chua? Menagapa Tian Chua beriya-iya mempertahankan Anwar? Adakah orang begini layak menjadi pemimpin kita?

Bagi Demang, Tian Chua adalah kafir harbi yang wajib dinyahkan.

Saturday, May 16, 2009

Bonus untuk guru



Selesai solat berjamaah dengan anak-anak tadi Demang bergegas ke kaca TV bagi mengikuti berita perdana. Lebih dari itu sebenarnya ingin mendengar apakah pengumuman istimewa daripada PM sebagai hadiah Hari Guru.

Nampaknya Najib bertegas dengan pendiriannya iaitu ’Rakyat Didahulukan’. Bukan tidak ada hadiah untuk guru tetapi diberi melalui cara lain. Jika mahu, perlu tunjukkan dulu prestasi yang cemerlang. Itu yang dikatakan ’Pencapaian diutamakan’. Untuk itu, kuota untuk ’Guru Cemerlang’ ditambah lagi.

Untuk makluman, Guru Cemerlang adalah satu tahap pencapaian yang terbuka kepada semua guru tanpa mengira pangkat atau posisi. Di Melaka, terdapat seorang Guru Cemerlang yang gajinya lebih tinggi daripada Pengarah Pelajaran Melaka (Jusa C).
Itulah sebabnya Demang tidak kecewa mendengar pengumuman PM itu.

Oleh kerana kurang berminat dengan AF maka Demang membuka PC dan menyemak blog-blog yang sering Demang kunjungi. Ketika membuka blog Melayu Angkat, terpandanglah Demang komen daripada seorang tetamu Melayu Angkat berkaitan GURU.

Komen tersebut:
AL-BIMA SAKTI said...
khabarnya, guru dulu2 lebih komited dan lebih tahu t.jawab mereka.
Al-Bima Sakti adalah seorang penulis.

Pada mulanya Demang ingin memberikan respon di situ sahaja. Namun akhirnya terfikir pula Demang untuk memberikan pandangan yang lebih rinci. Namun Demang tidak menyokong atau membantah komen tersebut. Hanya sekadar pemangkin untuk Demang memulakan tulisan.

Bagi Demang, perbandingan dua manusia dalam dua zaman tidaklah mudah. Namun Demang cuba mengulas sedikit...

1) Komited
Saya fikir guru sekarang juga komited dengan tugas, malah boleh ditambah satu lagi istilah iaitu ’profesional’.

2) ‘tahu tanggungjawab’
Sebenarnya tanggungjawab guru tidak pernah berubah cuma persepsi dan permintaan masyarakat sudah jauh berbeza.

Dari segi profesionalnya, para guru di Malaysia bertanggungjawab merealisasikan hasrat negara yang terangkum dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN). Sebagai makluman, FPN hanya diperkenalkan selepas 1990-an dan tidak ada sebelum itu. Maaf, Demang tidak dapat mengingati tarikh falsafah ini dilancarkan. Bagi Demang tarikh FPN tersebut amat penting kerana ia boleh menjadi sempadan antara ’guru dulu’ dengan ’guru sekarang’.

Secara lengkapnya falsafah tersebut adalah seperti berikut:
“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.

Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat, dan negara.”
Jika kita ringkaskan, FPN memberi penekanan pada melahirkan insan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, dan intelektual yang sering dihafal sebagai JERI oleh setiap bakal guru.

Satu lagi aspek yang amat penting dalam falsafah tersebut ialah ‘keTuhanan’. Seterusnya ditekankan soal melahirkan insan berakhlak dan bersedia memberi sumbangan pada negara.

Persoalannya, di sebalik kemurnian falsafah tersebut adakah ia benar-benar dilaksanakan oleh para guru yang merupakan orang yang akan berdepan dengan para pelajar?

Demang tidak berani menjawab soalan tersebut namun di sini Demang akan kemukakan beberapa cabaran yang sering menghambat para guru, termasuk Demang.
Cabaran terbesar yang Demang temui ialah ’pencapaian berorientasikan peperiksaan’. Perkara ini banyak Demang nukilkan dalam Waadat sebelum ini. (cuba klik http://waadat.blogspot.com/search/label/pendidikan).

PEPERIKSAAN begitu menghantui dunia pendidikan negara kita. Lihatlah dari sudut mana sekalipun: Kementerian, kerajaan, ibu bapa, guru, malah para pelajar sendiri. Semuanya mengerumuni satu objek iaitu PEPERIKSAAN.

Malangnya peperiksaan hanya mengiktiraf satu bahagian sahaja daripada potensi seorang manusia. Intelektual. Manakala aspek lain iaitu Jasmani, Emosi, dan Rohani tidak dianggap penting lantaran tidak ada kayu ukurnya. Malah pengawalnya juga tidak kelihatan.

Biarpun diperuntukkan kertas bagi subjek Pengajian Islam dan Pendidikan Jasmani dalam beberapa peperiksaan utama, namun itu juga sekadar ujian intelektual. Sedangkan yang diingini oleh Falsafah Pendidikan Negara ialah kepercayaan kepada Tuhan dan keupayaan memberi sumbangan pada negara.

Berseminarlah para ilmuan. Berkursuslah para guru. Bermesyuaratlah PIBG. Berdebatlah ahli politik. Akhirnya semua akan balik kepada asal. PEPERIKSAAN. Soal samada seseorang pelajar menunaikan solat atau tidak, tiada siapa yang akan peduli asalkan pelajar itu cemerlang dalam peperiksaan.

Bro Anwar




Sempena Hari Guru hari ini Demang nak berehat sekejap dari menulis. Nak menemani putera-putera Demang bermain wau di sekitar sawah di belakang rumah.

Sementara itu Demang siarkan kandungan email yang Demang terima daripada seorang sahabat. Demang percaya tulisan ini juga disiarkan dalam blog beliau. Oh ya. Demang turunkan kesemuanya tanpa sebarang ubahsuai. Selamat menelaah.

Oleh X-PKR

Sudah terang lagi bersuluh! Benar seperti yang telah diulas sebelum ini.

1. Pembangkang mengumumkan akan bertemu bagi membincangkan kemelut politik Perak hari ini. Mereka merancang mengeluarkan kenyataan bersama agar nampak mereka bersepakat dalam hal ini.


2. Muka hadapan HARAKAH hari ini terpampang kenyataan YB Mahfuz Omar menyifatkan ada `tangan ghaib' di sebalik keputusan Mahkamah Rayuan menangguhkan pengesahan DS Nizar sebagai MB Perak.

3. 2 manusia erdogan Selangor yang telah disebutkan memang `panjang akal'. Seorang professional, seorang lagi punya kelulusan tinggi. Maka mereka gunakan rakan `pak turut' yang gila glamour nak jadi `hero' tanpa fikirkan implikasi undang-undang untuk keluarkan kenyataan.


4. tangan ghaib' yang cuba mencampuri urusan mahkamah sebenarnya ialah AnWAR! Ramai yang tidak menyedari hal ini. Bagi pembangkang, majoriti hanya ghairah mengikut AnWAR tanpa mencari fakta yang sebenar! Sokong boleh, tapi harus terbuka minda mencari kebenaran hakiki! Jangan ikut membuta tuli sahaja.


5. Hakim Mahkamah Rayuan yang mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi dua hari lepas adalah kenalan rapat AnWAR. Datuk Ramly Ali pernah menjadi Pendaftar Syarikat di Pejabat Pendaftar Syarikat. Datuk Ramly dan seorang lagi bekas hakim, Datuk Zainon Ali cukup rapat dengan AnWAR.


6. Hubungan akrab mereka seperti keluarga. Selepas AnWAR ditangkap 1998, nama mereka berdua pernah dikait kerana punya hubungan akrab dengan AnWAR. Berlatar belakangkan pendidikan perundangan, mereka faham tugas pihak berkuasa dan memberikan kerjasama sepenuhnya. Datuk Ramly dan Datuk Zainon amat professional sekali.


7. AnWAR menjangka Datuk Ramly akan menyebelahi beliau dalam penghakiman Mahkamah Rayuan tapi jangkaannya meleset. Bertindak atas prinsip keadilan yang telus, Datuk Ramly Ali membuat keputusan tanpa menyebelahi mana-mana pihak. Keputusan yang beliau buat berpandukan prinsip ketelusan keadilan yang beliau praktikkan selama ini.


8. Seperti biasa, bila sesuatu tidak berpihak kepadanya, AnWAR mula menyerang. Kini dengan menggunakan pecacai pembangkang, AnWAR cuba `membunuh' karektor Datuk Ramly dengan menyatakan itu dan ini tentang Datuk Ramly.


9. Pihak kerajaan harus membela Datuk Ramly. Bela lah beliau bukan kerana keputusannya berpihak kepada kerajaan, tetapi kerana beliau seorang yang berprinsip dan sentiasa menjunjung tinggi ketelusan keadilan di Malaysia. Jangan biar AnWAR membunuh jiwa rakyat Malaysia yang mahukan keadilan dengan tipu muslihatnya!


10. Tahun 1997, AnWAR pernah mengutus pegawainya menemui Hakim Mahkamah Tinggi di Wisma Denmark KL ketika itu, Datuk Mohd. Nor Ahmad bagi membantu kes beliau berkaitan buku 50 dalil. Bila hakim tersebut enggan berkompromi, beliau sempat `ditendang' keluar oleh AnWAR ke Shah Alam.


11. AnwaR juga pernah memanggil bekas Ketua Hakim Negara, Tun Yusof Chin ke rumahnya beberap kali ketika kes buku 50 dalil masih masih belum selesai. Tiba-tiba hakim perbicaraan pula ditukarkan serta-merta. Prinsipnya, pada bila-bila masa atau apa keadaan sekalipun, cabang eksekutif tidak boleh memanggil cabang kehakiman di mana jua sekalipun!


12. Apakah ini bukan campurtangan namanya? Apakah bila AnWAR yang buat, maka ianya tidak, bila orang lain, ianya benar? AnWAR boleh saja terus berpura-pura menutup kejahatannya, namun penyokong harus berusaha mencari kebenaran! Bukan untuk mengaibkan tapi harus punya fakta tentang siapa yang kita sokong, kerana kita akan disoal kemudian hari nanti…….

Dah baca? Ok, jika ada sebarang komen boleh tinggalkan di sini. Nanti Demang cuba respon semula. Jika Demang tidak cukup maklumat Demang akan cuba minta penulis asalnya untuk membantu.

Friday, May 15, 2009

Najib vs Attantuya

Baru-baru ini Demang berkesempatan berada dalam satu majlis dengan Dato Hj Sahlan Ismail, Setausaha Politik DS Najib. Maka beliaupun membawa sebuah cerita yang amat menarik untuk dikongsi bersama.

Berikut Demang sampaikan semula cerita tersebut mengikut cara Demang.

Kononnya di sebuah kampung tinggal dua orang lelaki. Jangan salah faham, Demang tidak bermaksud mereka tinggal berdua ataupun hanya mereka berdua sahaja di kampung itu. Kalau dah kampung, tentulah ramai penduduknya.

Nama lelaki-lelaki itu ialah Mid dan Mud. Hanya itu yang diberitahu kepada Demang. Nama penuh mereka Demang tidak tahu. Walaupun tinggal sekampung, antara mereka juga tidak terlepas daripada berkrisis.

Entah apa sebabnya, si Mud suka menabur fitnah terhadap Mid. Pelbagai cerita buruk mengenai Mid dijaja oleh Mud ke seluruh kampung. Malah cerita yang entah betul entahkan tidak itu turut tersebar ke kampung-kampung berdekatan. Entah siapa yang membawanya.

Hendak dijadikan cerita maka pada suatu hari Mid telah sakit tenat. Hari demi hari sakit Mud semakin teruk dan kelihatan tiada harapan lagi untuk sembuh. Sebagai blogger sensasi di kampung itu sudah tentulah Mud juga mengetahui berita tersebut.

Pada suatu hari, terbukalah hati Mud untuk menziarahi Mid. Melihat keadaan Mid yang begitu menyedihkan maka timbullah penyesalan di hati Mud atas kesalahannya memfitnah Mid selama ini.

Maka Mud pun cuba meminta maaf kepada Mid. Maklumlah, dosa sesama manusia perlu dimaafkan oleh orang itu sendiri.

Mid merenung Mud dengan wajah sayu sambil berkata. "Aku boleh maafkan hang tapi ada syaratnya. Hang carikan aku seguni kekabu. Bawa kemari."

Maka bergegaslah Mud mendapatkan seguni kekabu dan dibawa ke rumah Mid. "Rupa-rupanya tidaklah susah sangat nak minta maaf dari Mid ini." fikir Mud sambil tersenyum.

Setelah melihat guni kekabu itu maka berkatalah Mid. "Mud, adakah hang benar-benar nak minta maaf dari aku?"

"Ya." kata Mud sambil mengangguk-angguk kepalanya. Yelah, kalau tak angguk kepala, nak angguk apa pulak, ye tak?

"Jika hang nak jugak, hang bawa guni ini ke tempat paling tinggi di kampung kita ini, buka mulut guni dan taburkan semua kekabu ini dari puncak itu."

Walaupun agak hairan dengan permintaan tersebut Mud bersetuju untuk melakukannya kerana dia amat berharap Mid memaafkannya.

Kebetulan waktu itu memang musim angin bertiup kuat. 'Angin timur', kata orang utara. Orang Kedah fahamlah istilah itu. Pada waktu itu angin bertiup agak kuat dan membawa udara panas. Masa yang amat sesuai bermain wau. Saudara Nobisha pasti akan terkenang kampungnya apabila membaca cerita ini.

Dalam masa yang singkat sahaja semua kekabu tersebut diterbangkan angin ke seluruh kampung. Mud tersenyum gembira kerana berjaya melaksanakan tugas tersebut dengan baik.

Maka segeralah Mud kembali ke rumah Mid untuk melaporkan kejayaanya itu dan menuntut janji, yakni sebuah kemaafan.

Dengan nafas yang tersekat-sekat kerana bertarung dengan maut, berkatalah Mid:

"Mud, ada satu lagi permintaan aku, iaitu permintaan terakhir. Jika permintaan ini dapat hang penuhi maka aku maafkan semua kesalahan hang memfitnah aku. Pergilah hang kutip semula semua kekabu yang berterbangan itu, masukkan semula ke dalam guni. Apabila telah selesai maka aku maafkan semua kesalahan hang pada aku."

Maka terkedulah si Mud mendengar syarat yang terakhir itu.

Mendengar kisah tersebut teringatlah Demang perihal fitnah terhadap Najib yang mengaitkan beliau dengan pembunuhan Attantuya. Padahal mahkamah sudah memutuskan orang yang bersalah. Malah sejak awal perbicaraan lagi tidak adapun sebarang pertuduhan terhadap Najib. Cuma tidak semena-mena si RPK yang menjadi orang suruhan Anwar menimbulkan fitnah itu. Kemudian disokong oleh Tian Chua yang akhirnya mengaku bahawa dia sengaja mengubahsuai gambar Najib di internet. Siapa Tian Chua dan siapa RPK?

Adakah peguambela ketiga-tiga tertuduh dan peguam pemerhati keluarga Attantuya (Karpal Sigh) bersubahat dengan Najib bagi melindungi Najib? Bukankah Karpal amat berani sehingga Sultan pun dia tidak takut?

Lihat pula laporan polis yang dibuat oleh Attantuya sebelum dia dibunuh. Attantuya menyatakan bahawa tujuan dia datang ke Malaysia ialah untuk menemui Razak Baginda kerana mempunyai hubungan dengannya. Attantuya juga menyatakan bahawa jika berlaku sesuatu pada dirinya maka polis bolehlah mencari Razak tersebut. Laporan tersebut dibuat bersaksi rakan dan sepupunya yang masih hidup.

Di mana kaitannya Najib? Adakah hanya kerana Razak ada hubungan dengan Najib maka semua yang Razak lakukan perlu dikaitkan dengan Najib?

Sebenarnya Najib juga tidak terlepas daripada disiasat oleh polis namun oleh kerana tidak ada apa-apa yang boleh dikaitkan maka beliau dilepaskan. Jika anda rasa Najib benar-benar terlibat, buatlah laporan polis. Jangan hanya berani menabur fitnah. Ajaklah Anwar, Tian Chua, Karpal, Haji Hadi, Nik Aziz buat laporan polis. Oh ya, ajak Nizar sama.

Nampaknya negara kita dipenuhi dengan orang yang amat berani berdepan dengan Allah SWT di akhirat nanti. Mereka berani melemparkan dan membantu menyebarkan fitnah walaupun mereka tidak begitu pasti.

Apakata nanti Najib menyuruh orang yang memfitnahnya melakukan sebagaimana Mud menyuruh Mid mengutip kekabu tadi?

Selamat Hari Guru



Semasa Demang memasuki maktab perguruan tahun 1988, betapa gembiranya apabila mengetahui kami akan dibayar elaun sebanyak RM345 setiap bulan. Setelah ditolak bayaran makan RM90 dan sewa bilik RM80 maka berbakilah RM175.

Demang katakan amat gembira kerana jika tidak dibayar elaunpun Demang tetap akan mengikuti pengajian tersebut kerana itulah cita-cita Demang sejak kecil.

Berbekalkan RM175 itulah Demang berbelanja. Sebagai panduan pembaca, ketika itu harga rokok RM2.50 sekotak. Tambang bas mini 50 sen. Jika bersarapan, antara RM1.50-RM2.00. Nasi dengan lauk sederhana antara RM2-RM3 sepinggan. Di samping beban hidup tinggal di KL, perlu juga menyediakan perbelanjaan untuk pulang ke kampung sebulan sekali. Sesekali perlu membeli pakaian dan keperluan lain. Walaupun kami disediakan makanan di asrama namun faham-faham sajalah makanan di kantin.

Sebagai remaja, walaupun kami tidak mempunyai HP, gandjet multimedia, atau laptop (belum dicipta), kami bersosial dengan cara lain seperti berbual di kedai kopi, menonton wyang, dan bermain snooker. Oleh kerana Demang mengikuti kursus muzik, kami sering berlatih (jamming) di studio berbayar.

Selepas tamat kolej, Demang ditempatkan di sekolah sebagai guru terlatih. Ketika itu Demang dibayar gaji SPM walaupun sebenarnya memiliki STPM bertaraf sijil penuh. Kelayakan sebenar Demang itu hanya disedari selepas hampir lima tahun berkhidmat. Itupun setelah secara tidak sengaja berbual mengenai gaji dengan seorang teman yang STPMnya lebih rendah dari Demang. Walaupun diajukan pada kementerian, perkara tersebut tidak boleh diperbetulkan kerana sudah bertukar skim dan sudah lama berlalu. Mahu tidak mahu Demang terpaksa menerima hakikat bahawa setakat itulah sahaja rezeki Demang.

Maka Demang mendapat RM435 sebulan ditambah elaun RM80 dan setelah ditolak caruman KWSP RM60, dapatlah Demang RM455 sebulan. Teringin pula memiliki sebuah pemain kaset dan untuk itu terpaksalah berhutang dengan bayaran RM60 sebulan.

Dengan RM395 itu, Demang hulur pada ibu RM100 maka tinggal RM295. Teringin pula memiliki motorsikal, maka berhutang lagilah Demang dengan ansuran bulanan sebanyak RM160. Baki RM130.

Duit makan RM5 x 30 = RM150 sebulan. Rokok? Petrol? Sosial? Arghhh...

Padahal ketika itu pendapatan operator kilang melebihi RM600 dan pemandu lori RM2000-RM3000 sebulan. Dikhabarkan ketika itu kementerian pendidikan menerima beribu-ribu permohonan daripada guru untuk bersara awal.

Justeru ketika itu sudah menjadi perkara biasa bagi guru-guru melakukan pekerjaan sampingan. Antara yang popular ketika itu ialah jualan langsung atau MLM dan agen insuran. Ramailah pemimpin MLM dan insuran dari kalangan guru, dan mereka berpendapatan 4-5 angka sebulan!

Perlu juga Demang sebut bahawa pada masa itu (awal 90-an) ekonomi negara sedang berkembang pesat. Maklumlah tika itu Tun Mahathir sudah melancarkan Wawasan 2020, Dasar Pandang Ke Timur, Dasar Penswastaan, Dasar Persyarikatan Malaysia, dan pelbagai plan rangsangan ekonomi yang hebat-hebat. Malah jika ingin membeli kereta Proton kita perlu menunggu sekurang-kurangnya 6 bulan kerana tempahan terlalu banyak. Pendapatan antara pekerja kilang Proton dengan guru bagai langit dengan bumi! Pendapatan pemandu bas ekspres dan peneroka FELDA selama seminggu sama dengan gaji cikgu sebulan. Demang tahu sebab bapa Demang adalah peneroka FELDA di samping menjadi pemandu lori.

Justeru apalah nak diharapkan sangat dengan kualiti guru dalam keadaan demikian. Pulang dari sekolah bergegas membuat jualan dan 'sponsoring'. Kemudian menghadiri mesyuarat dan perjumpaan dengan ahli kumpulan sehingga larut malam. Pagi esok keletihan di dalam kelas.

Namun segalanya mula berubah sebaik Najib menjawat Menteri Pendidikan (1995-1999). Skim gaji guru berubah serta merta. Demang ingat lagi sekembalinya Demang ke sekolah selepas menamatkan pengajian di peringkat ijazah (cuti separuh gaji: 4 tahun), Demang merasa hairan melihat kereta-kereta sederhana mewah yang bersusun di depan sekolah. Kebanyakannya adalah kereta import. Jika adapun yang masih menggunakan proton, itu adalah kereta kedua atau ketiga.

Alhamdulillah, Demang turut bergembira dan berharap para guru tidak melupakan jasa Najib itu.

Sebelum di Kementerian Pendidikan, Najib menjadi Menteri Pertahanan. Menurut sahabat Demang, seorang tentera, beliau mendengar sendiri Najib berkata bahawa apabila beliau menjadi menteri Pertahanan beliau tidak mahu lagi melihat anggota tentera hanya memiliki motorsikal atau menaiki bas pulang ke kampung. Ternyata Najib membuktikannya apabila pendapatan tentera ditingkatkan di samping pelbagai insentif lain.

Sewaktu Demang menulis artikel ini, Demang melihat di kaca TV Najib sedang mengumumkan bahawa semua kakitangan sokongan yang masih di tangga gaji lama akan menerima kenaikan secara menyeluruh.

Kini Najib sudah menjadi PM Malaysia. Seorang yang dibesarkan di dalam dulang emas itu rupa-rupanya begitu dekat dengan rakyat. Beliau sanggup berjalan kaki menyusuri gerai-gerai di Jalan TAR, menaiki kenderaan awam, dan bertanya sendiri masalah rakyat, termasuk menyediakan blog khas.

Demang percaya ramai yang tidak tahu bahawa bapa Najib iaitu Tun Razak juga sebenarnya bergelar Imappadulung Karaend Sanrobone Sultan Abdul Jalil, Raja Gowa XX. Ertinya Najib berkelayakan menjadi Raja Gowa XXI di Makasar, Sulawesi. (lihat buku terbaru S.H Al-Attas, Najib Tun Razak vs Kaki Kacau Malaysia).

Bacalah sejarah Bugis di Makasar dan sumbangan mereka dalam penyebaran dakwah Islam di Tanah Melayu.

Esok 16 Mei, Demang dan semua guru di Malaysia akan menyambut Hari Guru. Insya-Allah Demang akan jalankan kewajipan dengan sebaik mungkin sebagaimana pesan Najib 'Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan'.

"Guru Pembina Negara Bangsa"

http://www.moe.gov.my/hariguru/

Wednesday, May 13, 2009

Realiti politik di Perak




Nampaknya kemelut politik di Perak terus mendominasi berita-berita di blog. Demang sempat singgah di blog Nobisha yang memaparkan ‘rakaman’ penyertaan beliau dalam satu program di Astro Awani malam sebelumnya. Demang tertarik dengan pendapat Nobisha mengenai ’hak-hak’ yang perlu diambil kira selain dari hak dan kepentingan diri sendiri.

Salah satu hak yang dibangkitkan ialah hak rakyat. Kebetulan gabungan parti pembangkang telah menggunakan istilah ’rakyat’ sebagai pengenalan mereka. Malah Nizar ketika berkemas-kemas untuk keluar daripada pejabat MB juga sempat merungut betapa BN telah membelakangkan rakyat.

Demang bersetuju dengan omelan Nizar itu bahawa hak rakyat tidak boleh dikebelakangkan. Bahkan Najib telah mengemukakan slogan ’rakyat didahulukan...’ bagi meingkatkan mutu perkhidmatan kerajaan. Demang percaya Hj Hadi juga memikirkan hak rakyat apabila mengemukakan konsep kerajaan perpaduan. Malangnya tidak ramai pemimpin PAS yang bersetuju dengan cadangan presiden PAS itu.

Oleh kerana semua pemimpin bercakap tentang rakyat, maka marilah kita melihat semula keputusan yang dibuat oleh rakyat dalam PRU-12.

Dalam PRU tersebut, rakyat Perak telah membuat keputusan seperti berikut:

UMNO: 27 kerusi
DAP: 19 kerusi
PAS: 6 kerusi
PKR: 4 kerusi
MCA: 1 kerusi

Justeru sudah sepatutnya kita mengikut kehendak rakyat Perak. Ertinya, majoriti rakyat Perak telah memilih UMNO iaitu sebanyak 27 kerusi atau 27 orang ADUN atau 27 orang wakil rakyat mereka.

Cuma 6 kerusi diberi kepada PAS. Justeru, benarkah Nizar dipilih oleh rakyat Perak?

PKR Cuma menempel sahaja. Mereka cuma mendapat 4 kerusi.

Maka fahamlah Demang kenapa DAP beriya-iya inginkan Nizar menjadi MB Perak.


Foto sekadar hiasan: flickr.com

13 Mei


Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang
Adakah ini mustahil boleh berlaku pada negara kita?



Pernahkah mereka menduga negara mereka akan jadi begitu?





"Lihatlah para pemimpinku. Inikah hadiah yang kau berikan padaku? Inilah hasilnya apabila kalian begitu angkuh menegakkan pendapat masing-masing. Adakah kalian memperjuangkan nasib kami atau sebenarnya memperjuangkan keegoan kalian?


Inikah hasil perjuangan untuk rakyat? Berbalah menegakkan pendirian masing-masing sehingga tidak sedar musuh sentiasa mengintai? Sudah lupakah amaran Allah SWT betapa musuh Islam tidak akan sekali-kali berhenti daripada menguasai kita?



Masihkah kalian enggan bersatu? Masih tegarkah kalian mengagungkan demokrasi jika demokrasi menjadikan kita hancur?


Bersatulah sebelum terlambat.

Allah SWT masih memberi peluang pada kita.

(Demang masih terkilan akan kekalahan Nik Abduh dalam pemilihan PAS. Semuga beliau terus tabah berjuang mengembalikan PAS ke landasan yang asal).

Photo: aguidetoasia.com; harunyahya.com; flickr.com; indoforum.org.
Thank you very much

Tuesday, May 12, 2009

Minyak Herba Morhabshi (serbaguna)

Layari http://www.morhabshi.com/morhabshi.html

Chat with me at: http://me.chatango.com


Kenang-kenangan daripada team Nizar




Berikut disenaraikan beberapa perlakuan Adun Pakatan pembangkang yang dilakukan pada sidang DUN 7hb Mei 2009. Mungkin mereka kurang diajar tentang adab sopan oleh ibu bapa mereka semasa kecil dulu, atau dengan kata lain 'KURANG AJAR'.

1. Sebahagian ADUN PAKATAN PEMBANGKANG tergesa-gesa masuk ke dalam dewan untuk mengambil tempat duduk yang di khaskan untuk ADUN KERAJAAN.

2. ADUN PAKATAN PEMBANGKANG mewujudkan provokasi kepada ADUN KERAJAAN dengan memasuki ke tempat duduk ADUN KERAJAAN.

3. Timbalan Yang DiPertua Dewan Negeri, Y.B. Puan Hee Yit Foong telah dihina oleh ADUN PAKATAN PEMBANGKANG dengan dilemparkan wang kertas oleh Y.B. Encik Su Keong Siong dan Y.B. Encik Leong Mee Meng.

4. Y.B. Encik Su Keong Siong telah mengeluarkan kata-kata kesat dalam bahasa cina yang bermaksud "pergi mati engkau...." dengan tujuan menghina kepada Y.B. Timbalan Yang Dipertua Dewan.

5. Y.B. Encik Seah Leong Peng, ADUN Pasir Bedamar dan Y.B. Encik Su Keong Siong, ADUN Keranji dan beberapa orang lagi telah menghalang Setiausaha Dewan Negeri daripada menjalankan tugas ketika persidangan.

6. Baju jubah Setiausaha Dewan Negeri telah dicuri dan disorok di belakang kerusi di dalam bilik rehat Speaker Dewan Undangan Negeri.

7. Y.B. Encik Sivakumar a/l Varatharaju Naidu dengan angkuh telah mengingkari titah ucapan tuanku Raja Muda Perak yang telah disampaikan kepada Setiausaha Dewan Negeri agar memulakan prosiding dan aturan dalam dewan. Setiausaha Dewan Negeri telah mengingatkan kepada Y.B. Sivakumar sebanyak enam kali berhubung titah ucapan tuanku berkenaan.

8. Y.B. Encik Yew Tian Hoe, ADUN Au Long dengan sengaja telah duduk di kerusi Yang DiPertua Dewan Negeri Perak (setelah Y.B. Sivakumar dibawa keluar) bagi menghalang Y.B. Dato' R. Ganesan dari menjalankan tugas sebagai speaker baru yang dilantik.

9. Teks prosiding dan bacaan doa Setiausaha Dewan telah dirampas dari pada Setiausaha Dewan dan telah dirosak dan dikoyakkan. Y.B. Encik Yiew Tian Hoe juga telah menghempas teks prosiding dan doa di atas mejanya beberapa kali hampir 5 minit bagi tujuan membuat bising.

10. Y.B. Encik Khalil Idham Lim. b. Abdullah ADUN Titi Serong, telah mencetak risalah-risalah yang tidak diketahui sumbernya dan mengedarkan kepada ADUN-ADUN PAKATAN PEMBANGKANG.

11. ADUN Jalong dan ADUN Tebing Tinggi telah menyerahkan memory card video camera dan camera digital kepada pihak wartawan untuk tujuan hebahan pada pihak yang tidak diketahui.

12. Y.B. Sivakumar telah menafikan serta menggagalkan bentara daripada membawa cokmar masuk ke dalam dewan sebagai simbolik rasmi untuk memulakan persidangan dewan.

13. Lebih 10 orang termasuk Y.B. Ngeh Koo Ham, Y.B. Nga Kor Ming dan Speaker ADUN PAKATAN PEMBANGKANG meluru naik ke tingkat 2 dengan melalui laluan yang tidak dibenarkan untuk mereka tetapi dikhaskan kepada pengawal peribadi Tuanku.

14. Setiausaha Dewan telah menasihati Y.B. Sivakumar agar mengiringi Tuanku Raja Muda ke kamar Di Raja tetapi telah tidak diendahkan oleh Y.B. Sivakumar. Sebaliknya beliau mengatakan beliau ada urusan lain yang perlu diselesaikan dahulu.

15. ADUN PAKATAN PEMBANGKANG telah meluru masuk ke dalam dewan dan mengambil alih tempat duduk yang dikhaskan untuk ADUN KERAJAAN serta telah mengoyak beberapa tanda nama ADUN KERAJAAN.

16. EMPAT ATAU LIMA ADUN PAKATAN PEMBANGKANG mengeluarkan kata-kata kesat kepada Y.B. SUK yang bermaksud menghalang beliau menjalankan tugas.

17. ADUN PAKATAN PEMBANGKANG menghalang Y.A.B. Menteri Besar dari membawa usul yang ditetapkan dalam aturan sidang DUN.

18. ADUN PAKATAN PEMBANGKANG menghalang Timbalan Speaker dan Speaker Y.B. Dato' R. Ganesan dari menjalankan tugas.

19. Speaker Sivakumar telah menyalahgunakan kuasa dengan meminta Y.A.B. Menteri Besar dan 6 Exco serta 3 ADUN Bebas keluar dewan dan ianya melanggari aturan dewan yang ditetapkan dan menghina keputusan Mahkamah Persekutuan.

20. ADUN PAKATAN REMBANGKANG telah melemparkan Buku Perintah Tetap DUN ke arah Y.B. Timbalan Speaker.

21. Tindakan sebahagian besar ADUN PAKATAN PEMBANGKANG tidak menghadiri sesi perbarisan tetapi memasuki DUN lebih awal dan tindakan sebahagian lagi yang tergesa-gesa memasuki DUN selepas tamat perbarisan melalui laluan yang tak dibenarkan dan seterusnya mengambil tempat duduk yang dikhaskan kepada Exco dan ADUN Barisan Nasional menunjukkan ADUN PAKATAN PEMBANGKANG mempunyai niat membuat haru-biru dan kekacauan bagi menggagalkan sidang DUN.

22. 5 – 6 mikrofon telah dirosakkan oleh beberapa ADUN PAKATAN PEMBANGKANG.

23. Pejabat Bahagian Perhubungan Awam dan Korporat telah menerima dua panggilan ugutan dari pihak tidak bertanggungjawab mengatakan bahawa terdapat bom di bangunan SUK Perak. Ianya bertujuan bagi mengelakkan DUN dari bersidang.

24. Bentara Dewan juga turut ditolak sehingga mengalami kecederaan di kaki semasa menjalankan tugas mengikut peraturan dewan sehingga terpaksa mendapatkan rawatan di hospital.

sumber - agendadaily
melalui - email daripada Cute Teddybear
Gambar hiasan - lifeisajoke.com

Keputusan Mahkamah



Keputusan mahkamah semalam sekali lagi membuktikan kebebasan mahkamah masih utuh diamalkan di negara kita. Itu bukan kali pertama BN-UMNO kalah di mahkamah. Malah UMNO pernah diputuskan sebagai sebuah pertubuhan haram suatu ketika dulu. Malah keputusan juri (2-1) dalam penghakiman kes Anwar Ibrahim secara jelas bertentangan dengan kehendak pemimpin UMNO.

Mahkamah tetap mahkamah!

Ternyata semua keputusan tersebut diterima dengan baik oleh orang UMNO biarpun terdapat protes-protes kecil yang tidak mengganggu ketenteraman awam. Para pemimpin UMNO bertindak pantas menenangkan para penyokong mereka agar menghormati keputusan mahkamah.

Tidak lama lagi perbicaraan mahkamah terhadap kes Anwar akan dimulakan. Semoga kita semua dapat menerima dengan fikiran terbuka apa jua keputusan tersebut sebagaimana kita menerima keputusan mahkamah yang lain.

Dalam pada itu, jika terdapat keraguan dan rasa tidak puas hati, merujuklah kepada mahkamah. Pihak mahkamah membuat keputusan berdasarkan keterangan yang diberi.

Berdasarkan tinjauan Demang, masih ada lagi yang mengesyaki penglibatan Najib dalam pembunuhan seorang wanita Mongolia. Terbaru, sekumpulan anak muda membawa kek harijadi wanita itu untuk diraikan di Putrajaya. Demangpun tidak tahu tujuan mereka. Mungkinkah mereka sekadar bersimpati dengan nasib wanita itu dan ingin menghebahkan perasaan simpati mereka pada orang ramai?

Namun tindakan tersebut membawa pandangan negatif terhadap Najib yang kini adalah PM kita. Jika Najib mengambil tindakan untuk menyaman mereka, belum tentu Najib boleh menang. Mereka bukan bodoh. Mereka boleh beri alasan bahawa mereka tidak berniat menuduh Najib, sekadar menunjukkan simpati kepada mangsa pembunuhan semata-mata.

Justeru, tidak perlulah menunggu Najib menyaman mereka sebaliknya jika anda yakin Najib terlibat, laporkan kepada polis dan biarkan mahkamah menyelesaikannya. Demangpun tidak sudi mempunyai PM seorang pembunuh.

Jika takut untuk membuat laporan seorang diri, berpakatlah beramai-ramai. Apakata lantik Anwar Ibrahim sebagai ketua dan RPK sebagai setiausaha. Bukankah RPK yang memulakan cerita fitnah itu? Kenapa takut membawanya ke mahkamah? Adakan mesyuarat khas. Karpal boleh bertindak sebagai penasihat undang-undang. Lagipun Karpal memang terlibat sebagai peguam pemerhati keluarga Attantuya sebelum ini. Karpal tentu mempunyai banyak maklumat yang kita tidak tahu. Beliau menyimpan semua maklumat kes itu. Takkanlah Karpal tidak mahu menjatuhkan Najib? Sia-sialah perjuangan beliau selama ini jika tidak mahu mengambil peluang keemasan ini.

Kemudian, tetapkan suatu tarikh dan buat 2000-3000 laporan serentak di seluruh negara. Kalau sudah beribu laporan dibuat, takkanlah mampu Najib membunuh semuanya. Kalau ada yang terbunuh juga, anggap sahajalah sebagai fi sabilillah’. Dalam perjuangan perlu ada pengorbanan. Demang percaya, bukan sahaja ulama’ PAS malah mana-mana ulama’ pun akan bersetuju dengan pandangan Demang ini.

Apa nak ditakutkan mati dan pembunuhan sedangkan selama ini kita tidak takutpun pada dosa menyebarkan fitnah. Bukankah memfitnah lebih dahsyat daripada membunuh? Di sisi Allah, penyebar fitnah lebih jijik berbanding pembunuh.

Faham maksudnya? Demang bagi contoh: Jika Sirul dan Azilah tidak pernah memfitnah, maka mereka lebih mulia daripada mana-mana manusia yang tidak pernah membunuh namun saban hari menyebarkan fitnah.

Pembunuh Attantuya itu mempunyai masa yang cukup untuk bertaubat dan mereka cuma ‚terhutang’ dengan Attantuya seorang. Sebaliknya bagi pembuat dan penyebar fitnah mereka bukan sahaja perlu meminta maaf pada orang yang mereka fitnah malah perlu minta maaf pada semua orang yang mendengar dan mempercayai fitnah tersebut!

Demang berani berkata bahawa DS Najib dan DS Rosmah langsung tidak ada kena mengena dengan pembunuhan Attantuya samada sebagai pembunuh, atau orang yang berada di tempat kejadian, mahupun sebagai orang yang mengarahkan pembunuhan tersebut. Hal ini kerana Demang mempunyai fakta dan bukti yang kukuh mengenai perkara ini.

Jika Najib terlibat, kenapa Karpal tak bawa ke mahkamah atau buat laporan polis? Kenapa RPK sekadar tulis dalam blog sedangkan dia kata mempunyai bukti kukuh untuk mendakwa Najib/Rosmah?

Demang katakan di sini bahawa RPK adalah punca FITNAH ini. Janganlah kita tumpang dosa RPK dengan menjadi penyebar FITNAH tersebut.

Insya-Allah Demang akan ulas perkara tersebut nanti dalam blog Waadat ini.

Wallahu’alam.

Monday, May 11, 2009

Nizar mohon restu

Bismillahirrohmanirrohim.

BH 11/05: Nizar akan mohon restu Sultan Perak untuk bubar DUN selepas Mahkamah Tinggi KL hari ini memutuskan beliau masih MB Perak yang sah.

Kenapa nak bubarkan DUN sedangkan sudah berjaya menjadi MB?

Alhamdulillah, rupa-rupanya Nizar masih boleh berfikir. Dia tahu bahawa keputusan mahkamah tersebut bersifat sementara. Beliau hanya akan bertenggek seketika sahaja di bangku MB sbelum disingkirkan secara terhormat.

Cuma Demang khuatir adakah beliau sekadar berfikir demi survival politik atau untuk perjuangan Islam.

Beliau sedar bahawa DUN akan membuat undi tidak percaya dan beliau pasti kalah kerana penyokongnya cuma 28 orang berbanding BN 31 penyokong.

Selain itu beliau juga ragu-ragu dengan keputusan rayuan nanti. Nasib-baik tidak selalu akan berpihak padanya.

Cuma Demang sedih mengenangkan sultan tidak lagi berkuasa di negeri sendiri. Mungkin selepas ini ada tindakan proaktif bagi membetulkan perkara ini. Jika tidak, tunggulah saat dan ketikanya apabila orang Melayu merempat di negeri sendiri.

Jika Andalusia bertahan 700 tahun, Melaka 110 tahun, adakah hayat Malaysia sekitar 60 tahun?

Manusia berasa sedang merancang padahal perancangan tersebut cuma secebis kecil daripada perancangan Allah SWT.

Ambillah kesempatan ini untuk menjadikan perjuangan sebagai satu ibadah.

Wallahu’alam.

Strategi Selamatkan Anwar




Demang membesar di sebuah Felda di Pahang. Negeri Pahang sama juga seperti negeri-negeri lain yang berada di garisan khatulistiwa. Ia tidak mempunyai 4 musim sebagaimana di negara-negara Eropah. Itu Demang pelajari di sekolah rendah dalam subjek Ilmu Alam.

Namun Demang tika itu tidaklah begitu yakin dengan fakta tersebut. Berdasarkan pengalaman Demang, kampung kami juga mempunyai banyak musim. Ada musim panas dan ada musim hujan. Malah ada juga musim buah-buahan. Demang fikir, kalau ada musim buah, sudah tentulah ada musim bunga. kami juga ada musim luruh iaitu waktu semua daun getah gugur ke bumi. Cuma kami tiada musim salji melainkan ketika kemarau, debu-debu berterbangan menutupi muka ketika setiap kali lori hantu atau lori balak menerpa di jalan tidak berturap. Sama macam salji di Eropah, agaknya.

Dalam banyak-banyak musim, musim hujanlah yang paling seronok. Ketika ibu bapa kami mengeluh kerana tidak dapat menoreh getah, kami berpesta meraikan kedatangan musim banjir.

Setiap pagi Demang akan merayau di seluruh kampung untuk memeriksa tahap peningkatan air. Jika aras lebih tinggi dari hari sebelumnya maka itu satu keseronokan. Sebaliknya jika paras air menurun maka kecewalah Demang. Dalam diam-diam berdoa agar hujan turun lagi.

Aktiviti paling seronok ialah bermain rakit. Yang menjadi mangsa kami ialah pokok-pokok pisang yang diikat atau dilekatkan dengan kayu runcing. Maka berakitlah kami di belakang rumah dan di jalan-jalan yang ditenggelami air, meredah kebun, parit dan jamban.

Itulah antara keseronokan zaman kanak-kanak yang tiada taranya. Zaman itu tiada 'games' atau ICT. Malah tak terfikirpun tentang itu. SMS, PS3, MP4… blog; jauh sekali.

Namun musibah tetap musibah biarpun didahului dengan keseronokan. Maka setiap tahun kami kehilangan rakan-rakan yang mati lemas akibat banjir. Namun itu semua tak pernah mengundang serik.

Menyedari bahawa agak sukar menegah kanak-kanak agar tidak bermain sungai atau banjir maka guru-guru dan ibu bapa mencari kaedah alternatif bagi mengurangkan bahaya air. Kami diajar bagaimana mengelakkan kejadian lebih buruk. Hal ini kerana hampir semua kes melibatkan lebih dari seorang mangsa. Malah ada mangsa lemas yang ditemui mati dalam keadaan berpelukan.

Guru-guru Demang memberi petua yang agak kejam. Jika melihat rakan lemas, kami tidak dibenarkan menolong ataupun menghampirinya jika belum betul-betul mahir berenang. Jika sudah betul-betul mahir, ada pula petua yang perlu dipatuhi. Petua yang kelihatan ganas dan kejam.

Namun perlu diingat bahawa kejam bukan bermakna zalim!

Petua pertama ialah buatkan mangsa supaya PENGSAN. Ini boleh dilakukan dengan cara menumbuk muka mangsa sekuat hati. Kedua, tarik mangsa ke tepi dengan cara memegang rambutnya.

Pantang besar: Jangan sekali-kali biarkan mangsa memegang apatah lagi menguasai kamu.

Petua di atas kelihatan kejam namun bukanlah zalim.

Demang yakin bahawa semua pengunjung Waadat adalah budiman dan sentiasa memikirkan kebaikan orang lain, terutama negara kita. Justeru apabila Anwar Ibrahim disingkir daripada kerajaan kira-kira 10 tahun lalu, ramai yang bersimpati. Maka ramailah yang cuba menolong beliau.

Namun kita perlu berfikir secara rasional dan bertindak dengan wajar. Semua orang keliru dengan apa yang berlaku. Benarkah? Fitnahkah? Konspirasikah?

Bagi Demang, samada konspirasi atau bukan, realitinya Anwar sedang kelemasan. Tarikh perbicaraan kes terbaru beliau makin hampir. Banyak pihak percaya bahawa beliau akan tewas kali ini. Kemujuran beliau melepaskan diri kerana masalah teknikal 10 tahun lalu takkan dibiarkan berulang oleh pihak pendakwa. Kalau dulu Azizan dilihat malu dan takut untuk ke depan, Saiful kelihatan lebih berani dan tegas. Malah beliau sanggup menyahut cabaran untuk bersemuka dan melakukan sumpah laknat.

Demang tidak sekali-kali mahu menghukum Anwar sebelum mahkamah membicarakan beliau. Demang juga tidak mahu mempengaruhi pengunjung untuk menuduh Anwar. Biarkan mahkamah menjalankan tanggungjawab mereka. Jika Anwar tidak bersalah, biarkan Anwar membuktikannya di mahkamah.

Cuma Demang nak ingatkan para pengunjung Waadat yang budiman untuk memahami situasi bahawa Anwar adalah seorang manusia yang sedang kelemasan. Orang yang sedang lemas akan melakukan apa sahaja demi menyelamatkan dirinya.

Pesan guru Demang apabila berhadapan dengan orang yang sedang lemas, jangan hampiri dia jika anda tidak cukup mahir. Jangan biarkan dia menguasai kamu sebab dalam keadaan demikian mangsa tidak lagi dapat memikirkan keselamatan orang lain.

Ingat, mangsa lemas berhadapan dengan soal hidup dan mati. Dia boleh melakukan apa sahaja termasuk mendedahkan kita pada bahaya.

Ingat, banyak kes lemas melibatkan lebih dari seorang. Jika orang itu sudah tidak dapat diselamatkan lagi, redhalah dengan ketentuan Ilahi. Jangan biarkan diri kita terlibat sama.

(Gambar di atas adalah hiasan semata-mata diambil dari flickr.com)

Friday, May 8, 2009

BPN Prihatin




KARMILA BINTI SUKIRMAN

PELAJAR KOLEJ NEGERI, SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN

Dilaporkan hilang pada 1 April 2009

(No.Repot Polis : PANDAMARAN/002622/09)


Sekiranya anda pernah melihat gadis ini ATAU tahu di mana dia berada,

tolong hubungi nombor di bawah:



014-3110344 – Madie (Abang)

014-3110347 – Sue (Kakak)

016-3462388 - Sarjan Azmi (Officer Incharge Balai Polis Pandamaran)

012-6036977 – Encik Syafiq ( Kolej Negeri, Seremban 2, Negeri Sembilan)




Ibunya di Sandakan, Sabah menitiskan airmata setiap hari…

Kepada yang masih ada keprihatinan dan kasih sayang,sila sebarkan gambar ini.

Mudah-mudahan Si Ibu yang bakal menyambut HARI IBU tidak lagi menitiskan airmata…..


DOAKAN JUGA KESELAMATAN KEPADA GADIS YANG BARU MENGENAL ERTI HIDUP INI.

WALAUPUN DI MANA DIA BERADA, HARAP DIA KEMBALI…….


KERJASAMA SEMUA DIUCAPKAN TERIMA KASIH.




Admin : www.sabahlovepeace.blogspot.com

e-mel : yandie02@yahoo.com (Madie)

mutiara_ieman@yahoo.com.my (Sue)

Perjuangan Nik Abduh

Demang cuba untuk tidak masuk campur dalam pertelingkahan antara Ustaz Nik Abduh dengan pihak yang tidak sependapat dengan beliau. Hal ini kerana Demang tidak mahu dianggap menangguk di air keruh terutama oleh putera Nik Aziz itu sendiri.



Namun apabila melihat kemelut yang terjadi di Perak yang semakin teruk dari hari ke hari, Demang rasa terpanggil untuk menyokong Nik Abduh secara terbuka. Alasan Demang? Ya, kalaulah PAS menerima pelawaan UMNO untuk membentuk kerajaan di Perak selepas PRU12 lalu, rasanya huru hara seperti sekarang tidak akan berlaku.



Hingga saat ini Demang masih belum dapat menerima kewajaran untuk PAS menolak permuafakatan tersebut. Samalah dengan Nik Abduh yang tidak boleh menerima alasan sekumpulan pemimpin PAS yang menolak muzakarah dengan UMNO.



Demang pernah terbaca cabaran Nik Abduh untuk berdebat secara terbuka 'kenapa PAS tidak boleh berdamai dengan UMNO'. Oleh kerana Demang memang menginginkan permuafakatan tersebut maka tentulah Demang menyokong Nik Abduh.



Demang pernah mengistiharkan bahawa usaha untuk menautkan PAS dengan UMNO adalah satu perjuangan. Sebaliknya sebarang usaha untuk memisahkan keduanya adalah kerja syaitan.



Demang berpendirian, seandainya usaha tersebut tetap gagal namun kerja yang baik pasti mendapat ganjaran daripada Allah SWT.



Justeru Demang akan teruskan.

Thursday, May 7, 2009

Perak Negeri Sultan

Sudah tidak berajakah lagi negeri Perak? Sudah tak bertuankah lagi negeri Melayu? Sibangsat dijadikan ketua dan bermaharajalela. Tuanku melengung sayu tidak diendah. Titah sultan seperti sampah sarap yang tak dipedulikan.

51 tahun dahulu siapa yang merayu minta dijadikan rakyat negeri ini? Sudah lupakah? Apabila sudah dijadikan rakyat, diberi tanah, diberi peluang berkongsi rezeki, dan diberi hak pula untuk dijadikan ketua.

Kemana hilang akal budi?

Usah diucap lagi perkara mengenang budi sementelah adab sopan pun sudah tiada lagi.

Demang ingin memberi satu jalan keluar. Mohon Sultan Perak membawa keluar negeri Perak daripada Persekutuan Malaysia. Biarkan Perak bersendirian. Tidak perlu lagi bersekutu dengan negeri-negeri lain. Biarlah…

Maka selepas itu Sultan Perak kembali berdaulat di negeri sendiri. Baginda berkuasa sepenuhnya pada negeri sendiri. Hatta baginda boleh memilih mana-mana rakyat yang baginda kehendaki. Barangsiapa yang baginda kurang berkenan, nyahlah pergi. Merayulah kalian pada mana-mana sultan negeri lain untuk menenggek kasih menumpang teduh, menjadi warga negeri.

Ketika itu nanti barulah kalian faham erti bernegeri. Barulah kalian sedar payung mana yang menaungi.

Jangan beri alasan bahawa bumi ini bumi Tuhan dan kalian bebas bernegeri. Jika demikian, pergilah ke pulau lain. Bukankah di situ juga bumi Tuhan? Singapura dan Thailand juga bumi Tuhan. Pergilah ke sana jika mereka sudi menerima kalian.

Wednesday, May 6, 2009

Cabaran Rakyat Malaysia dalam menjayakan ‘1 Malaysia’

Bagi yang mengikuti artikal-artikal mutakhir Demang setelah Najib menjadi PM adalah berkisar pada konsep 1 Malaysia. Berikut Demang paparkan pula realiti negara kita yang sewajarnya diambil kira dalam meneruskan apa sahaja agenda. Perangkaan yang digunakan adalah berdasarkan Dokumen RMK-9, 2005).

Orang Melayu/bumiputera cuma mempunyai 4498 orang akauntan berdaftar atau 20.8% berbanding 17,091 (79.2%) akauntan bukan Melayu.

Dalam bidang arkitek pula cuma terdapat 1358 orang arkitek Melayu/bumiputra yang mewakili 45.3% manakala arkitek bukan Melayu seramai 1643 orang atau 54.7%.

Seterusnya dalam bidang kedoktoran, orang Melayu/bumiputra masih ketinggalan iaitu cuma 5720 orang atau 36.7% berbanding 9854 (63.3%) doktor bukan Melayu. Sementara itu seramai 1159 atau 44.4% doktor gigi Melayu/bumiputra berbanding bukan Melayu mempunyai 1449 orang, iaitu 56% daripada keseluruhan doktor gigi yang kita ada.

Dalam bidang kejuruteraan juga ketidakseimbangan terus berlaku. Orang Melayu/bumiputra cuma mempunyai 2,223 atau 46% jurutera berbanding 2658 atau 54%.

Orang Melayu juga ketinggalan dalam profesyen juruukur iaitu cuma 2069 orang atau mewakili 48.2% berbanding 2221 (51.8%) kalangan bukan Melayu.

Begitu juga dalam bidang guaman orang Melayu/bumiputra sekadar mempunyai 4465 atau 38% berbanding 7285 orang peguam bukan Melayu (62%).

Ironinya penduduk Melayu/bumiputra mewakili 63% dari populasi rakyat Malaysia. Namun ternyata dalam bidang profesional orang Melayu/ bumiputra masih ketinggalan.

Siapakah yang memegang tanggungjawab dalam hal ini?

Sebagai seorang guru Demang sedar dan insaf bahawa tanggungjawab tersebut terletak di atas bahu kami. Sempena hari guru yang bakal disambut pada 16 Mei ini marilah kita semua tanpa mengira kaum atau pekerjaan untuk sama-sama membantu menseimbangkan angka-angka di atas. Biarlah kita ‘duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi’ serta ‘hati nyamuk sama dicicah , hati gajah sama dilapah’.

Masanya untuk bekerja.

Ramuan & Petua untuk anda

Blog Mesti Jengah

Apa kata anda?

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD

apartmen utk percutian keluarga di Bukit Merah atau Tiara Beach PD
ctc: 019 6000 654 (Yusra)
Kadar mampu sewa untuk kita sama kita


Hubungi: 017 236 9686 atau 019 6000 654 (Puan Yusra: owner)